به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ رانندگی خلاف جهت خیابان و یا حتی اتوبان، استفاده از وسیله نقلیه به عنوان ماشین حمل بار، حرکت در پیاده رو، پارک کردن بدون توجه، عبور از چراغ قرمز و ورود به ورود ممنوع تنها قسمتی از تخلفات موتورسیکلت سواران است.
در شهر تهران بیش از ۴ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که حتی اگر کمتر ۲۰-۳۰ درصد از این جمعیت خلاف قانون عمل کنند، انضباط ترافیکی شهر از بهم میریزد.
طبق آمار روزانه یک موتورسوار جان خود را در تصادفات رانندگی از دست میدهد و بیشتر بیماران تصادفی که با آمبولانس به بیمارستان منتقل میشوند نیز موتورسوار هستند.
همچنین روزانه حدود ۳۵۰ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در تهران داریم که اغلب آنها از راکبان موتورسیکلت هستند.
متاسفانه عواملی مانند نداشتن کلاه ایمنی، نداشتن مهارت، رعایت نکردن شرایط تردد و حمل نامناسب بار، وقوع حوادث دردناک و آزاردهندهای را رقم میزند که تا مدتها پیامدهای جسمی، روانی و مالی آن پابرجا میماند.
سالها برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از تخلفات رانندگی موتور سواران از روشهایی مانند جریمه یا انتقال به پارکینگ استفاده میشد. اما به منظور فرهنگ سازی و افزایش صبر و بردباری موتورسواران در سال ۹۹ طرح «موتوریار» تصویب و اجرا شد.
طبق این طرح افسران پلیس در صورت مشاهده موتورسوار متخلف، بجای صدور برگه جریمه راهنمایی و رانندگی یا توقیف موتورسیکلت و انتقال آن به پارکینگ، از موتورسوار درخواست میکند تا مدتی در کنارش بماند و به او کمک کند. در طول این زمان موتورسوار کاور پلیس بر تن میکند و ممکن است علائم ترافیکی هم بدست بگیرد تا کمک کار افسران پلیس باشد.
سردار حمیدی رئیس راهور تهران در مورد میزان و ساعت اجرای این طرح گفت: تعداد کاورها مشخص است، هر فرد نیم و یا یک ساعت استفاده میکند و به نفر بعدی میدهد. همچنین ساعت اجرای این کار محدود است، ولی استمرار دارد. این طرح بعد از ظهرها به غیر از برخی نقاط خاص اجرا نمیشود، چرا که بعد از ظهر ترافیک سنگینتر است و تمرکز روی روان سازی است.