به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدحسن امامی رضوی دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت در جمع اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به تبیین راهبردهای نوین حوزه آموزش علوم پزشکی و اقدامات وبرنامههای اجرا شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت پرداخت.
وی مهمترین خروجی دانشگاهها را مرجعیت علمی عنوان کرد و مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی را باعث ایجاد یک تحول اساسی در حوزه آموزش پزشکی برشمرد و در خصوص نقش و وظایف این مرکز، گرنتهای علمی و مرجعیت علمی توضیحاتی بیان کرد.
امامی رضوی تعیین ماموریتهای ویژه و نقشه راه دانشگاه ها، انجام اقدامات زیرساختی در بحث مرجعیت علمی، مستندسازی و تدوین کتابهای مختلف، ایجاد گفتمان سازی درخصوص مرجعیت علمی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش وزارت بهداشت برشمرد.
وی همچنین به تکمیل برنامه اعتباربخشی در دانشگاهها علاوه بر اعتباربخشی موسسهای و بیمارستانی اشاره کرد و افزود: این امر نیازمند کمک همه اعضای هیئت علمی به ویژه دانشگاههای بزرگ از جمله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی بورد را تشکیل میدهند. بدون حضور قوی اعضای بورد رشتههای مختلف نمیتوان بحث اعتباربخشی را اجرا کرد.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پرشکی وزارت بهداشت درباره انجام رتبه بندی آموزشی دانشگاهها (طرح راد ۳) توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در حال حاضر طرح رعد نیز با همکاری سه حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری و فرهنگی و دانشجویی در حال انجام است و در این طرح، رتبه بندی سه حوزه با هم انجام میشود.
برآورد نیاز به توسعه نیروی انسانی، همگرایی با دانشگاههای علوم پزشکی و غیرپزشکی برای توسعه رشته ها، تربیت دانشجویان فناورمحور، بازنگری آیین نامههای مختلف، افزایش اعتبارات حوزه آموزش، انقلاب در حوزه آی تی و ایجاد سامانههای جدید از دیگر موارد مطرح شده توسط وی در این نشست بود.
امامی رضوی به برخی از سامانهها نظیر سامانه ارائه مدیریت خدماتی، پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در تدوین لاگ بوک، نظام اطلاعاتی پایش وضعیت دستیاران و سامانه کشوری مدارک تحصیلی اشاره کرد.
وی با اشاره به دستاوردهای دوران کرونا تصریح کرد: توسعه مجازی سازی دانشگاهها در پاندمی کرونا ایجاد شد و دانشگاه مجازی برگزاری ترم تابستان را تسهیل کرد و دورههای پودمانی و کارگاههای متعدد و برخی واحدهای درسی اجرا شد.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پرشکی وزارت بهداشت مستندسازی اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد که با تلاش و همکاری دانشگاهها اقدامات لازم در حوزه آموزش توسعه یابد و کاملتر شود.
تبیین راهبردهای نوین حوزه آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت
علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به تبیین راهبردهای نوین حوزه آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت پرداخت.
وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و تغییر دیدگاهها نسبت به دانشگاهها به برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش وزارت بهداشت از جمله ارتباط با انجمن صنفی دانشجویان، تدوین آیین نامهها اشاره کرد و یادآور شد که باید با سرعت بیشتری حرکت کنیم.
حق دوست با اشاره به کمبود منابع و اعتبارات حوزه آموزش به بیان توضیحاتی درخصوص میانگین افزایش بودجه آموزش در حوزه وزارت بهداشت و همچنین حوزه آموزش عالی غیرعلوم پزشکی در سال گذشته پرداخت.
معاون آموزشی وزارت بهداشت مرجعیت علمی و درخشش بین المللی دانشگاهها را به معنای خلق ایده و تربیت نیروهایی برشمرد که بتوانند دنیا را متحول کرده و حرف جدیدی بزنند.
وی با تقدیر از تلاشهای اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حوزه آموزش خاطرنشان کرد: اساتید حاضر در این نشست و سایر اساتیدی که در این دانشگاه معظم فعالیت میکنند حتما لیدرشیبهای آموزش دانشگاه و کشور در دورههای بعدی خواهند شد و امیدوارم که با استفاده از تجارب آموخته در دورههای بعدی موثرتر پیش رویم.
آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای تفویض ماموریتهای جدید
علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این نشست با اشاره به برنامههای راهبردی نوین حوزه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی باید براین اساس برنامههای راهبردی خود را در این حوزه تغییر دهد.
وی در ادامه به اقدامات و برنامههای معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ایجاد پارادایمهای نوین آموزشی، رشد وهمگرایی سامانه ای، تحولات تکنیکال سامانه ها، ایجاد سامانههای نوین به خصوص در فضای کرونایی و استفاده از فضای IT و ظرفیت دیجیتالی برای آموزش اشاره کرد.
زالی با اشاره به بازنگری و بروزرسانی آیین نامههای مختلف وزارت بهداشت از جمله آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی؛ نظرسنجی از دانشگاهها برای این تغییرات را کار پسندیدهای برشمرد.
وی حصول این دستاوردها در دوران سخت کرونا را ارزنده ذکر کرد و افزود: بدون تردید در صورت عدم وجود کرونا بسیاری از تحولات و برنامهها با شتاب بیشتری شکل میگرفت.
مرجعیت علمی، درخشش بین المللی، ایجاد سرمایه اجتماعی و همسان سازی و حرکت به سمت گسیل داشتن برنامههای نهادی، جلب منابع سیاستگذار و مشارکتهای جمعی، کار در حوزههای دانشجویی از دیگر موارد مطرح شده توسط زالی در این نشست بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به راهبرد نوینی که در وزارت بهداشت انشاء شده است، گفت: قطعا اگر دانشگاهها در این ریل حرکت کنند میتواند موثرتر باشد.
زالی با اشاره به ماموریت گرایی دانشگاهها و سند ملی کلان مناطق، ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را غنیتر دانست و برای تفویض ماموریتهای جدید و اجرای آن در کوتاهترین زمان ممکن و به بهترین نحو اعلام آمادگی کرد.
دستاوردهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در دوران کرونا
درابتدای این نشست محمد مهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به ارائه گزارشی درخصوص اقدامات، دستاوردها و طرحهای در دست اجرای یکسال گذشته حوزه آموزش دانشگاه پرداخت.
وی تدوین شیوه نامههای دانش پژوهی آموزشی اعضای هیئت علمی، تفاهم نامه همکاری با دانشگاههای شریف و علامه طباطبایی، طراحی مرکز شبیه سازی (سیمولیشن سنتر) و بیمارستان شبیه سازی، انعقاد قرارداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای خرید تجهیزات سیمولیشن و ارتقای جایگاه آموزش مجازی در دانشگاه در دوران پاندمی کرونا را از مهمترین دستاوردهای حوزه آموزش دانشگاه عنوان کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این گزارش به طراحی پلتفرم بیمار مجازی، تسریع و راه اندازی رشتههای جدید و برخی از برنامههای در دست اقدام نیز اشاره کرد و با اشاره به فرایند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه درخصوص روند برگزاری جلسات هیئت ممیزه توضیحاتی ارایه کرد و از رشد ۳۰۰ درصدی بررسی پروندهها در هیئت ممیزه دانشگاه در طول سال ۹۹ خبر داد.
صدوقی با اشاره به شکل گیری مرکز امور هیئت علمی در دانشگاه تصریح کرد: تمامی خدمات اداری، رفاهی و آموزشی در این مرکز به صورت تجمیعی و متمرکز به اعضای هیئت علمی دانشگاه ارایه میشود و به راه اندازی سامانه ساعی اشاره کرد.
وی با اشاره به توفیقات دستیاران در آزمونهای بورد گفت: میزان قبولی دستیاران دانشگاه در آزمون دانشنامه تخصصی از میانگین کشوری بالاتر بود و در سال گذشته ۷۵ رتبه برتر در دندانپزشکی، رشتههای تخصصی و پزشکی داشتیم که تعدادی از آنان نیز جذب دانشگاه شدند. توفیقات دانشجویان در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور نیز مهم بوده است.