به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جدیدترین قسمت این برنامه، دو شنبه ۸ آذرماه با موضوع «بررسی رویکرد جدید ایران در مذاکرات هستهای» و با اجرای امیرحسین ثابتی به روی آنتن شبکه افق رفت.
در برنامه شب گذشتهی جهان آرا، پیرامون موضوع ذکر شده، گفت و گویی با دکتر سید مصطفی خوشچشم، کارشناس مسائل بین الملل صورت گرفت.
دکتر خوشچشم درمورد ویژگی تیم مذاکرهکنندهی جدید ایران گفت: ترکیب تیم مذاکرهکننده قبلی ایران، بیشتر سیاسی بود، ولی در حال حاضر هم اعضای تیم افزایش پیدا کرده هم ترکیب آن شامل اعضای اقتصادی است، زیرا هدف، برداشتن تحریمها و رفع مشکلات اقتصادی است ضمن اینکه قرار نیست صنایع هستهای ما متوقف شود تا ببینیم بعدا چه میشود.
ما هم به مذاکره و توافق نیاز داریم، ولی نه برای مرگ و زندگی وی ادامه داد: شروط جدید نظام برای شروع مذاکرات، برای این است که ضعفهای مذاکرات قبلی را رفع کنیم. ما هم به مذاکرات نیاز داریم، ولی بحث مرگ و زندگی نیست بلکه میخواهیم این فرمول یعنی تحریم را برداریم، چون آمریکا مدام زمین بازی تحریم را عوض میکند.
این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: توافق بد شرایط را این از هم بدتر میکند و امنیت داخلی ایران را هم به خطر میاندازد؛ هر چند اگر برای چند ماه شرایط کمی خوب شود.
دکتر خوشچشم افزود: اردیبهشت ۹۹ اوج تحریمها بود و از آن گذر کردیم، زیرا صادرات نفت از همان موقع به یک و سپس به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید.
پیشنهادی برای تیم مذاکرهکننده هستهایسید مصطفی خوشچشم به عنوان پیشنهادی برای تیم مذاکرهکننده هستهای گفت: ایران میتواند بسته آفندی هم در مذاکرات داشته باشد.
وی افزود: فناوری بومی موشکی در دست ایران مثل موم است و مثلا میتواند برد موشکهایش را ارتقا دهد و طرف غربی هم میفهمد ایران این کار را برای امتیاز گرفتن میکند؛ البته این نظر من است.
سید مصطفی خوشچشم همچنین در ارتباط با نامه تند انتقادی به رئیسی بیان کرد: همان اوایل تشکیل دولت سیزدهم، انتقادات تندی نسبت به تیم سیاسی و رسانهای آقای رئیسی در ۱۵ نوشتم و برایش فرستادم، ۴۸ ساعت نشد که دیدم اقدام شد. انتقاداتی هم رو در رو با تیم وزارت خارجه و نسبت به اشخاص وارد کردم، خم به ابروی کسی نیامد.
دکتر خوشچشم از دیگر ویژگیهای دولت سیزدهم گفت: یک ویژگی مهم دولت سیزدهم در بحث مذاکرات هستهای این است که ۴۰ نفر کارشناس مختلف را با تیم همراه کرده، چون اعتقاد دارد همه چیز را همگان دانند و خودش را عقل کل نمیداند.