به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات نانویی ایرانساخت در کنار بازار بزرگ داخلی که دارند، بخشی از بازار جهانی را نیز به خود اختصاص دادهاند. بازاری که به دلیل وجود تحریمها و مشکلات موجود هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.
ورود ایرانساختهای نانو به بازارهای جهانی
یکی از برنامههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه نانو، توسعه برنامههای صادراتی این حوزه است. اقداماتی که علاوه بر بازاری مناسب و درخور برای محصولات و خدمات نانوی ایران ساخت در دنیا ایجاد کند.
این برنامهها در چند سال اخیر منجر به فراهم شدن بستری مناسب برای ورود این محصولات و خدمات به بازارهای جهانی شده است.
در حال حاضر و بر اساس آمارهای موجود بیشتر از ۴۰ شرکت دانش بنیان و خلاق فعال در حوزه نانوفناوری توانستهاند محصولات و خدمات خود را به دیگر کشورها معرفی و برای آنها بازاری بیرون از مرزها ایجاد کنند.
از میان برداشتن سدها
با تغییر در وضعیت جهانی و محدودیتها، بازارهای جهانی دچار چالشهایی شد. چالشهایی که توسعه حوزه نانوفناوری را نیز با معضلات فراوانی مواجه کرد. علاوه بر این، مشکلات جدی دیگری مثل تحریمها و موانع صادراتی فراروی این صنعت قرار دارد. همین مشکلات نیز در سالهای اخیر باعث شده که تنها ۶ درصد بازار محصولات نانوی کشور راهی دیگر کشورها شود. عددی که با ظرفیتهای موجود در کشور فاصله دارد.
افزایش بازارهای مقصد
با توجه به تنوع و گستردگی تولیدات و خدمات ایرانساخت، ۴۱ کشور متقاضی محصولات نانوفناوری کشورمان هستند؛ که مهمترین آنها را عراق، ترکیه، افغانستان، ازبکستان، گرجستان و آذربایجان تشکیل میدهند. بر اساس آمارهای موجود، حوزه ساخت و ساز با ۴۸ درصد در صدر محصولات نانوی ایران ساخت صادر شده به این کشورها قرار دارند. رتبههای بعدی نیز به ترتیب به اپتوالکترونیک با ۲۳درصد و دارو و سلامت و پلیمر و کامپوزیت تعلق گرفته میگیرد.
ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه توسعه صادرات محصولات و خدمات نانوفناور ایرانساخت را در دستور کار دارد و تعریف سرفصلهای حمایتی، ایجاد تعامل و معرفی دستاوردهای داخلی به سایر کشورها، تلاش میکند این مسیر بیش از گذشته هموار شود.