به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین هرسیج سرپرست دانشگاه اصفهان در مراسم هفتمین کنفرانس بازیهای رایانهای ضمن تشکر از دستاندرکاران برگزاری کنفرانس، پژوهشگران ملی و بینالمللی شرکت کننده و به ویژه دکتر جواد راستی مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان، اهمیت بازیهای رایانهای در حوزههای مختلف هنری، صنعتی، آموزشی و پژوهشی را برای همه محسوس و مهم دانست.
دکتر هرسیج در ادامه اظهار داشت: نقطه تمایز این کنفرانس این است که بیشتر جنبه پژوهشی دارد و خوشبختانه پژوهشگران ملی و بینالمللی به نحو مطلوب به آن پرداخته اند.
وی ضمن بیان اهمیت جنبههای فرهنگی بازیهای رایانهای در کشور، تصریح کرد: کارکردهای مختلفی برای بازیهای رایانهای در حوزههای مختلف موجود است که معمولاً" جنبه سرگرمی و تفریح آن مد نظر است، ولی از جنبههای فرهنگی بازیهای رایانهای نباید غافل شویم و به عنوان ابزار قدرت نرم در مقابل هجمههای دشمن در عرصه فرهنگی باید مورد توجه قرار دهیم.
دکتر هرسیج مهمترین ابزار در جامعه پذیری کودکان و نوجوانان را بازیهای رایانهای دانست و افزود: ارزش بازیهای رایانهای، بیشتر از عوامل دیگر جامعه پذیری است و در برنامه ریزیهای اجتماعی کشور باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع کشور با برخورداری از رشتههای متنوع و مرتبط با بحث بازیهای رایانهای و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاههای هنر، علوم پزشکی و صنعتی و از سوی دیگر حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همینطور بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، با راهاندازی مرکز بازیهای رایانهای گامهای بزرگی در راستای اهداف متعالی دانشگاه جامعه محور و تمدنساز برداشته است.
دکتر هرسیج همچنین تصریح کرد: با توجه به برنامههایی که دانشگاه اصفهان تحت عنوان دانشگاه جامعهمحور و تمدنساز مطرح کرده است، این کنفرانس میتواند کمک شایانی در این حوزهها به دانشگاه ارایه کند.
وی مرکز بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان را یکی از قطبهای ممتاز در حوزه بازیهای رایانهای دانست که ضمن تولید بازیهای رایانهای که با فرهنگ و ارزشهای کشورمان همخوانی دارد از معضلات محتواهای وارداتی جلوگیری کند و اقتدار ایران در حوزه نرمافزاری را افزایش دهد.
دکتر جواد راستی دبیر هفتمین کنفرانس بینالمللی بازیهای رایانه ای، فرصتها و چالشها نیز اظهار داشت: این کنفرانس دو روزه با حضور ۱۹ پژوهشگر از ۱۳ کشور جهان در قالب هشت سخنرانی کلیدی، دو پنل تخصصی و هفت نشست ارائه مقالات با حضور متخصصانی از ایران، ژاپن، مالت، سنگاپور، آمریکا، فنلاند، اسکاتلند، ولز، نیوزلند، هلند، ایتالیا، سوئد و استرالیا در حال برگزاری است.
وی تصریح کرد: در این کنفرانس ۱۰۱ مقاله دریافت و با مشارکت بیش از ۷۰ داور در مدت دو هفته داوری شد. هر مقاله حداقل دو داور عضو هیات علمی متخصص و در مورد مقالات بین رشتهای تا ۷ داور همکاری داشتند و بیش از ۲۵۰ داوری انجام شد.
وی افزود: ۶۷ مقاله پذیرش شد که ۱۹ مقاله در حوزه روانشناسی و یادگیری، ۱۳ مقاله در حوزه هنر، ۱۲ مقاله در حوزه فنی و مهندسی، ۶ مقاله در حوزه حقوق، ۶ مقاله در حوزه مدیریت، ۶ مقاله در سایر حوزههای علوم انسانی و ۵ مقاله در حوزه پزشکی مورد پذیرش قرار گرفت.
به گفته دبیر هفتمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها»، نگاه ویژه این دوره از کنفرانس، بازیهای رایانهای، رویکرد مبتنی بر شواهد (Evidence-based Approach) است که آموزش کودکان و بازیهای رایانهای، کودکان با نیازهای خاص و درمانگری دیجیتال، بازیهای رایانهای و مدیریت حوادث، کودکان، رژیم مصرف و سواد بازی، اختلالات رفتاری در کودکان، نقش بازیهای رایانهای در یادگیری مهارتهای اجتماعی توسط کودکان، بازیهای رایانهای و مهارتهای خودمراقبتی، مهارتآموزی مفاهیم مالی و کسب و کار در بازیهای رایانهای، بررسی اثرات جسمی بازیهای رایانهای بر کودکان، حقوق کودکان در بازیهای رایانهای، دایهگری دیجیتال، سالمندی شاد، سالمندان در نگاه کودکان و … برخی از محورهای نگاه ویژه است.
گفتنی است، هفتمین دورهی کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» بهصورت آنلاین از تاریخ ۵ تا ۶ اسفند ۱۴۰۰ توسط دانشگاه اصفهان و بنیاد ملّی بازیهای رایانهای و به میزبانی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان بهعنوان بزرگترین قطب پژوهش، آموزش و کارآفرینی در این حوزهی استراتژیک و ثروتآفرین، در حال برگزاری است.