به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان مازندران در بیانیهای نوشت: خودروسازان ما از بحث افزایش تنوع محصولات دست بردارند و تمرکز خود را در دو یا سه محصول استاندارد تولید و ارائه کنند.
متن بیانیه به شرح زیر است:
باید در مورد خودرو و خودرو سازان داخلی، از جهت کیفیت، قیمت و واگذاری آن شکوهها کرد، جایی که رهبر انقلاب امام خامنهای با تکرار تأکید همیشگیشان مبنی بر «پرهیز از شرطی کردن اقتصاد کشور و متوقف ماندن فعالیتها به مسائلی که اختیارش در دست خودمان نیست»، افزودند: در همین مدت ده سال نیز، بنگاهها و تولیدکنندگانی بودهاند که منتظر برداشتن تحریم و نتایج مذاکرات نماندند و با کار و تلاش، به نمونههای موفقی تبدیل شدند و در ادامه به زبان گلایه تأکید کردند: عامل اصلی این مشکلات (وضع کنونی دوران تحریم) صِرف تحریم نیست بلکه تصمیمگیریهای غلط یا کمکاریها، باعث بخش مهمی از مشکلات بوده است. سپس لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: حمایتهای عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع بهویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمیشود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.
باید یادآور شد که خودروسازان ما از بحث افزایش تنوع محصولات (عدم رعایت استانداردها و سطح کیفیت) دست بردارند و تمرکز خود را در دو یا سه محصول استاندارد تولید و ارائه کنند، از نظر عموم جامعه، بطور مثال همه محصولات سایپا، پراید است و تنها تغییراتی در ظاهر صورت میگیرد. با تولیدات فعلی خودروسازان با این سطح کیفیت، تنها سوخت و انرژی و سرمایه بیت المال را هدر میدهیم.
از دستکاریهای ژنتیکی پی در پی در یک بستر (پلتفرم) و تولید موجوداتی عجیبب و غریب گرفته تا «آپشن» نامیدن امکانات بعضا ضروری که فقط به کارِ گرانتر فروختن خودرو به مشتریهای بی نوا میآید (مانند کیسههای هوایی که در تصادفات باز نمیشوند) همه و همه در تمام سالهای گذشته به صورت طنزهایی هایی در میان مردم دهان به دهان چرخیده و یقینا به گوش خودروسازان نیز رسیده، اما آنها و بعضی از مسئولین امر نیز ترجیح داده اند که نشنوند و خود را به بی عاری بزنند!
وحال عذر بدتر از گناه اینکه با این کیفیت افتضاح و افزایش قیمت روز افزون خودرو که مدلهای عرضه جهانی خودرو فاصله بسیار دارند، با پدیده نامیمون قرعه کشی روبرو هستیم (اگر در کشور دیگری این مسئله بیان شود آنرا به یک طنز تشبیه میکنند) که توهین به مردم و شعور ملت است و چه بگوییم که با همه این اوصاف، خودروسازان تا کنون با بهانههای متعددی، تقریبا هر آنچه خواسته اند بر تصمیم گیران دولتی و مجلسی تحمیل کرده اند و موارد بسیار اندکی را هم که زیر بارش رفته اند ناشی از فشار یک مطالبه و کنش جدی با نیروی مضاعف مردمی و برخی نهادهای رسمی بوده، مانند رعایت برخی استانداردهای آلودگی هوا یا تعبیه کیسه هوا (ایربگ) که با پیگیری و پافشاری پلیس انجام شد.
رفتار خودروسازان با مردم در تمام سالهای گذشته شباهت به دوران قلدر مآبانه خان و کدخدا با رعیت بوده است، اما دستکم این انتظار بعد از سخنان مقام معظم رهبری و مطالبه عمومی و مردمی و فشار بعضی از ارکان (پلیس راهور) به وجود آمده است که دوران به اصطلاح «هر چه ماگفتیم» در این صنعت پایان یافته و دوران تازهای باید آغاز شود.
دورانی که هر چند این شرکتهای خودروسازی داخلی به آن عادت ندارند، اما ظاهرا مجبورند به آن تن بدهند! حال بماند که طرحی از سوی نمایندگان انقلابی مجلس برای شکست انحصار خودروسازان داخلی ارائه شد و در اتاقها و سالن جلسات و صحن مجلس تاکنون به دام افتاده و اثری از آن نیست.
در ضمن مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام نیز باید تغییر نگرشی در مورد خودروسازان داخلی دهد و اجازه ندهد که به بهانههای واهی خودروسازان هر عملی را که دوست داشتند انجام دهد و باید در جایی ضربه اساسی به این پیکره کاهل خودروسازان وارد کند و قضیه آنجایی جالب میشود که وقتی فشار به خودروسازان میآید بحث بیکاری کارگران را در صنایع خودرو سازی پیش میکشند و به نوعی گروگان گیری کرده، اما با نگاهی دقیق میتوان گفت که بی کیفیتی خودروها سالانه جان هزاران نفر از مردم ما را میگیرد و کسی پاسخگو نیست، جایی که وقتی بعضی نمایندگان مجلس و مدیران دولتی منافع و یاافرادی را جهت اشتغال به این خودروسازان معرفی میکنند چه میشود انتظار داشت؟! وای کاش مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام و امیدواریم بساط این تولیدات بیکیفیت که قیمتشان به بهانههای واهی سر به فلک کشیده و از همه ناامیدانهتر اینکه با مرحله ایی نامیمون و نامبارک و به نوعی تمسخر عموم بنام قرعهکشی مواجه میشویم که گاها بعضیاز آنها که به ارابههای مرگ معروف شده اند جمع شود و با نظارت نهادهای بالا دستی من جمله وزارت صمت و دیگر نهادهای مربوطه شاهدتغییرنگرشدرتفکر، تولید، ارتقا وکیفیت و واگذاری خودرو از سمتخودروسازان به مردم شریف ایران باشیم ...
والعاقبة للمتقین