به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو؛ به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، علیرضا جلیلیفر، نفوذ دانش در تمامی عرصههای زندگی را یکی از مشخصههای عصر حاضر دانست و اظهار کرد: امروزه نظامهای «تولید کالا و خدمات» با نظامهای «تولید دانش و فناوری» یکپارچه شدهاند و در درون نظامهای «نوآوری» در تعامل تنگاتنگ با یکدیگر همزیستی و همکاری میکنند.
وی با تاکید بر نقش کلیدی دانشگاهها در جامعهی کنونی، بیان کرد: دانشگاهها همگام با تحولات و دگرگونیهای جهانی و بهمنظور پاسخگویی به نیازهای اقتضایی جوامع، بهسوی تحول و مشارکت در الگوهای کارآفرینانه در حال حرکت هستند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، عنوان کرد: این معاونت نیز در یک سال گذشته با درک روندهای کلان ملی و بینالمللی مؤثر بر آیندهی دانشگاهها و اجتنابناپذیربودن تغییرات اساسی در مأموریتها و ارزشهای حاکم بر دانشگاههای نسل آینده، با برنامهریزی و مدیریت هدفمند ضمن التزام به پیروی از اسناد بالادستی و احکام برنامهی ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی کشور، اقدام به ارائهی مدل تحققپذیری نسل جدید دانشگاهها مبتنی بر «جامعهمحوری و ارزشآفرینی» نموده و فعالیتهای خود را بر اساس تحققپذیری چنین رویکردی دنبال کرده است.
جلیلیفر در بخش دیگری از صحبتهای خود با ارایهی گزارشی از فعالیتهای این معاونت از سال ۱۳۹۹ تاکنون، گفت: یکی از شاخصهای مهم ارزیابی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بررسی عملکرد پذیرش دانشجویان خارجی است که دانشگاه شهید چمران اهواز در این زمینه توانسته است سهم دانشجویان خارجی این دانشگاه را از ۸۰/۴ صدم در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ به ۵ صدم در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برساند. همچنین سهم دانشجویان غیردولتی دانشگاه در این بازههای زمانی از ۴۰/۱۴ صدم به ۴/۱۵ صدم، نسبت دانشجو به هیئت علمی تماموقت از ۷/۲۱ صدم به ۰۶/۲۲ صدم، نسبت هیئت علمی استادیار به بالا به کل هیئت علمی تماموقت از ۴/۹۱ صدم به ۷۱/۹۲ صدم رسیده است.
وی، اظهار کرد: در حال حاضر این دانشگاه دارای ۶۰۵ عضو هئیت علمی تماموقت و ۱۳ هزار و ۳۴۸ دانشجو است که سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به ۳/۳۹ رسیده است که روندی صعودی را نشان می دهد.
وی تأسیس شعبهی برونمرزی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان (آزفا) دانشگاه شهید چمران اهواز در شهر بصره در کشور عراق را یکی از مهمترین برنامههای این مرکز دانست و گفت: تأسیس شعبهی دوم این مرکز در شهر ناصریهی عراق از دیگر اهداف مرکز آزفا است که راهاندازی آن در دست پیگیری است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به واگذاری دو کرسی زبان فارسی در دانشگاه کشورهای هندوستان و اتریش به این دانشگاه، خاطرنشان کرد: ابتدای امسال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای گسترش و تمرکززدایی کرسیهای زبان فارسی در دانشگاههای خارجی، ۱۰ دانشگاه داخلی فعال حوزهی زبان فارسی را شناسایی کرده و تعدادی از کرسیهای زبان فارسی در خارج از کشور را به دانشگاههای داخلی واگذار کرد؛ با توجه به فعالیتهای مؤثردر حوزهی زبان فارسی، کرسیهای زبان فارسی دانشگاههای دو کشور هندوستان و اتریش به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار شده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز «بازنگری و همسوکردن وظایف برخی از مدیریتهای وابسته»، «راهاندازی مرکز آموزشهای مجازی و الکترونیکی دانشگاه و استقرار سامانهی مدیریت یادگیری(LMS)»، «تدوین و تصویب ۱۷ شیوهنامه در حوزههای مختلف آموزشی»، «راهاندازی مرکز آموزش مستمر و مرکز آموزشهای مجازی و الکترونیک اعضای هیئت علمی دانشگاه»، «دریافت مجوز رشتههای جدید کاربردی با توجه به نیازهای منطقهای» و «توسعهی تحصیلات تکمیلی» و… را از جمله اقدامات این معاونت در سال گذشته برشمرد.
جلیلیفر در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ و با موافقت دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه شهید چمران اهواز موفق به دریافت مجوز سه رشته در مقطع کارشناسی ارشد و یک رشته در مقطع دکتری تخصصی شده است؛ این مجوزها شامل سه رشتهی «نانوفیزیک»، «حقوق خصوصی» به صورت مجازی و «حقوق جزا و جرمشناسی» به صورت مجازی در مقطع کارشناسی ارشد و رشتهی «میکروبیولوژی» در مقطع دکترای تخصصی است.