معصومه صادقی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس در گفتگو با خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: این روزها خبرهای ضد و نقیض زیادی از سمت وزارت آموزش و پرورش درباره جذب و گزینش معلم به گوش میرسد. طرح۱_۳ یکی از این طرحهاست.
وی در رابطه با فرایند جذب و آموزش دانشجو گفت: افراد برای ورود به حرفه معلمی، ۳ سال در دانشگاههایی که تحت نظارت وزارت علوم است، تحصیل کرده و سپس یک سال برای فرا گرفتن مهارتهای مورد نیاز حرفه معلمی، وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس در رابطه با نیاز تغیر شیوه جذب و گزینش کنونی دانشگاه فرهنگیان افزود: یکی از موانع عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این است که بعضی از قوانین مربوط آموزش و پرورش باید بازنگری شوند تا مقدمات اجرای سند را فراهم کنند. یکی از قوانین، قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش است که مصوب سال ۱۳۷۴ است و بدون هیچ تغییری تا هماکنون در حال اجرا شدن است. طبیعتا معیارهایی که حدود ۳۰سال قبل برای پذیرش معلم وجود داشته، با گذشت زمان پاسخگوی نیازهای روز آموزش و پرورش نخواهد بود و مستلزم تغییر است.
وی افزود: به کارگیری سیاستهای مناسب در فرایند جذب معلمان و ارتقای کیفی شیوههای جذب و گزینش از طریق این دانشگاه گامی اساسی و موثر است که در مقایسه با سایر شیوههای تامین نیرو برتری بسیاری دارد؛ اما تا زمانی که ساز و کار و جزئیات طرحهای پیشنهادی مشخص نشود، مرهمی بر زخمهای جذب و گزینش کنونی نخواهد بود.
صادقی در رابطه با سوالاتی که میتوان از این طرح پرسش کرد گفت: در رابطه با این طرح سوالاتی مطرح است که عبارتاند از:
1_فراد برای ورود به حرفه معلمی مبانی مربوط به رشته خود را در کدام دانشگاه فرا میگیرند؟
2_این ۱ سالی که دانشگاه فرهنگیان باید تربیت معلم را برعهده بگیرد، چه رویکردی قرار است پیش بگیرد؟
3_همین رویکرد فعلی یا اینکه قرار است که در انتخاب برخی اساتید و محتوا تجدید نظر کند؟
4_گزینش و استخدام دانشجویان در کدام برهه زمانی این ۴سال اتفاق خواهد افتاد؟
5_همکاری بین سایر دانشگاهها و دانشگاه فرهنگیان برای تحصیل ۳ سال دانشجویان چگونه شکل میگیرد؟
و بسیاری سوالات دیگر...
وی در نقد این طرح افزود: طرحی که برای آن سناریوی اجرا تعیین نشود صرفا یک هدف است نه راهکار. وقتی طرحی با کلیگویی تدوین شود و جزئیات آن مشخص نباشد، سلیقه عوامل اجرایی در اجرای آن دخیل شده و راه مناسبی برای اصلاح وضع موجود نخواهد بود.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فاس گفت: از آنجا که دانشگاه فرهنگیان بزرگترین مجموعه علمی_تربیتی کشور توان بالایی در رشد معلمان به عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور را دارد و به اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت، این دانشگاه نقش ارزنده و زیربنایی در پرورش نسلی با هویت ایرانی اسلامی و آینده ساز را ایفا میکند، لازم است همکاری بین وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش بیشتر و پررنگتر شود تا شاهد ارتقاء کیفی و کمی این دانشگاه باشیم.