به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، در هفتهای که گذشت شاهد تعطیلی دانشگاههای برخی استانها به دلیل برودت هوا و کاهش فشار انتقال گاز در برخی استانهای کشور مخصوصا استانهای شمالی و شرقی بودیم که دولت سعی در کنترل بحران داشت.
عبور از بحران قطعی گاز در خراسان شمالی با تصمیمات به موقع
هفته گذشته بود که موج سرما از سمت غرب وارد کشور شد و در مدت کوتاهی اکثر کشور را فرا گرفت. موجی سرمایی که به دلیل گستردگی، شدت زیاد ومدت زمان طولانی مشکلاتی را به وجود آورد.
خراسان شمالی نیز که در شمال شرقی کشور جای دارد و به نوعی جزو استانهای انتهای خط لوله انتقال گاز است، از این سرما مستثنی نبود. همین امر سبب شد پیش از آن که استان با مشکلات جدی مواجه شود تصمیماتی اتخاد شده و از قطع گاز خانگی جلوگیری به عمل بیاید.
بیشتر بخوانید:
عبور از بحران قطعی گاز در خراسان شمالی با تصمیمات به موقع / این بار مدیریت بحران درست بود
هوای سیبری این بار مسئولان را غافلگیر کرد!
حدود یک هفته است که هوای کشورمان تحت تأثیر هوای سرد سیبری قرار گرفته زندگی مردم را با اختلال مواجه کرده است.در سالهای گذشته هم موج سرمای شدید از روسیه به کشورمان وارد شده بود و مناطق شمال و شمال شرقی کشور را تحت تأثیر قرار داده بود. اما به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی دمای منفی ۲۹ درجه در چند دهه گذشته، بی سابقه بوده است.
اثر کاهش دما در شمال شرق ایران محسوستر است. فریمان، در جنوب غربی مشهد با ۲۹ درجه زیر صفر، به سردترین شهر کشور تبدیل شد. هشدارها درباره هوای مشهد از هفته گذشته مطرح شده بود؛ اینکه دمای مشهد به منفی ۱۵ درجه میرسد، وهم انگیز بود، اما با شرایط بحرانی که این روزها به ویژه برای مسافران در مشهد رخ داده، نشان میدهد که باوجود هشدارها، مسئولان باز هم غافلگیر شده اند.
بیشتر بخوانید:
هوای سیبری این بار مسئولان را غافلگیر کرد! / مشهد از فردا دمای مثبت صفر را دوباره تجربه میکند
دریاچه نمک مهارلو، یک فرورفتگی تقریباً طویل است که در پایین نقطه شهر شیراز واقع شده است و در نتیجه، بسیاری از فاضلابهای خانگی، تجاری، صنعتی، بیمارستانی، کشاورزی و ... از طریق آبهای سطحی و زیرزمینی به دریاچه هدایت میشوند؛ بنابراین، این دریاچه، به عنوان یک حوضة مهم دریافت کنندة فاضلابهای مختلف، در معرض آلودگی قرار گرفته است.
ورودیهای اصلی دریاچه، رودخانه فصلی (رودخانه خشک شیراز)، رودخانة فصلی سلطانآباد (شامل دو شاخة اصلی چنار راهدار و سلطان آباد و زهکش قره باغ) و رودخانه فصلی نظرآباد است. رودخانه خشک و رودخانه فصلی سلطانآباد به بخشهای شمالی و شمال غربی دریاچه منتهی میشوند، در حالی که رودخانه نظرآباد در ساحل جنوبی دریاچه تخلیه میشود. مسیلها و زهکشهای ورودی به دریاچه (به ویژه رودخانه خشک) که به حاشیة شمال غربی دریاچه وارد میشوند، حاوی انواعی از آلایندههای شهری، صنعتی و کشاورزی هستند.
بیشتر بخوانید:
آیا تخلیه فاضلاب شهر شیراز به دریاچه مهارلو حقیقت دارد؟
عمق فاجعه در سیستان قابل قیاس با هیچ نقطه دیگری نیست
حجت الاسلام اشرفیان امام جمعه شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان در خطبههای این هفته نماز جمعه این شهرستان با اشاره به وضعیت بحرانی اخیر سیستان و خدمات دهی ضعیف دراین خصوص که موجب سرگردانی مردم در صفوف مختلف شده بود گفت: درخصوص بحران اخیر مردم، چون از قبل اطلاع رسانی خوبی نشده بودند، در تحیر و سرگردانی نمیدانستند که باید در کدام صف بایستند، صفحه بنزین و نانوایی و کپسول گاز کم بود، صف نفت و اورژانس بیمارستان هم اضافه شد.
امام جمعه شهرستان نیمروز درباره شرایط بحرانی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: این شرایط بسیار سخت و بحرانی که باران شن ریزهها آسمان آفتابی را برای مردم تیره و تار کرد به معنای حقیقی کلمه مردم در خانهها حبس شدند و بدون ماسک در خانه نمیتوانستند نفس بکشند؛ عمق فاجعه در سیستان غیر قابل قیاس با هیچ نقطه دیگر است و با گفتن حق مطلب ادا نمیشود باید اینجا زندگی کرد و با تمام وجود این شرایط را تجربه و لمس کرد که بفهمیم مردم در این منطقه چی میکشند.
بیشتر بخوانید:
پرونده واردات ۲۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی در ابهام
پیمانکاران راهسازی امسال به وزارت راه و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کردند و حدود ۴۰۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات شامل گریدر، بولدوزر، لودر و بیل هیدرولیکی برای خرید این دستگاهها مشخص شد. گفته میشود که به ازای هر دو دستگاه خرید خارجی، باید یک دستگاه از تولیدکننده داخلی خریداری شود و به این ترتیب بیش از ۲۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی باید به کشور وارد شود؛ دستگاههایی در حد نو.
اما به گفته جعفر سفیدیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه و تجهیز منابع شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در برنامه این هفته دادستان خبرگزاری دانشجو، این مصوبه یا مجوز برای واردات این دستگاه هنوز به سرانجام نرسیده و البته تعداد ماشین آلاتی که قرار است وارد شود، به تصمیم نهایی نرسیده است.
سفیدیان با تشریح درخواست وزارت راه و شهرسازی از وزارت صنایع و معادن برای خرید این دستگاه ها، بیان کرد که زمان بندی خاصی برای خرید این دستگاهها مشخص نکرده ایم.
علی محمد رفیعی، مدیرعامل شرکت هپکو نیز با حضور در برنامه دادستان ضمن برشمردن ظرفیتهای تولیدی این شرکت اعلام کرد که هپکو توانایی تولید این ماشین آلات را تا سه سال دارد.
بیشتر بخوانید:
پرونده واردات ۲۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی در ابهام / هپکو در ۳ سال ۴۰۰۰ دستگاه را تحویل میدهد
عوارض آلایندگی شهر اهواز از سال ۹۸ پرداخت نشده است
مهدی آذربایجانی معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره آخرین وضعیت تخصیص عوارض آلایندگی به شهر اهواز گفت: شهر اهواز و استان خوزستان یکسری درآمدهای خاصی دارد که بقیه استانها ممکن است همچین درآمدی نداشته باشند مثلا شهر اهواز خیلی از نظر پروانه ساخت و ساز درآمد زیادی ندارد و عمده درآمد شهر اهواز از عوارض آلایندگی مالیات ارزش افزوده و کمکهای دولتی است و به شدت هم شهر اهواز تحت تاثیر چاههای نفت و مشکلات ناشی از استخراج نفت است.
آذربایجانی ادامه داد: طبق ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض آلایندگی نیم یک یا یک و نیم درصد از فروش محصولاتی که آلاینده به شهرداریها اختصاص پیدا میکند، ما در شهر اهواز سه شرکت کارون و مارون و اروندان را داریم که اینها فقط سال ۱۴۰۱ اگر تولیدشان دقیقا به اندازه سال ۱۴۰۰ باشد و افزایش هم نداشته باشد با هر بشکه نفت ۵۰ دلار ۲۳ هزار تومان فقط یک درصد آلایندگی حساب کنند باید ۲۰۰۰ میلیارد تومان و اگر یک و نیم درصد محاسبه کنند ۳۶۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی شهر اهواز است.
بیشتر بخوانید: