به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای، طبق تفاهمنامه همکاری که میان موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و دانشگاه فنی و حرفهای به امضا رسید همکاریهای این دو نهاد در حوزه پژوهشی و رتبهبندی آغاز شد.
این تفاهم نامه به منظور ارتقای مشارکت در نهضت تولید علم و فناوری، افزایش تولیدات علمی در محتوای آموزشی، ترویج علم مورد نیاز آموزش و پژوهش مبتنی بر نیازهای ملی، کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با مراکز علمی - پژوهشی داخلی، منطقهای و بینالمللی، رصد کردن پیشرفتها و تحولات علمی در حوزههای علوم و فناوری شکل گرفت. مدت اجرای این تفاهم نامه از تاریخ انعقاد و مبادله آن سه سال شمسی است.
محمد جواد دهقانی رییس مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم فناوری و رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان فنی و حرفهای و اعلام آمادگی برای همکاریهای دوجانبه با دانشگاه بیان داشت: با عنایت به توجه کشورهای توسعه یافته به الگوی آموزشهای فنی و حرفهای و نیاز کشور به آموزشهای مهارتی که میتواند مشکلات بازار کار جوانان را مرتفع کند مسئولیت دانشگاه فنی و حرفهای در راستای مأموریتهای محول شده در این مسیر سنگین است.
وی با اشاره بر دستاوردها، موفقیتها و خروجی فارغ التحصیلان این دانشگاه به سمت بازار کار عنوان کرد: معتقدم بایستی سیاست گذاران آموزش عالی کشور توجه ویژهای به آموزشهای کاربردی داشته باشند چرا که این دانشگاه با توجه به گستره کشوری، طبق برنامه عملیاتی هدفمند تعریف شده به حرکت خود ادامه میدهد. در سطح کشور اغلب دانشگاهها به سمت افزایش تعداد کمی مراکز گام بر میدارند، ولی در دانشگاه فنی و حرفهای توجه خاصی بر روی بحث کیفی آموزشهای مهارتی شده و قطعاً این امر یکی از دلایل موفقیت این دانشگاه در جذب حداکثری دانشجویان در سال تحصیلی پیش رو است.
دهقانی تصریح کرد:در رتبه بندی هدف اصلی نباید خود رتبه بندی باشد بلکه بیشترین تاکید ما این است آینهای را به روی دانشگاه و مجموعه از وضعیت قرار دهیم این آینه باید منعکس کننده خواستهها و نیازهای جامعه باشد.
وی گفت: از سال ۹۹ عملا رتبه بندی وارد عرصه دیگری شد چرا که یکی از مطالبات هشت برنامهای بود که در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف شد و موضوع ارزیابی و مقایسه دانشگاهها با یکدیگر به میان آمد. در نتیجه این امر، شاخصها تغییر کرد. در رتبه بندی قبلی وزنها تفاوت داشت و محوریت با وزارت علوم بود و ما تنها به عنوان عضو در جلسات تخصصی نظر میدادیم و وزارت علوم این موارد را در کمیته تخصصی نهایی میکرد.
دهقانی ادامه داد: انتظاری که از دانشگاهی که در سطح دنیا در رتبه بندی قرار میگیرد توجه به نیازها و ماموریتهای محوله در راستای حل مشکلات جامعه است در این خصوص مسائل فرهنگی بالاخص اسلامی کردن دانشگاه ها، توجه به بحث اقتصادی و اثرگذاری دانشگاهها در جامعه و طرحهای صنعتی کشور یا میزان اشتغال فارغ التحصیلان مورد توجه است.