کد خبر:۹۷۰۹۴۷

رونق تولیدات داخلی/ بازار خدمات نانویی ۱۳۰ درصد رشد کرد

یکی از عرصه‌های فناورانه نانو به حوزه خدمات مربوط می‌شود. این بخش طی یک سال، رشد ۱۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محصولات فناوری نانو ایران به طور کلی در سه گروه کالا، خدمات و تجهیزات دسته بندی می‌شوند. فناوری که شاخص موج چهارم انقلاب صنعتی می‌خوانندش و همه عرصه‌های علمی را تحت تاثیر قرار داده است. این فناوری همه‌فن حریف روند رو به رشدی را طی کرده است و هر روز شاهد افزایش کاربرد‌های آن در صنایع مختلف هستیم.

بازار این فناوری در دنیا داغ و پرمشتری است. در ایران نیز این محصولات در سه گروه کالا، خدمات و تجهیزات دسته بندی می‌شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیشترین حجم بازار نانو، معادل ۹۶درصد، متعلق به کالا‌ها است. بخش خدمات نیز طی یک سال اخیر نزدیک به ۱۳۰ درصد رشد داشته و از ۴۴۳ میلیارد ریال به ۱ هزار و ۱۵ میلیارد ریال رسیده است.

در این گزارش آمده است که فروش تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی فناوری نانو نیز با وجود تحریم‌ها و کمبود منابع مالی و حمایتی با افزایش ۴۸ درصدی همراه بوده است. بیش از ۵۵ درصد از حجم بازار کالا‌های فناوری نانو به حوزه ساخت و ساز تعلق دارد. محصولاتی، چون «شیرآلات»، «شیشه‌های کم گسیل»، «بتن سبک»، «انواع کف پوش» و «انواع کاشی و گرانیت آنتی با کتریال».

صنایع اپتوالکترونیک نیز در رتبه بعدی ایستاده و حدود ۱۲ درصد از بازار کالا‌های نانو ایران‌ساخت را به خود اختصاص داده است. محصولات حوزه خودرو، نفت و گاز، نساجی و پلیمر و کامپوزیت با سهم بین ۹/۲ تا ۵/۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شیرآلات بهداشتی و خانگی به دلیل گستردگی بازار مصرف، حجم بالای تولید و همچنین کاربرد خوب تجهیزات لایه نشانی PVD در این صنعت، حجم بالایی از محصولات نانوی حوزه ساختمان (عددی بیش از ۷۰ درصد) را به خود اختصاص داده‌ند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار