به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدحسین حسینی معاون سابق آموزشی دانشگاه تهران در مراسم تودیع و معارفه معاون آموزشی دانشگاه تهران به تبیین اقدامها و فعالیتهای حوزه معاونت آموزشی این دانشگاه پرداخت و گفت: بهبود فرآیندها، سامانهسپاری، انتظامبخشی بیشتر به امور آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه از جمله مهمترین اقدامهای حوزه آموزش دانشگاه بوده است. همچنین در برنامه سوم دانشگاه ماموریتهایی برای این حوزه، مطرح شد که تلاش کردیم تا بر اساس آن فعالیتهایی را در شأن و جایگاه دانشگاه تهران انجام دهیم.
وی افزود: در شروع کار یکی از مشکلات نحوه خدمترسانی به دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاه بود و معاونت آموزشی در ساختمان ستاد دانشگاه استقرار داشت که بعد از مدتی این انتقال به ساختمان جدید صورت گرفت. به لحاظ ساختاری هم نیازمند اصلاحاتی در این زمینه بودیم که با تلاشها و پیگیریهای انجام شده امروز از یک ساختار سازمانی و تشکیلاتی متوازن برخورداریم تا بتواند مأموریتهای حوزه معاونت آموزشی را به نحو بهتری مدیریت کند.
معاون سابق آموزشی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: اسکن پروندههای آموزشی از سال تأسیس دانشگاه تاکنون و الکترونیکی شدن آنها یکی دیگر از اقدامهای مهمی بود که صورت گرفت. همچنین در زمینه اصلاح فرآیندها و سامانهسپاری تلاشهایی انجام شده است که با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه، این فرآیندها مورد شناسایی، بازطراحی، بهینهسازی و در نهایت سامانهسپاری شدند.
حسینی، تجمیع، تنقیح و بازنگری مقررات حوزه آموزش و اعضای هیأت علمی را از دیگر کارهای محقق شده برشمرد و اظهار کرد: در حوزه خدمات آموزشی و اعضای هیأت علمی کلیه قوانین، مقررات و دستورالعملها طی نشستهای متعدد و متوالی شورای آموزشی دانشگاه بازنگری شدند که در قالب کتاب در دسترس هستند. در بازنگری آئین نامه استخدامی نیز با بهرهمندی از نظرات صاحبنظران اقدامهای مؤثری صورت گرفت که مجموعه آن هم بهصورت یک کتاب تدوین شد و در دسترس ذینفعان قرار گرفت.
وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه معاونت آموزشی، فعالیتهای این حوزه را روان و بهروز توصیف کرد و گفت: با توجه به کمبود نیروی انسانی، اما فعالیتهای مختلفی در مجموعهها و واحدهای ذیربط معاونت آموزشی صورت گرفته است که در این میان تجمیع امور هیأت علمی، سامانهسپاری فرآیندهای ترفیع و ارتقا، بازنگری برنامهها، مسائل مربوط به تبدیل وضعیت و جذب اعضای هیأت علمی، تدوین برنامهها با رویکرد بینرشتهای از جمله اقدامهای حوزه برنامهریزی و گسترش آموزش بوده است. باید گفت مجموع این فعالیتها مورد توجه وزارت علوم، هم قرار گرفته و اخیراً دانشگاه تهران را در ارتباط با ارتقای کیفیت آموزشی کارآمد، تقاضامحور و روزآمد بهعنوان دانشگاه اثرگذار در برنامهریزی آموزش عالی کشور معرفی کرده است.
معاون سابق آموزشی دانشگاه تهران به تشریح اقدامهای حوزه استعداد درخشان پرداخت و اظهار کرد: مقررات مربوط به این حوزه اصلاح شده است و هماکنون سالیانه ۷۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسیارشد استعداد درخشان در دانشگاه تهران پذیرش میشوند که یک رکورد بیسابقه است، در این زمینه تقریباً یک رشد سهبرابری را داشتهایم. در حوزه آموزشهای آزاد نیز دستورالعملها و مقررات اصلاح شده و ظرفیتهای بسیار خوبی برای واحدها جهت اجرای دورههای آموزش آزاد فراهم آمده و بسیاری از فرآیندها سامانهسپاری شده است.
حسینی از راهاندازی دفتر ساماندهی درسهای پایه، عمومی و مشترک خبر داد و خاطرنشان کرد: به نظر من یک غفلت تاریخی در دانشگاه تهران در خصوص بحث درسهای پایه، عمومی و مشترک داشتهایم که در این زمینه نیز گامهای خوبی برداشته شده و یکسانسازی و همسانسازیهای لازم صورت گرفته است. اینکه ما شرایطی را فراهم کنیم تا دانشجویان واحدهای مختلف بتوانند یک درسی را از واحد دیگر دانشگاه اخذ کنند، اقدام مهمی بوده است.
وی تصریح کرد: ساماندهی و اصلاح ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه، مدیریت سنوات دانشجویی، برگزاری نشستهای معاونان آموزشی دانشگاههای بزرگ کشور، برگزاری جشنوارههای آموزش از دیگر اقدامهای حوزه معاونت آموزشی بوده است. باید تأکید کنم که در دوران بحران کرونا با همکاری همه کارکنان تلاش کردیم تا هیچ خدشهای در امور و خدمات آموزشی دانشگاه ایجاد نشود و همزمان با بروز این اپیدمی آئیننامهها و دستورالعملهای مربوط را نیز بهروز کردیم.
معاون سابق آموزشی دانشگاه تهران در پایان سخنان خود گفت: از رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تهران و حمایتها و پشتیبانی آنان و همه مسئولان و کارکنان مجموعه معاونت آموزشی و واحدهای مختلف که در این مدت با ما همراهی و همکاری کردند تشکر و قدردانی میکنم و برای کمرهای که از مدیران شایسته دانشگاه تهران هستند آرزوی توفیق دارم.