اصغر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در گقتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به رتبه دانشگاه تبریز در رتبه بندی جهانی گفت: اخیرا دو مورد رتبه بندی اعلام شده که یکی رتبهبندی لایدن است که که معیارها و شاخصهای آن مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزادامه داد: در این راستا به غیر از معیار جنسیت، بقیه شاخصها در حوزه پژوهش است که مرتبط با تولید مقالات یک درصد برتر، مقالات ۵ درصد برتر، مقالات ۱۰ درصد برتر و مقالات ۵۰ درصد برتر، همکاریهای علمی، همکاریهای بین المللی، همکاریهای صنعتی، همکاریهای علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاریهای علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از ۵۰۰۰ کیلومتر، انتشارات با دسترسی آزاد، تعداد نویسندگان مرد و تعداد نویسندگان زن بوده است.
عسگری در مورد ارتقاء جایگاه و رتبه دانشگاه تبریز در سالهای اخیر مطرح کرد: با توجه به اینکه شاخصهای رتبه بندی بیشتر در پژوهش و فناوری دانشگاه است، بنابراین برنامه ریزی دقیق در این خصوص میتواند تاثیر چشمگیری در رشد دانشگاه داشته باشد. در این خصوص کارهای زیادی انجام شده است که از جمله آنها ایجاد دوره پسادکتری با بودجه خود دانشگاه بوده و در حال حاضر ۱۳۰ محقق پسا دکتری در دانشگاه تبریز مشغول به فعالیت هستند که بیشترین تعداد محقق پسا دکتری در یک دانشگاه داخل کشور با بودجه خود دانشگاه است.
وی در مورد جایگاه دانشگاه تبریز در حوزه پژوهشهایی که در شاخصهای زیست محیطی، کارآفرینی و ارتباط با جامعه اظهار داشت: در خصوص ارتباط با جامعه و کارآفرینی نیز که از جمله اهداف راهبردی و کلان دانشگاه هم هست یکی از طرحها، اشتغال روستایی استان با همکاری جهاد کشاورزی است که در حال انجام است. در این پروژه روستاهای کل استان، در حدود ۵۰۰ روستا، به نوعی مورد مطالعه قرار گرفته و ۷۰۰ روستای دیگر نیز در حال مطالعه است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در مورد اهداف و برنامههای راهبردی حوزه معاونت پژوهش و فناوری تاکید کرد: یکی از این اقدامات، ساماندهی مراکز پژوهش و فناوری است این دانشگاه حدود ۱۱ مرکز پژوهشی و پژوهشکده داشته که در این مراکز، اعضای هیئت علمی تمام وقت در حوزه پژوهش و ارتباط صنعت و جامعه فعالیت می کردند.
وی ادامه داد: دانشگاه تبریز با تشکیل کمیتهها، مسیر فعالیتهای این حوزهها را به نوعی ساماندهی کرده تا این موسسات بصورت مساله محور به حل مشکلات جامعه و صنایع بپردازند؛ بطوری که بقا و حیات این موسسات به ارتباط آنها با جامعه و صنعت وابسته است. در حال حاضر ایجاد، ارزیابی و انحلال این واحدهای پژوهشی بر عهده خود دانشگاه است و اخیرا هم یک مرکز پژوهشی در حوزه بسیار مهم آب، ۳ گروه پژوهشی در حوزه فیزیک و فوتونیک، هسته پژوهشی مردم شناسی، ۲ گروه در زمینه زمین پزشکی و حوزه زیستی به مجموعههای پژوهشی دانشگاه اضافه شده است؛ بنابراین اساتید توانمند میتوانند گروه پژوهشی در موضوع¬های مختلف تشکیل بدهند به شرط اینکه مسئله محور بوده و شاخص¬های لازم را کسب کرده باشند. سیاست ما این است با تشکیل این گروه بتوانیم مسایل و مشکلات جامعه و صنعت را به نوعی به داخل دانشگاه آورده و توسط این موسسهها برطرف بکنیم.
عسگری افزود: جذب محققین پسادکترای داخلی (صنعتی و پژوهشی) و خارجی از دیگر برنامههای حوزه پژوهش است که از از این طریق هم میتوان ضمن استفاده از نیروی جوانی، بحث انتقال دانش و مسئله محور کردن اقدامات علمی دانشگاهی را دنبال کرد.