به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امامی، دبیر شوای فرهنگ عمومی کشور در سلسلهنشستهای مطالبهگری و پرسشوپاسخ از مسئولین حوزه فرهنگی و اجتماعی، در دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه رهبر انقلاب حجاب را پیشانی انقلاب اسلامی در برابر نظام فرهنگی غرب میدانند، گفت: حیا و فرهنگ حیا رمز بقای خانواده است. یک مثال سادهاش اینکه برهنگی و فرهنگ برهنگی معنای خانواده را لااقل از آن جهتی که مدیریت روابط جنسی را انجام میدهد، بهشدت به خطر میاندازد.
وی با تأکید بر اینکه آن چیزی که حجاب را از دیگر احکام حتی احکام اجتماعی جدا میکند، نگاه تقابل تمدنی است، اظهار کرد: مهمترین چالشی که جمهوری اسلامی از بعد دهه ۸۰ درباره مسئله حجاب داشته است این بود که حجاب به یک گسل بزرگ فرهنگی تبدیل شد. البته این ماجرا با تحریک دشمن و رسانههای غربی بود و در کنارش ناکارآمدی ما در بهکارگیری از روشهای نوین و عدم ورود بهموقع ما به مسئله در تبدیلشدن آن به یک نمودار دو مده یا دوقطبی تأثیر داشت. در یکسوی این نمودار اعتقاد و عزم جدی به حجاب است تا جایی که مثلاً بعضی از فعالان غیرحرفهای نهی از منکر و آمر به معروف هرگونه تکثری در پدیده حجاب را نفی میکنند و در سوی دیگر با پدیدههایی مثل آزادیهای یواشکی، چهارشنبههای سفید و ... مواجهیم. دو سوی این طیف ذاتاً بازتولید تنش میکنند.
این عضو هیئتعلمی دانشگاه با اشاره بر دوگانه تکشّف و تحجّب، خاطرنشان کرد: این گسل روی گسلهای دیگر سوار شد. گسلهایی که چندان هم مطرح نبودند. مانند گسل کارآمدی یا ناکارآمدی جمهوری اسلامی و گسل رضایت یا نارضایتی از زندگی. در نتیجهی مجموع عملکردها در دولت قبل و اتفاقات یکسال گذشته، موجب شد این گسل فرهنگی سوار بر گسل سیاسی بشود.
وی از حجاب به عنوان انتخاب قشر گسترده جامعه ایرانی نام برد و بیان کرد: مطابق نظر سنجیها تا قبل از این سیاسی شدن، درصدهای بالا و چیزی بیش از ۶۰ درصد قائل به هنجاری به نام حجاب هستند. این یعنی نظام فرهنگی میتواند کار بکند.
امامی به جنگ ترکیبی دشمن در ماجرای گشت ارشاد اشاره کرد و تغییر نام گشت ارشاد به گشت امنیت اجتماعی را ناشی از تمایل نیروی انتظامی به نزدیک ساختن زبان خود به زبان جامعه دانست.
دبیر شورای فرهنگ عمومی ضمن اشاره بر تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، بزرگترین چالش جمهوری اسلامی درباره حجاب الزامی را در سه دهه گذشته، عدم قانون انگاری و جرم انگاری دقیق تخلف بدپوششی، بی پوششی، بی حجابی و برهنگی دانست و گفت: مجلس و دولت در این زمینه مقصر هستند. اما همچنان جرم انگاری را ضرورت قطعی میدانم، چطور باید جرمانگاری کرد؟ باید رفت و آنجایی نشست که بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه با تو همراهی دارد. مثلاً من از ۵-۶ سال پیش این را میگفتم که تحریک جنسی و آزار جنسی را جرمانگاری کنیم و از حقوق اجتماعی خانواده صیانت کنیم. یعنی چه؟ مثلاً دادستان با عنایت به شاخصهای مشخصی که باید از قبل اعلام رسمی کرده باشد، بتواند علیه کسی که با پوشش خود به خانواده من آزار جنسی میرساند، اقامه جرم کند. چون با این پوشش برهنهاش، با این پوشش فراتر از عرفش، وفاداری جنسی همسر من را کم میکند، آرامش جنسی خانواده من را به هم میریزد، سلامت جنسی فرزندان من را خراب میکند. این کار یک لایحه خیلی عالمانه میخواهد که نیازِ به حق کشور و نیروی انتظامی و درخواست به حقِ مردم و مؤمنین را رفع میکند. بر همین اساس مخالف جرمانگاریهای دیگری هستیم که با اسم بدپوششی میخواهد مثل مدل جریمه از مردم پول بگیرد.
وی با تأکید بر ضرورت واقعبینی در بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی و کمبود اعتبارات در این زمینه، عنوان کرد: ما حتماً با زبان هنر، فرهنگ، تربیت، آموزش، سبک زندگی و سواد رسانهای، هزاران برابر در حوزه حجاب باید برای نوجوان ایرانی کودک ایرانی، کار میکردیم و نکردیم. اما باید واقعبین هم بود. ما در سال ۹۲ با اعتباراتی که وزارت ارشاد داشته است توان خرید ۳۰ درصد کتابهای تولیدی در تیراژ کشور را داشتیم. اما این نسبت امسال اگر کامل اعتبارات کامل تخصیص یابد، کمتر از ۲ درصد است. الان در دوران رونق بازیهای battle royale هستیم؛ اما تقریباً با اعتبارات بنیاد ملی بازی، ما هیچ بازی battle royale نمیتوانیم تولید کنیم؛ چون حداقل ۲۵ میلیارد تومان نیاز مالی دارد. در حالیکه بنیاد چنین بودجهای ندارد.
وی ضمن بیان این که در حال حاضر ژنوم یا سلول بنیادین پرداختن به مسئله حجاب در کشور امنیتی و انتظامی است مهمترین اقدامات شورای فرهنگ عمومی کشور درباره حجاب را برشمرد و گفت: مصوبهای با عنوان «راهبرد سهپایه در ارتقا زیست عفیفانه» که در شرایط بحرانی فعلی برای عبور از گسل نه برای حل گسل، تصویب شده است. این مصوبه به طور خلاصه مبتنی بر دسترسپذیری لباس زیبا، سالم، عفیفانه و ارزان، تغییر گفتمان حجاب اجباری به گفتمان حیا و امنیت جنسی خانواده و هدفمند و هوشمند شدن تعزیراست.
امامی با تأکید بر اینکه دعوت به حجاب از نهیازمنکر بیحجابی اثرگذارتر است، رویش بدنه مردمی حجاب در شهرهای مختلف کشور را امیدوارکننده دانست و به کمبودهایی که این گروهها در زمینه اجرایی دارند، اشاره کرد.
وی اظهار داشت: در طول بیست سال گذشته زنان سوژه هویت جنسی بودند و سعی میکردند هویت جنسی خودشان را احیا کنند. کمکم این در دامان یک هویت مصرفی خیلی بزرگ افتاد و در طول سه ماه گذشته هم در یک لوپ هویت مقاومت قرار گرفته است. یعنی او میگوید بدن من اول بدن من بود، بعداً من بدنم را مصرف میکردم برای اینکه به من اعتلا میداد و الان بدنم سوژه مقاومت است. یعنی من با بدنم، با کشف حجابم مقاومت میکنم در برابر یک هژمونی جنسی، فرهنگی و سیاسی در ایران.
وی با اشاره به دکترینی که رهبر انقلاب در سالهای گذشته با عنوان زن سوم مطرح کردهاند، از ضعف در ارائه و معرفی الگوی متناسب با این دکترین برای زن ایرانی انتقاد کرد و گفت: ما وقتی میگوییم که حجاب در جمهوری اسلامی قانون است، باید یک شاخصهای جرمانگاری در خطوط قرمزش وجود داشته باشند. اگر بگوییم حجاب عرفی، درگیر سکولاریزاسیون خواهیم شد. برای همین من میگویم که ما باید موقعیت مسئله را به بحث آزار جنسی و تحریک جنسی تغییر دهیم. حجاب عرفی ممکن است در هر شهر به یکشکل باشد؛ اما وقتی میگوییم صیانت از حقوق جنسی خانواده، دیگر ربطی به حجاب شرعی ندارد و یکسری شاخصهایی برای حدوحدود آن در نظر گرفته میشود.