کد خبر:۹۵۲۷۷۲

رونمایی از پوستر بیست و هشتمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان

همزمان با گشایش مجازی بیست و هشتمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان در روز شنبه نهم مرداد ۱۴۰۰ در موزه هنر‌های معاصر، پوستر این رویداد با طراحی مجید کاشانی رونمایی شد.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنر‌های تجسمی، مجید کاشانی که اولین بار است پوستر جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان را طراحی می‌کند، درباره این تجربه گفت: در طراحی این پوستر دو نکته برایم اهمیت زیادی داشت، نخست اینکه مخاطب این جشنواره جوانان هستند و سعی کردم برای آن محدوده سنی طراحی کنم. دوم آنکه این جشنواره تجسمی ده رشته را در برمی‌گیرد و نمی‌خواستم پوستر به سمت یکی از این رشته‌های خاص تمایل و توجه بیشتری داشته باشد.

کاشانی افزود: در چنین رویداد‌هایی ما فقط با یک پوستر مواجه نیستیم، بلکه این پوستر قرار است در فضا‌های مختلف فیزیکی و مجازی منتشر شده و متناسب با هرکدام از این فضا‌ها تغییر کرده و ویژگی‌های متفاوتی پیدا کند تا در آن مکان مؤثر باشد. به همین دلیل نمی‌خواستم صرفاً پوستر طراحی کنم بلکه طراحی هویت بصری را در نظر داشتم و به این فکر می‌کردم که وقتی این طرح در فضا‌های مختلف منتشر می‌شود باید در هر فضایی از پس کار برآید.

وی درباره دستی که در میانه پوستر قرار گرفته است، توضیح داد: این اِلمان را در هنر‌های تجسمی زیاد دیده‌ایم، ولی من با خواندن متن فراخوان این دوره از جشنواره از جمله‌ای الهام گرفتم که در آن آمده بود «روز‌های جوانی همین دست‌های تو هستند، وقتی رنگی، نقشی، فرمی و طرحی به جهان اضافه می‌کنی …» بنابراین تصمیم گرفتم دستی را وارد پوستر کنم. در تمام رشته‌های تجسمی علاوه بر چشم که نقش اصلی را ایفا می‌کند، دست هم اِلمان مهمی است که نقش ارزشمندی در این هنر‌ها دارد. من هم دستی را به تصویر کشیدم که به نظر می‌رسد کار خود را به پایان برده و حالا اثری از کاری که انجام داده است به‌صورت رنگ بر روی آن باقی مانده است.

این طراح درباره تایپوگرافی این پوستر گفت: در ابتدای کار به بررسی دوره‌های گذشته جشنواره پرداختم و آن چه را در حوزه طراحی گرافیک آن انجام شده بود، رصد کردم. یکی از ویژگی‌هایی که در پوستر‌های قبلی این جشنواره بسیار به چشم می‌آمد پررنگ بودن رویکرد تایپوگرافی بود. ولی با توجه به اینکه من نمی‌خواستم پوستر به سمت رشته خاصی برود و تایپوگرافی آن را به طراحی گرافیک که تنها یکی از رشته‌های این جشنواره است نزدیک می‌کرد، تصمیم گرفتم تاکید زیادی بر تایپوگرافی نداشته باشم و به همین دلیل از فونت‌های آماده، با کمی تغییر استفاده کردم. من در آثار خودم همیشه از تایپوگرافی زیاد استفاده می‌کنم، اما اغلب تلاش می‌کنم آن را در کنار تصویر قرار دهم و حضور هر دوی آن‌ها در کنار هم برایم اهمیت دارد. در این پوستر نیز همین‌طور بود.

کاشانی درباره انتخاب رنگ‌های این پوستر نیز بیان کرد: انتخاب رنگ‌ها نیز با الهام از متن فراخوان صورت گرفته است که در آن وصف شاعرانه‌ای از تابستان وجود دارد. اگر بهار فصل رویش باشد، تابستان فصل تکاپو و جوانی است و رنگ‌های سبز و نارنجی را به عنوان نماد‌های این فصل و جوانی انتخاب کردم تا یک فضای اکتیو پر از رنگ داشته باشم.

وی درباره بخشی از متن فراخوان که روی پوستر آمده است، یادآور شد: زمانی بود که پوستر‌ها در ابعاد بزرگ چاپ شده و روی دیوار نصب می‌شدند، اما امروزه اغلب آن‌ها تنها در فضای مجازی دیده می‌شوند؛ بنابراین نوشته‌ای که روی پوستر قرار گرفته است وقتی کوچک می‌شود اصلاً خوانا نیست و تبدیل به تعدادی خطوط موازی می‌شود. به همین دلیل من این متن را به عنوان یک عنصر بصری در نظر گرفتم و در این جهت از آن استفاده کردم.

وی در پایان با بیان اینکه پوستر باید بدون توضیحات کار خودش را انجام دهد، متذکر شد: دوست داشتم فضای پوستر شلوغ باشد و این به دلیل همان تکاپوی جوانی و رشته‌های متعدد در جشنواره است. اگرچه این پوستر جزئیات خیلی زیادی دارد، اما سعی کردم شلوغی‌ها را کنترل کنم.

کارگاه‌های بیست و هشتمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان به صورت مجازی از دهم تا دوازدهم مرداد ماه با حضور استادان کارگاه در موزه هنر‌های معاصر برگزار می‌شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار