به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به مأموریت وزارت علوم در حوزه نوآوری گفت: از سال ۱۳۸۳ که عنوان این وزارتخانه تغییر کرد، یکی از وظایف محوله بر عهده آن، بحث فناوری بود که این مهم در سال گذشته با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری جان گرفت.
تاکید معاون فناوری وزیر علوم بر استفاده از توانایی پارکهای علم و فناوری
وی اظهار داشت: پارکهای علم و فناوری کشور، توانمندی و پتانسیل بالایی دارند که در بخشهای مختلف به افزایش تولید و اشتغالزایی کشور کمک کنند.
وی با اشاره به بازدید از ظرفیتهای سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی افزود: به عنوان نمونه، یک شرکت مستقر در این پارک، حدود ۲۵ قطعه هواپیما را تولید میکند، آن هم در زمان تحریم و یا قطعات مدنظر در صنعت خودرو را تولید میکنند.
خیرالدین با بیان اینکه در سطح کشور ۴۹ پارک علم و فناوری وجود دارد، ادامه داد: همچنین ۲۲۴ مرکز رشد داریم و در پارکهای علم و فناوری ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۰،۵۰۰ شرکت فناور مستقر هستند که این شرکتها در بحث اشتغال نیز توانستهاند زمینه خوبی برای اشتغالزایی فراهم کنند. همچنین حدود ۱۰ هزار استارت آپ در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور فعالیت دارند.
وی در ادامه افزود: پارک علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران ۱۴۵ واحد فناور دارد که حدود ۹۵ واحد از اینها دانش بنیان هستند و بیش از ۱۵۰۰ اشتغال را ایجاد کردهاند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت در حوزه فناوری و نوآوری وضعیت بیان داشت: همچنان رتبه ما در حوزه نوآوری صنعت ۱۲۰ میباشد باید تلاش مضاعف داشته باشیم. به طور مثال شرکتهایی که در شهرکهای صنعتی مستقر هستند تنها یک درصد از آنها دانش بنیان هستند، ما در حوزه کشاورزی فقط ۴ درصد از شرکتها دانش بنیان هستند و بنابراین در بخش صنعت برای کار فرصت بسیار مناسبی وجود دارد که میتوانیم ورود کنیم.
خیرالدین ادامه داد: در حال حاضر نیز در بحث خودرو تحولات زیادی صورت گرفته است و تغییرات خوبی اتفاق افتاده است و نسل جدید خودرو و خودروهای برقی و خودران در حال طراحی و تولید است و باید ببینیم سهم ایران در این بخش چیست و حتماً در بحث خودرو و این صنعت میشود کارهای بسیار زیادی انجام داد.
در این باره پیشنهاد مشخص ما این است که شرکتهای دانشبنیان مرتبط با حوزه خودروسازی را به شرکتهای خودروی معرفی کنیم و این شرکتها در ارتباط مستقیم با هم تعامل داشته باشند.
وی در پایان صحبتهای خود بیان داشت: با توجه به تفاهمنامهای که انجام خواهد شد حتماً جلسات دیگری شکل خواهد گرفت که بتوانیم در حوزه صنعت خودرو ورود داشته باشیم، چون بحث تولید که برای ما خیلی اهمیت دارد و البته آن تولیدی که بر حسب نیاز و دانش بنیان باشد و وقتی که کارها بر اساس دانش بنیان باشد یعنی افزایش بهره وری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه تولید و امتیازات بسیار زیاد و از همه مهمتر اشتغال دانش بنیان خواهد داشت.
اشاره زمانیان به ظرفیتهای سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
در ابتدای این نشست حسن زمانیان با بیان اینکه در این سازمان به دنبال ارتباط برقراری بین پژوهشهای کاربردی و صنعت میباشیم بیان داشت: سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با پیشینه موفق در تولید ماهواره و ارائه سایر خدمات و محصولات در حال حاضر دارای این توانمندی است که بتواند با مجموعه گروه خودروسازی سایپا همکاری و کمک کند.
زمانیان در ادامه گفت: همانطور که مهمانان عزیز امروز در بازدیدی که از تعدادی از شرکتهای منتخب مستقر در پارک علم و فناوری سازمان داشتند و از نزدیک با توانایی این شرکتها آشنا شدن علاوه بر آنها شرکتهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانند در خدمت واحد تحقیق و توسعه گروه خودرو سازی سایپا باشند.
رئیس سازمان با اشاره به توانمندی سازمان در حوزههای پژوهشی گفت: همچنین علاوه بر این شرکتها سازمان با دارا بودن هفت پژوهشکده تخصصی و حضور اساتید و فناوران بنام کشور در این پژوهشکدهها در حوزه تحق یق و توسعه سازمان میتواند بازوی توانمندی برای گروه خودروسازی سایپا باشد.
وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم این نشست همافزایی در انتها به نتیجه دلخواه طرفین منجر شود. در ادامه نشست
سخنان مدیرعامل سایپا
در ادامه محمدعلی تیموری مدیر گروه خودرو سازی سایپا ضمن قدردانی از زمانیان به سبب میزبانی این نشست گفت: اگر به کشورهایی که در حوزه خودرو پیشرفت کردهند، مخصوصاً کشورهایی که مستقل بودند و روی پای خود توسعه پیدا کردن متوجه خواهیم شد حتماً کشورهایی بودهند که ۳۰ سال روی مسئله دانش بنیان سرمایه گذاری کرده بودند و وقت گذاشته بودند تا به موفقیت برسند. ما نیز امروز در سایپا چارهایی جز توجه به مقوله دانش بنیان برای رشد نداریم و باید برای رشد به دانش بنیانها اعتماد کنیم و این اعتقاد قلبب ما است.
وی در ادامه گفت: در همین چند ماه اخیر نرم افزاری را طراحی کردهایم که در خرداد ماه رونمایی خواهد شد و تمام شرکتهای دانش بنیان به صورت سیستمی میتوانند در آن ثبتنام کنند و نحوه کمک به صنعت خودرو را در آنجا مشخص کنند تا ما بتوانیم از همکاری این شرکتها بهرهمند شویم.
تیموری با بیان اینکه ما تا حال حاضر مد یریت زنجیره تامین داشتهایم بیان داشت: مدیریت زنجیره مالی نیز داشتهایم، ولی مدیریت زنجیره خودرو که تمام شرکتهای دانش بنیان در طراحی خودرو در این سامانه قرار بگیرند نداشتهایم و این شرکتها از ابتدا میآیند برای کمک، این کمک میتواند قبل از تولید محصول باشد نه اینکه گاهاً بی کیفیت تولید شود و بعد از آن برای ترمیم کیفیت آن به سراغ شرکتها برویم، پس از ابتدا این شرکتها حضور خواهند داشت و از ابتدای طراحی خودرو شرکتهای دانش بنیان باید حضور داشته باشند و این هم در آن سامانه مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به بازدید از تعدادی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران بیان داشت: چهار محصول در این شرکتها طراحی و تولید میشود که به نظر میرسد برای ما مفید هستند. من از دیدن این محصولها خوشحال شدم و اگر اشکالات کوچک آنها مرتفع شوند ما به صورت عمده و روزانه خواستار دریافت این محصولات هستیم و آمادگی استفاده از این چهار محصول و عقد قرارداد را داریم و بر ای سرمایه گذاری در حوزه تولیدش نیز پیشنهاداتی داریم که میتوانیم همکاری کنیم.
در این نشست مدیران و محققان دانشگاههای صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در راستای کمک به صنعت خودرو به توانمندیهای پژوهشگران و محققان این دانشگاهها اشاره و برای تعاملات بیشتر اعلام آمادگی کردند.
در ابتدای این نشست اعضای جلسه از تعدادی از شرکتهای منتخب دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سازمان بازدید و از نزدیک با محصولات و فعالیتهای این شرکتها آشنا شدند.
قابل ذکر است در پایان نشست مقرر شد سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به عنوان نقطه اتصال تمام دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان مستقر در زیرمجموعههای وزارت علوم و صنعت خودرو سازی ایفای نقش کند.