به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، الهه کولایی امروز در جلسه «نقش زنان در مجلس؛ چالش ها و دستاوردها» که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به سخن امام در خصوص نقش و اثر گذاری زنان در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این 37 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد زنان توانسته اند نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف این نظام ایفا کنند، به طوری که در مسائل سیاسی سوگیری زنان در شکل گیری قدرت ها و تداوم آنها تاثیرگذار بوده است.
این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی به نقش زنان در دوره دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات اشاره و تصریح کرد: زنان در شکل دادن نهاد مجلس نیز تاثیرگذار بوده اند، اما مشاهده می کنیم در نظامی که نقش زنان در مراحل مختلف آن احساس می شده است، در طول سال های گذشته و در طول 9 دوره مجلس سهم زنانش هیچ گاه در قانون گذاری بیش از 5 درصد نبوده است و این در حالی است که تعداد زنانی که در انتخابات و رای دادن شرکت می کردند، آمار قابل توجهی بوده است.
وی با بیان اینکه در جهان سهم زنان در مجلس 30 درصد و در ترکیه این مقدار به 17 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درصددیم به الگویی در جهان تبدیل شویم، باید به این نکته توجه کنیم زنان نقش قابل توجهی در حمایت از آرمان های نظام داشته اند.
کولایی با طرح این پرسش که سهم زنان در حوزه تصمیم گیری چه میزان است، گفت: متاسفانه بسیاری از دیدگاه های جاهلی به نام اسلام اشاعه داده شده، به طوری که به نام دین بسیاری از محدودیت ها و تبعیض ها در حال اجرا شدن است و این در حالی است که علمای فقیه شیعه نکته دیگری را متذکر می شوند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: پیش از انقلاب مدلی که در خصوص زنان اجرا می شد، مدلی وارداتی بود. پهلوی الگوها و چارچوب هایی را در کشور اجرا می کرد که همه از بیرون آورده شده بود، اما پس از انقلاب امام خمینی زنان را به داشتن نقش سیاسی در کشور حکم می دهند؛ آن هم در کشوری که قرن ها نظام پدرسالاری حاکم بوده است.
وی به تفکری اشاره کرد که در دوره مجلس اول زنان را مادون می دانستند و بیان کرد: از دهه 70 میلادی بحث زنان به عنوان حقوق بشر مطرح می شود و پس از آن برنامه توسعه کشورهای مختلف، نشان از این دارد که چنانچه به توانمندی زنان توجه نشود، توسعه رخ نخواهد داد؛ به همین دلیل کشورها ناچارند به مسئله زنان توجه کنند تا در زمره کشورهای توسعه یافته قرار گیرند.
کولایی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مجلس پنجم با دارا بودن 14 نماینده زن بالاترین نرخ حضور زنان در مجلس را به خود اختصاص داده است، گفت: این مجلس توانست اصلاح قوانین زنان مانند ارث، دیه و ... را مورد توجه قراردهد.
وی ضمن تاکید بر اینکه توجه به مسائل زنان در مجلس ششم به اوج خود می رسد خاطرنشان کرد: متناسب با شرایط جامعه در مجلس پنجم و خاصه مجلس ششم مسائل زنان مورد توجه قرار می گیرد و اصلاح قوانین مربوط به زنان در این مجلس نسبت به مسائلی که در جامعه رخ می داد متفاوت تر بود.
این نماینده اسبق مجلس ضمن بیان اینکه در مجلس ششم 13 نماینده زن حضور داشت گفت: این تعداد کم نماینده زن در مجلس ششم توانست بسیاری از قوانین مربوط به حوزه زنان را اصلاح کند بنابراین به لحاظ کمی و کیفی این دوره متفاوت با قبل و بعد از خود بود.
وی ادامه داد: اما متاسفانه بعد از مجلس ششم شاهد گردش در این عرصه بودیم و بار دیگر نقش سنتی زنان پررنگ تر می شود و از زنان خواسته می شود که به خانه ها خود بازگردند.
کولایی اصلاح قانون حضانت را یکی از توفیقات مجلس ششم دانست و خاطرنشان کرد: قبل از اصلاح این قانون زنان می توانستند پسر را تا دو سالگی و دختر را تا هفت سالگی نگهداری کنند و پس از آن می بایست فرزند خود را به همسرشان می دادند، اما پس از اصلاح این قانون زنان پس از طلاق می توانند دختر و پسر را تا سن هفت سالگی نگهداری کنند و پس از آن فرزند خود را به دادگاه بسپارند.
این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: با پایان دوره اصلاحات نگاه نسبت به حقوق انسان ها و خاصه زنان تغییر کرد، به طوری که با بستن تخصیص بودجه به تاثیرگذاری زنان در جامعه تلاش کردند نقش های خانگی زنان را برجسته کنند.
وی با طرح این پرسش که زمانی که میلیون ها دختر امکان ازدواج را ندارند به چه علت برخی می خواهند آنان را خانه نشین کنند، گفت: سهمیه بندی دانشگاه ها را علیه زنان به راه انداختند تا بانوان کمتر به دانشگاه ها راه یابند و به این ترتیب مجبور به ازدواج شوند.
کولایی تاکید کرد: دولت ها موظف هستند از نقش مادری و همسری زنان حمایت کنند و این امر به این معنا نیست که بانوان را خانه نشین کنند.
در ادامه این نشست عفت شریعتی، نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه به هیچ وجه قرآن از منظر انسانیت به تفکیک جنسیتی نپرداخته است، گفت: پشتوانه معرفتی و اجتماعی ما قرآن است و بر این اعتقاد نیز که از فعالیت زن و مرد است که سعادت به وجود می آید.
وی ضمن بیان اینکه قرآن راه را مشخص می کند، تصریح کرد: حضرت خدیجه همسر پیامبر از تاجران بزرگ دوره خود بودند. پیامبر به این بانو ارج نهادند؛ بنابراین اسلام مطرح نکرده است که با فعالیت اجتماعی بانوان مخالف است.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: انقلاب اسلامی را پشت سر نگذاشته ایم، بلکه درون آن به سر می بریم. این انقلاب نه تنها مانند سایر انقلابات نیست، بلکه در نوع خود اول بوده و اول می ماند.
شریعتی ضمن اشاره به اینکه این انقلاب پس از 37 سال تبدیل به الگوی بیداری جهان اسلام شده است، افزود: البته جامعه زنان با مشکلات مواجه است که باید از منظر قانون گذاری، اجرای صحیح قانون و نظارت صحیح مجلس بر آنان اصلاح شود.
وی به حدیث منصوب به حضرت زهرا سلام الله علیها در خصوص فعالیت اجتماعی بانوان اشاره کرد و گفت: احادیث دارای تفسیر هستند و نسبت به زمان های مختلف تفاسیر متفاوتی خواهند داشت.
شریعتی با طرح این پرسش که 9 مجلس را پشت سر گذاشتیم؛ آیا مجلس اول تا به امروز تمامی مجالس به یک شیوه رفتار کرده اند، گفت: به هیچ وجه این گونه نیست، مجالس مختلف در دوره های متفاوت سیری تکاملی را طی کرده اند.
وی ادامه داد: چنانچه می خواهیم مجلسی داشته باشیم که در قانون گذاری و اجرای آن حرفی برای گفتن داشته باشد، باید نمایندگانی که عصاره ملت هستند در آن جای گیرند.
این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: چنانچه نیمی از زنان جامعه در عرصه رای گیری حضور یابند آیا نخواهند توانست رقم 5 درصد حضور بانوان در مجلس را افزایش دهند. متاسفانه هنوز زنان ما نسبت به جنس موافق خود تفکر مثبتی ندارند و بسیاری از آنان تصور می کنند که مردان نسبت به زنان کارآمدتر هستند.
وی با تاکید بر این نکته که ما باید در عرصه ایجاد فضیلت برای زنان توجه کنیم، گفت: می بایست این مسئله مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا مشخص شود به چه علت 60 درصد از دانشگاهیان ما که بانوان هستند، نمی توانند به بازار کار ورود یابند.
شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مجلس اول تا مجلس پنجم اقداماتی را انجام داد و مجلس ششم نیز مانند مجلس پنجم اقداماتی را در پیش گرفت، اما ما نمی توانیم شکاف و خلا بزرگی را که در مجلس ششم به نام تحصن رخ داد را فراموش کنیم؛ هر چند که در این مجلس مجال آن را نداریم که به تاریخ بازگردیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در همین مسیر مجلس هفتم، هشتم و نهم نیز روی کار آمدند. در این مجالس بود که کمیسیون زنان و خانواده ایجاد شد و بررسی تمامی مشکلات بانوان و خانواده را به این کمیسیون سپردند که متاسفانه این کمیسیون کارآمدی لازم را در خصوص بررسی این مشکلات نداشت، چرا که تنها یک کمیسیون بود که به این امر اختصاص یافته بود.
نماینده مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس هشتم لایحه کم کردن ساعت کاری بانوان روی کار آمد که ظاهر خوبی داشت، اما به کارگیری این لایحه در سطح جامعه آسان نبود، چرا که هیچ شرکت و کارخانه ای نمی پذیرفت که به طور مثال برای ساعات هشت تا دوازده ظهر یک کارمند را به کار گیرد و برای ساعات دوازده تا دو کارمندی دیگر را؛ به همین دلیل با این قانون مخالفت کردیم و معتقد بودیم می بایست به درستی این لایحه مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.
در بخش دیگری از این جلسه، کولایی خاطرنشان کرد: در دوره مجلس ششم نامه ای به مجلس نوشته شد که در آن گفته شده بود ورود دانشجویان دختر به چند رشته پزشکی کاهش یافته و مسئولان سهمیه 50 درصد را مطرح کردند؛ ما پیگیر موضوع شدیم و این سهمیه را برداشتیم، اما در مجالس بعد بار دیگر این مسئله به نام عدالت دنبال شد. سوال اینجاست که چرا سهمیه بندی جنسیتی در دوره های ارشد و دکتری انجام نمی پذیرد.
این نماینده اسبق مجلس در خصوص مفهوم برابری ادامه داد: ما در چارچوب ارزش های اسلامی صحبت می کنیم؛ بنابراین زمانی که از برابری سخن می گوییم منظورمان این است که برابری در حقوق انسانی زن و مرد و نه چیز دیگری. باید به این نکته توجه کنیم که هر جامعه ارزش های خود را دارد و ما نیز براساس ارزش های دینی خود مفهوم برابری را تعریف می کنیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص الزام و اختیاری بودن حجاب نیز تصریح کرد: به کشورهای اسلامی نگاهی بیندازید در هیچ کدام از آنها حجاب اجباری نیست و تنها در کشور ماست که حجاب را اجباری کرده ایم؛ متاسفانه آنچه که امام مطرح کردند با آنچه که بعدها پس از ایشان دنبال شد همسان نبودند.
در ادامه این جلسه شریعتی در خصوص حجاب تصریح کرد: حجاب مسئله اجباری نیست ما می بایست مسئله حجاب را تبیین کنیم.
وی با اشاره به اینکه حجاب حافظ کرامت و شخصیت انسانی است، خاطرنشان کرد: حجاب تضمین کننده امنیت و شان ماست.
کولایی، این نماینده اسبق مجلس در ادامه سخنان خود به لایحه ترویج چند همسری در مجلس ششم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مجلس هفتم لایحه ای به تصویب رسید که یکی از نتایج فوری آن متزلزل شدن بنیان خانواده بود.
وی تاکید کرد: چنانچه اقتصاد دچار مشکل شود با دو برنامه می توان آن را اصلاح کرد، اما چنانچه اخلاق زیر سوال برود دیگر نخواهیم توانست آن را اصلاح کنیم. برخی به باور خودشان می خواستند برای زنانی که نمی توانستند ازدواج کنند سپر حمایتی فراهم کنند؛ که این امر باعث شد میل به ازدواج در دختران ما کاهش یابد.
کولایی ضن تاکید بر اینکه اساس ازدواج در خانواده ایرانی وفاداری است، یادآوری کرد: امروز دختران ما از بله گفتن نگرانند.
در بخش پایانی این جلسه شریعتی در خصوص لایحه حمایت از خانواده خاطرنشان کرد: در این لایحه جایگاه زن و همسر اول لحاظ شده است، اما آنچه که مهم است این است که باید دید این مسائل معلول چه علت هایی هستند.