به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیتهای تولیدات و دانش زیست فناوری مهم و اثرگذار است. در عین حال لازم است ستاد توسعه زیست فناوری به حوزههای مخاطره انگیز خصوصا حوزه مرتبط با ساخت اجزاء ترکیبی بدن و تراریخته غذایی توجه ویژه داشته باشد.
در این جلسه عاملی درباره المپیادهای دانش آموزی گفت: المپیادهای قدیم و جدید باید مورد توجه قرار گیرد و مجموعه ضوابط و شاخصها مورد بازنگری و بروزرسانی قرار گیرد. ارتباط عناوین المپیادها با رشتههای دانشگاهی نیازمند سیاستهای حمایتی است. در عین رشد متعادل برای جوانان المپیادی و حمایتهای همه جانبه از این ظرفیتهای اثرگذار مهم است. لازم است ریاست محترم سمپاد با توجه به مجموعه نظرات اعلام شده در این جلسه پیشنهاد جدید را با همفکری کمیسیون آموزش ستاد نقشه جامع علمی کشور برای طرح مجدد آماده کند.
گزارش ستاد توسعه زیست فناوری
مصطفی قانعی راد دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در ابتدای این جلسه در گزارشی از آخرین اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در مرحله اول ما به این موضوع که چگونه دانشگاهها را حوزه زیست فناوری فعال کنیم که در این رابطه چهار حوزه کلیدی کشاورزی، پزشکی، صنعت و محیط زیست که بهطور کلی دارای ۲۷۴ حوزه دارد مورد تایید قرار گرفت، بر اساس تقسیم کار ملی که ارائه شده، ۱۰۵ دانشگاه از وزارتخانههای علوم و بهداشت و پژوهشگاههای کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد. از طرفی ۸۵۰ شرکت دانش بنیان زیست فناوری به این دانشگاهها و پژوهشگاه متصل شدهاند، در این مسیر ۲.۹ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است چراکه به دلیل قیمتهای بالا صادرات و تولید در این زمینه بسیار مهم است.
وی با اشاره به اعتبار سنجی مبتنی بر علم سنجی که انجام شده است؛ افزود: یکی از فعالیتهای کاربردی که تا کنون عملیاتی شده تقسیم کار ملی زیست فناوری است به طوری که به هر دانشگاه دو ماموریت داده ایم در واقع باید بگویم برای این کار با ۱۲۰دانشگاه وزارت علوم مکاتبه کردیم و تا این لحظه مجموعا ۱۰۵ توافقنامه امضا کرده ایم. این در حالی است که دانشگاهها در حال حاضر در محیط زیست ضعیف هستند که ما دراین رابطه طبقهبندی استانی و آمایش سرزمینی انجام دادیم در واقع ایجاد شبکه بین دانشگاه صنعت و دولت در مسیر خوبی قرار گرفته است. همچنین هر دانشگاهی که با ما کار میکند از او حمایت میکنیم. از آنجایی که تقسیم کار ملی شروع شده است انتظار داریم تبدیل به یک مطالبهگری و برنامه شود. حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره گزارش ارائه شده زیست فناوری گفت: در گزارش ارائه شده ستاد توسعه زیست فناوری فضای بین رشتهای کمرنگ بود و همچنین خروجی ابعاد اجتماعیتر؛ ابعاد فرهنگی و ابعاد رسانهای باید درآن ایجاد شود. محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره گزارش ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: اینکه در گزارش ستاد توسعه زیست فناوری مشخص شد ۸۰۰ شرکت در غذا و کشاورزی در شرایطی که وارد و صادر کردن اتفاق نمیافتد کار میکنند از اهمیت زیادی برخوردار بوده و گزارش مطلوبی است. از طرفی باید بگویم در حال حاضر ما بیش از ۵ هزار دانشمند زیست فناوری در کشور داریم و میتوانیم کمتر از یک دهه به درآمد فروش تولید ناخالص ملی برسیم؛ بنابراین اکنون ستاد زیست فناوری وضعیت خوبی دارد. روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاد دانشگاهی درباره گزارش ستاد توسعه زیست فناوری معتقد است: جهاد دانشگاهی دارای ۲ مجموعه به عنوان پیش قراول در زیست فناوری به نامهای رویان و ابن سینا دارد که در گزارش باید به آنها متفاوتتر نقشدهی داده شود. از طرفی باید بگویم دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه امنیت غذایی پیشروی خوبی داشته است که از پتانسیل موجود در این دانشگاه هم باید استفاده شود.
همچنین ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز افزود: باید از فعالیتهای فناورانه در سطح وسیع تری حمایت شود. عباس حاجی آخوندی دبیر کمیسیون بین الملل نقشه جامع علمی در واکنش به گزارش ستاد توسعه زیست فناوری گفت: یکی از مباحث قابل طرح در این گزارش این است که باید بدانیم ذینفعهای دولتی و بین رشتهای چقدر با شما همراهی میکنند. همچنین در این گزارش تصویر ملی زیست فناوری را دیدیم، اما تصویر بین المللی ندیدیم که باید به این بخش هم نگاه ویژهای شود.
المپیادهای دانش آموزی
بنا براین گزارش؛ در جلسه ۱۶۴ ستاد شورای رابری اجرای نقشه جامع علمی کشور المپیادهای دانش آموزی به عنوان دستور دوم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشوربود.
خانم یاوری رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) در گزارشی گفت: اهمیت المپیادهای دانش آموزی بر هیچ کس پوشیده نیست که در این رابطه باید بگویم مسائلی مانند ترویج روحیه دانش؛ مهارت حل مساله؛ افزایش جذابیت رشتههای علوم پایه و علوم انسانی برای صاحبان استعدادهای برترو شناسایی هدایت علمی؛ فرهنگی و حمایت از افراد توانمند و زمینه سازی برای اثرگذاری در آینده و کسب افتخارات بخشی از تاثیرات المپیادهای دانشآموزی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. این درحالی است که ما در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) سالی ۲ آزمون ۱۳۰ هزار نفری برگزار میکنیم که بودجه علمی آن ۸۰ میلیارد تومان است درواقع امروز باید به این نکته اشاره کنم که المپیادهای علمی نیاز به حمایت دارند تا این المپیادها از بین نروند.
وی با اشاره به اینکه کمبودها بر المپیادهای دانش آموزی تاثیر نامطلوبی میگذارد، افزود: وزارت بهداشت فقط ۱۰ درصد از المپیادها برای ورود به دانشگاه را اختصاص میدهند که رشتههای المپیاد تضعیف میشود که باید در این رابطه بدانیم فارغ التحصیلان المپیادها تبدیل به معلمان میشوند و نیاز است آنها مورد توجه قرار گیرند در واقع توسعه تسهیلات مدال آوران المپیادهای علمی ضرورت دارد که پیشنهاد میکنم افزایش تعداد مدال آوران بهرمند از تسهیلات ورود به دانشگاه به ۲۰۰ نفرافزایش یابد و همچنین اعطای گواهی نامههای رسمی به دانش آموزان رتبههای ۲۰۰ تا۴۰۰ برای افزایش عزت نفس تاثیر گذار خواهد بود این در حالی است که موضوع عدم ابلاغ اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان از مطالبات جدی ما است.
سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رییس جمهور درباره گزارش رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) اظهار کرد: بدنه آموزش و پرورش هیچ علاقهای به افرادالمپیادی به خصوص سمپاد ندارد و عملا این سازمان سختی کار زیادی دارد، چون بدنه با آن همراه نیست. از طرفی باشگاه حتما برای سمپاد لازم است، زیرا جوانهای المپیادی به خاطر نبودن باشگاه رها میشوند. از طرفی باید بگویم ما در معاونت علمی از ۲ المپیاد سلولهای بنیادی و دوم فناوری نانو حمایت میکنیم. در این رابطه حمایت شورا از ساختار سمپاد مهم است، چون بودجه آنها کم است. همچنین خبر خوبی برای المپیادیها دارم و اینکه باید بگویم در المپیاد ریاضی، فیزیک و شیمی تفاهم نامهای داریم که دانش آموزان المپیادی تا ی بورسیه شوند و در دانشگاهها با حمایت وزارت علوم اشتغال یابند. محمدعلی زلفی گل وزیر علوم؛ تحقیقات و فناوری نیز در ادامه درباره سازمان سمپاد گفت: هدف ما از برگزاری المپیادها جریان علمی ایجاد کردن است که البته این موضوع برای آموزش و پرورش هم مهم است که در این راستا پیشنهاد میکنم المپیادیها به هر میزان نمره که دریافت میکنند به همان میزان با یک ساختار مناسبی نمره کسب شده آنها در کنکور تاثیرگذار باشد.
عبدالرسول پور عباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره گزارش رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) گفت: در المپیادهای دانش آموزی مجموعا ۶۰ نفر در رشتههای مختلف جذب دانشگاهها شدند که از این تعداد ۲۱ نفر تنها در رشته مهندسی کامپیوتر بودهاند که دراین رابطه باید تدبیری اندیشید تا دانش آموزان در همان رشتهای که در المپیاد شرکت میکنند ادامه تحصیل بدهند. ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز درباره سازمان سمپاد گفت: المپیادها استراتژی میخواهد که باید طراحی شود و بدانیم المپیادها در ۲۰ سال آینده چکار میخواهند بکنند. همچنین حجت الاسلام والمسلمین رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها درباره سمپاد اظهار کرد: سند ملی نخبگان بر موضوعات هویتی تاکید کردند که ما باید از المپیاد حمایت کرده و مسیر روشنی را برای آنها ترسیم کنیم.
ایمان افتخاری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره دانش آموزان المپیادی (سمپاد) اظهار کرد: فضای المپیاد یک فضای تربیتی است که یک قسمتی از آن مربوط به آموزش است. از طرفی اگر به سمت حذف کنکور و جدا کردن سنجش از آموزش هستیم باید سبد خوبی داشته باشیم که سبد عملکردی المپیاد باید بخشی از رزومه افراد قرار گیرد. همچنین باید چارچوب اصولی برای حمایت از افراد المپیادی داشته باشیم.
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره المپیاد دانش آموزی تصریح کرد: المپیاد اساسا یک روش دیگری برای کنکور است. امسال در دنیا اعلام شده علوم پایه برای توسعه پایدار است. در مدل جدید تفکر علوم پایه را نمیتوان با بحث کامپیوتر جدی بگیریم. افراد علوم پایه را منحصر به یک رشته کردن مناسب نیست. المپیاد در رشتههای دیگر بد نیست؛ چرا که علوم پایه یک تفکر است.
در ادامه محمد رضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره المپیادهای دانش آموزی یادآور شد: برای رشتههای علوم پایه مشوقهای زیادی نیاز داریم ما باید بچهها را به رشتههای ریاضی مهندسی و زیست ترغیب کنیم. باید از سازمان سمپاد براساس بیانیه گام دوم پشتیبانی شود درواقع باید ببینیم به چه رشتههایی نیاز داریم ما باید ریاضی و علوم پایه را از مدارس تقویت کرده و مشوق آنها باشیم.
همچنین منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره المپیادهای دانش آموزی گفت: رشتههای ورودی از المپیاد نیز باید روزآمد شوند. اینطور نباشد که برگزیدگان المپیاد شیمی به رشته برق بروند این اتلاف انرژی است. شاخصها هم به بازنگری نیاز دارند و باید مشخص شود که برگزیدگان المپیاد دارای مدالهای طلا، نقره و برنز باید چند درصد در کنکور سهم داشته باشند، تاکید شد که در این مسیر به آموزش عمومی لطمه وارد نشود. انشالله وقتی موضوع نهایی شد به اطلاع مردم خواهیم رساند.