کد خبر:۹۷۴۶۰۶
در نشست خبری دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شد؛

امامی:‌ ما طرفدار طرح بهینه‌سازی کاربران فضای مجازی هستیم/ مشکل الگوی توسعه حل شود، همه مشکلات کشور حل می‌شود

نشست خبری برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ عمومی در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

امامی:‌ ما طرفدار طرح بهینه‌سازی کاربران فضای مجازی هستیم/ مشکل الگوی توسعه حل شود، همه مشکلات کشور حل می‌شود

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو،؛ نشست خبری برنامه تحولی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ عمومی به مناسبت نزدیک شدن روز فرهنگ عمومی، صبح امروز، سه‌شنبه با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشورو اسماعیل شفاعی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، اوضاع فرهنگی کشور را نامطلوب دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تعبیر تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور را به کار بردند که این تعبیر نشاندهنده یک وضعیت روزمره شده و غیرقابل تحمل است.

امامی با بیان این که دردشناسی ۵۰ درصد راه حل است توضیح داد: وضعیت ساختاری فرهنگی کشور علیرغم همه ظرفیت‌ها و زیبایی‌های جامعه ایرانی، دیگر قابل تحمل نیست. در فرهنگ نه هزینه می‌کنیم و نه از هزینه‌ای که می‌کنیم راضی هستیم. این دوره از اصلاحات اوضاع فرهنگ عمومی کشور را باید فصل تحول و امید نامید و برای دستیابی به آن، پنج اتفاق باید رخ دهد. در دوره جدید با تعاملی که در میان بازیگران نظام فرهنگی کشور وجود دارد، امید‌ها زنده شده است.

او اضافه کرد: اگر دنبال کارآمدی عینی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گشتیم باید سراغ شورای فرهنگ عمومی می‌آمدیم. چون این شورا مانند یک سلسله اعصاب، در بیش از ۳۰۰ شهرستان کشور فعال است.

امامی زنده کردن روح تحول‌گرایی، جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در نظام فرهنگی را ضروری دانست و گفت: گام بعدی رفع خلاء اختیارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مدیریت و راهبری نظام فرهنگی کشور، توان، اختیارات و اقتدار کافی را ندارد. وزیر فرهنگ در حوزه مسئولیت‌های دولت به اندازه وزیر اقتصاد اختیارات در عمل ندارد. این خلا‌ها باید رفع شود و به زودی خبر‌های جالبی را برای اولین بار خواهید شنید.

او با اشاره به سازمان‌های موازی در حوزه فرهنگ افزود: برخی سازمان‌ها باید رویه شان عوض شود. چندین سازمان موازی داریم و همچنین سازمان‌هایی که در جای خودشان نیستند. در دولت جدید همدلی شکل گرفته که باید بتوانیم از این فرصت برای ایجاد اعتماد و پایان اختلافات استفاده کنیم.  

امامی با اشاره به ضرورت مردمی گرایی در نظام فرهنگی و حکمرانی فرهنگی کشور اظهار داشت: مردم صاحبان این نظام هستند. مفیدترین فعالیت‌های فرهنگی در زندگی روزمره توسط مردم اتفاق می‌افتد و مثال بارز آن برگزاری بزرگترین رویداد‌های فرهنگی مثل محرم و نوروز است. جبهه مردمی کم توقع‌ترین و پراثرترین نهاد فرهنگی در کشور است در این رابطه باید جایگاه اصناف و سازمان‌های مردم نهاد را به رسمیت بشناسیم.

وی با بیان این که در خلا ایده و نوآوری نمی‌توانیم تحول فرهنگی را رقم بزنیم توضیح داد: باید مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی برای ایجاد خلاقیت در الگو‌های سبک زندگی تاسیس بشوند. یکی از سیاست‌های جدی‌مان، تاسیس مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی در استان‌هایی است که توانش را دارند. ما مخالف ارسال حجم انبوه بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها به استان‌ها هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: باید فرهنگ را چرخه بدانیم. چون هیچ امر فرهنگی در قهر از بازار، اقتصاد و صنعت محقق نمی‌شود. حدود ۱۵ سال است که گله می‌کنیم این وضع پوشش برخی از گروه‌ها زیبنده ایران اسلامی نیست. در واقع ما هم در فرهنگ لباس و هم در بازار و کسب و کار و صنعت مشکل داریم. تا این چرخه را با هم نبینیم، فقط کلی گویی می‌کنیم.


امامی پیرامون نظر شورای عالی فرهنگ عمومی درباره طرح صیانت از فضای مجازی، گفت: شورای فرهنگ عمومی نیازمند همکاری  سیاستگذران فضای مجازی است. به همین دلیل، نماینده‌ای از مرکز ملی فضای مجازی در جلسات دبیرخانه، شرکت می‌کند. تلاش می‌کنیم تا برای بسترسازی فرهنگی و اخلاق عمومی و استانی این قانون، همه ظرفیت شورای عالی فرهنگ عمومی را به خدمت بگیریم. ما نه مخالف محدود سازی هستم و نه مخالف رهاسازی. همه ما طرفدار هدفمندسازی و بهینه‌سازی کاربران هستیم. به همان میزان که مشکل سرعت اینترنت در کشور داریم، مشکل فقدان سواد مجازی داریم. ما نگران ارزش‌های فرهنگی و عرفی خانواده‌ها هستیم.

او پیرامون مشکلات قانون گذاری فرهنگی، گفت: درحوزه فرهنگ و هنر در سطح مجلس، مشکل انباشتگی نداریم، اما در دولت و دستگاه‌های دولتی در قالب دستورالعمل و آیین‌نامه و رویه‌نامه‌ها، مشکلاتی داریم و نیاز شدید به تنقیح قوانین داریم. ما در شورای فرهنگی کارگروه حقوقی تشکیل دادیم تا به زعم خودمان به کمک حل این مشکلات بیاییم. از خودمان هم شروع کردیم. مثلا چند شورای  اقماری شورای فرهنگ عمومی، مانند شورای بازی و اسباب‌بازی، شورای نام‌گذاری تقویم، شورای نظارت بر تبلیغات محیطی، آیین‌نامه‌ها و ضوابط مشخصی را تعیین کنیم تا همه چیز قانونی و ضابطه‌مند پیش برود. بیش از ۳۵ شهر در کشور درخواست نام‌گذاری روزی را در تقویم به نام خودشان دارند که اگرچه اقدام خوبی است، اما باید با دستورالعمل ها‌ی مشخصی پیش برود.

امامی در پاسخ به گلایه یکی از خبرنگاران پیرامون نبود نظارت بر روی محتوای تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر، بیان کرد: به روز نبود قوانین و سیاست‌گذاری‌ها باعث شده تا تلاش‌های نهادهای مربوطه عملا اجرایی نشود و چه در تابلوهای شهری چه در نام‌گذاری امکان، شاهد انواع و اقسام عدول از قوانین باشیم. هیچ قانونی برای جلوگیری از گریزگاه‌ها وجود ندارد. هم اصناف و صنایع به اهمیت زبان فارسی دقت نکردند و هم در بین مردم احساس می‌شود که کالایی که نام غیرفارسی دارد بهتر است. ما رفع این مشکل را تکلیف خودمان می‌دانیم و راهکار آن هم بهینه کردن سیاست‌ها و قوانین شورای نظارت بر تبلیغات محیطی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی  درپاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون راه‌کاری برای حل  مشکلات جوانان، گفت: البته که این سوال را باید از وزیر ورزش و جوانان و بپرسید اما به نظرم بسیاری از مشکلات کشور مانند اشتغال و مسکن پیوست فرهنگی دارد. یک راه‌حل واحد برای همه کشور وجود ندارد. برای رفع مشکل بیکاری و آسیب‌های اجتماعی در بعضی استان‌ها نیاز نیست کارخانه راه‌اندازی شود چراکه فقط با توسعه گردشگری فرهنگی و طبیعی می‌توانیم بسیاری از مشکلات معیشتی استان‌ها را حل کنیم. توسعه باید مبتنی بر زیست‌بوم و آمایش سرزمینی انجام شود. اگرمشکل الگوی توسعه حل شود، همه مشکلات کشور حل می‌شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار