به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محمد امامی، سرپرست دانشگاه رضوی در اولین همایش بین المللی تبیین اندیشههای دفاعی امام خامنهای با اشاره به آیه ۶۰ سوره انفال در قرآن کریم بیان داشت: قرآن کریم در یکی از آیات گوهربارش پیرامون اهمیت دفاع میفرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ» موضوع بحث همایش استانی اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشههای دفاعی امام خامنهای بُنیه دفاعی است و بحث دفاع قبل از جنگ و درگیری است.
امامی افزود: برای دفاع آمادگی قبلی نیاز است تمهیدات پیشین نیاز است جامعهای میتواند از خود به خوبی دفاع کند که از تمهیدات و امکانات لازم و کافی برخوردار باشد و از قبل این موارد را تهیه دیده باشد.
سرپرست دانشگاه رضوی بیان داشت: در این آیه هم اشاره شده که مسلمانان از قبل این آمادگی را کسب کنند آنچه دغدغه دیرین و همواره مقام معظم رهبری است میفرماید برای مقابله با دشمنان آنچه را در توان دارید تمهید کنید و آنچه را که نیاز است آماده کنید برای اینکه قدرت بازدارندگی ایجاد شود و دشمن خیال حمله به شما را در سر نپروراند.
وی افزود: برای این منظور مقدار خاصی مد نظر نیست آنچه تاثیرگذاراست تا آن هدف بازدارندگی و ترس دشمن از تهاجم به مسلمانان تامین شود مد نظر است.
وی ادامه داد: آنچه میتواند این را تعمیم دهد شامل تمام ابزارها و عناصر دخیل در بازدارندگی است میتواند جنگ افزار باشد میتواند اقتصاد قوی و مقاوم باشد که در مقابل جنگ اقتصادی دشمن فلج نشود و مواردی دیگر همچنان که جنگ ابعاد مختلف دارد دفاع از آن و عوامل بازدارندگی آن مختلف است.
مدیریت قوی یکی از ابعاد دفاعی جنگ است
حجت الاسلام والمسلمین دکتر امامی بیان داشت: مدیریت قوی و مناسب، نیروی انسانی مدیر و مدبر و کارا، متعهد و متخصص همه ابزار مورد استفاده در یک دفاع همه جانبه در یک جنگ همه جانبه است.
وی افزود: مدیرانی که به گونهای عمل میکنند که سبب نگرانی و نا امیدی مردم میشوند اینها در واقع در جبهه دفاعی خودی رخنهای ایجاد میکنند که دشمن نفوذ پیدا کند بنابراین مدیریت قوی یکی از ابعاد دفاعی جنگ است.
دبیر کمیسیون آموزش شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تبلیغات قوی، برخورداری از روحیه و ویژگیهای تقویت کننده نیروهای خودی در مقابل دشمن یکی از ابعاد جنگ است در گذشته هم در جنگها از تبلیغات و تخریب نیروهای مقابل خود از طریق شعار و شعر و ادبیات و رسانههای روز استفاده میشد همانطور که امروز استفاده میشود.
وی افزود: در جنگهای صدر اسلام قوای طرفین رجز میخواندند شعار میدادند امروز ابزار رسانه و فضای مجازی را داریم این نوعی از همون جنگ تبلیغاتی آن زمان است که امروز هم وجود دارد.
وی ادامه داد: در هر یک از این مواردی که بیان شد کمیت و مقدار هم مشخص نشده و آیه شریفه عمومیت دارد. هر امکاناتی در ابعاد مختلف مثلا در بُعد نظامی هر تسلیحات و هر امکان نظامی که بازدارنده است و دشمن را از تهاجم به جامعه اسلامی و آرمان اسلامی باز میدارد، وظیفه جامعه اسلامی است که آنها را تهیه کند وَأَعِدُّوا فعل امر است.
قدرت بازدارندگی
حجت الاسلام والمسلمین دکتر امامی درادامه بیان داشت: از این عمومیت ممکن است یک مورد استثنا و به دلیل خاص خارج شود و هدف هم استفاده نیست آیه اشاره ندارد بلکه به دنبال این است که قدرت بازدارنده گی ایجاد کند که جامعه از تهاجم دشمن در ابعاد مختلف مصون بماند.
وی افزود: در جنگهای صدر اسلام گاهی دستور میدادند رزمندگان مسن صورت خود را با رنگ سیاه خضاب کنند تا دشمن آنها را جوان دیده و از رویارویی بترسد این قدرت بازدارندگی است.
وی گفت: پیامبر اکرم (ص) در مدینه دستور دادند بازاری ساخته شود و مسلمانانی که در آنجا خدمات فروش دارند از مالیات معاف باشند چرا که اقتصاد دست خودشان بیفتد این یک بُعد قدرت است. امام علی (ع) در زمان خلافتشان دستور دادند صرافیها در اهواز در اختیار یهودیان قرار نگیرد به تعبیر امروز بازار ارز دست یهود نباشد تا به اقتصاد کشور نتوانند ضربه بزنند.
سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: مخاطب آیه چه کسی است؟ حاکمیت؟ ولی فقیه؟ یا نه عموم مردم؟! مرحوم علامه طباطبائی میگوید دشمن منافع تک تک انسانها را هدف قرار میدهد وقتی به جامعه حمله میکند و آسیب میزند همه افراد متاثر و متضرر میشوند بنابراین اینجا آیه همه مومنان را و تک تک افراد رامسول این مهم میداند.
وی افزود: البته مسولیت حاکمیت بیش از سایر افراد است، اما این وظیفه همه افراد محسوب میشود که در راستای حفظ امنیت جامعه اسلامی و بازدارندگی جامعه در مقابل دشمن احساس مسولیت داشته و برای تامین امنیت گام بردارند.