به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد معتمدی خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی با اشاره اولویتهای اجرایی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دولت جدید پیرامون حوزه محتوا و پیشگیری از رشد قابل ملاحظه آثار بی کیفیت توضیح داد: من اعتقاد دارم آنچه در قانون و چارت اجرایی برای دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نظر گرفته شده صرفاً نهادی است که حوزه اختیاراتش در بخش اعطای مجوز و ماجراهایی از این دست محدود شده است.
وی افزود: دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای اینکه بتواند در ارتقای ذائقه عمومی تأثیرگذار باشد نه بودجهای دارد، نه بازوی توانایی دارد و نه سیستم اجرایی دولت و حاکمیت نقش پر رنگی به این مجموعه داده است. به همین جهت بعید میدانم که این نهاد با توجه به بنیهای که الان برایش در نظر گرفته شده بتواند جز ممیزی کار دیگری را انجام دهند. کار ممیزی هم این است تا جلوی کارهایی که به زعم کارشناسان دفتر موسیقی شأن پایینی دارد و مضر است بگیرد و به آنها مجوز ندهد. در برابر این کار یک سیستم و عملکرد مؤثری وجود دارد که دولت و حاکمیتها در قالب «نهادها» یا «فوندانشنهای فرهنگی» بیایند مسئولیت تولید آثار فرهنگی فاخر و عرضه آن به جامعه را برعهده بگیرند، فرآیندی که ما تقریباً در هیچ حوزهای نداریم. حتی نهادهایی، چون بنیاد فرهنگی هنری رودکی و سازمان صدا و سیما که ارکسترهایی برای خود دارند، در مقایسه با ارکسترهایی، چون ارکستر گلها کاری درعرصه تولید انجام ندادند.
این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اولویتهای اجرایی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه ساماندهی شعر و محتوا بیان کرد: ما باید دست از این انتظار که نهادی مانند دفتر موسیقی وزارت ارشاد میتواند بر فرهنگ موسیقایی و شنیداری جامعه تأثیرگذار باشد برداریم و در پی تشکیل نهادهایی در آینده باشیم که در قالب یک بنیاد بتوانند در توسعه و ساماندهی محتوای آثار موسیقایی شرایط بهتری را تجربه کنند.
وی ادامه داد: مانند آنچه در کشور جمهوری آذربایجان مجموعهای مانند «بنیاد حیدرعلی اف» انجام میدهد. طبیعتاً اگر با چنین رویکردی حرکت کنیم آن وقت میتوانیم بر ذائقه عمومی مردم تاثیرگذاشته و جهت دهیهای مفید مبتنی بر آموزههای موسیقایی را انجام دهیم. اتفاقاً در این صورت است که مردم با شناختی که به واسطه حضور چنین بنیادهای برایشان سلیقه سازی شده به طور اتوماتیک به سراغ شنیدن آثار فاخر میروند. ولی وقتی خارج از این چارچوبی که به آن اشاره داشتم اتفاقی نمیافتد پس نباید خیلی انتظار داشت که مخاطبان ما قدرت تشخیص و ممیزی آثار خوب از آثار بد را داشته باشند.
معتمدی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده این ممیزی که الان در دفتر موسیقی هست تا حدودی میتواند حفظ شود، ولی ممیزی اصلی را باید در ذهن، عقل و قوه تشخیص جامعه تقویت کنیم. یعنی در ذهن مردم چنان رشد و بلوغی ایجاد کنیم که خود آنها تبدیل به ممیز محتوایی بشوند؛ اصلاً چرا یک گروه، شورا یا بخش نامه باید کارها را ممیزی کند؟ مردم باید خودشان به قوه تشخیص برسند تا کار مخل فرهنگ عمومی را از سبد شنیداری خودشان حذف کنند و به سمت کارهای فاخر بروند.