.به گزارش خبرنگار استانها خبرگزاری دانشجو، نماینده دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در نشست پرسش و پاسخ با سخنگوی دولت با اشاره به اهمیت نگاه تخصصی به یکی از مهمترین دستگاههای کشور که تاثیر پذیری میلیونی در جامعه دارد گفت: امروز مسئله اصلی، متن و نبض حیاتی جامعه ما آموزش و پرورش است، زیرا که میلیونها نفر در کشور با این دستگاه عظیم از جمله فرهنگیان، اولیا و دانش آموزان به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط دارند و به همین خاطر نیازمند نگاه تخصصی و برنامه ریزی دقیق در آموزش و پرورش کشور از سوی دولت هستیم که اگر این مهم رخ بدهد در همه ابعاد جامعه موفق خواهیم شد.
وی افزود: متاسفانه گروههای فشار و برخی نمایندگان مجلس علی رغم بیانات و فرمایش رهبری مبنی بر عدم دخالت آنان در انتصابات با نگاه غیر تخصصی مشغول برنامه ریزی برای مسئولیتها در آموزش و پرورش میشوند که این مسئله رهاوردی جز خسران برای وزارت آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت نسل آینده کشور نخواهد داشت.
نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اهواز با بیان این نکته که نیازمند عزم ملی برای حل مشکلات وزارت آموزش و پرورش هستیم گفت: از دولت مردمی و ایران قوی میخواهیم یک بار برای همیشه تفاوتها میان وزارت آموزش و پرورش در زمینههای مختلف معیشت کارکنان، امکانات مورد نیاز و ... را با دیگر وزارت خانههای کشور و دستگاههای دولتی دیگر از بین ببرد.
بهادری جهرمی در پاسخ به مطالبات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خوزستان در خصوص لزوم توجه به حوزه آموزش و پرورش و جلوگیری از دخالت افراد غیر متخصص در انتصابات این حوزه، اظهار کرد: در انتهای سال ۹۹، جمع هزینههای جاری کشور و نه سرمایهگذاری، در یک ماه حدود ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان بود و با توجه به کسری بودجهای که دولت گذشته با آن مواجه بود، رشد اقتصادی پایین، صادرات حداقلی و درآمد مالی پایین بوده است و از طرفی خلق پول صورت میگرفت؛ پس ماهی ۲۷ میلیارد تومان هزینه وجود داشت، اما پول نداشتیم.
وی افزود: همان زمان بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم شد و هزینههای جاری را نداشتیم و این رقم تبدیل به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در ماه شده بود. دولتی که بودجه جاری را نمیتواست تامین کند، خلق پول انجام داد که هنوز هم تورم آن را احساس میکنیم.
سخنگوی دولت گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هزینههای جاری تقریبا دو برابر شد. علیرغم اینکه حدود ۱۴ درصد بودجه کشور به آموزش و پرورش تزریق میشود، اما هزینه و اعتبار به امور پرورشی نمیرسد و دلیل این است که ما در سیاستگذاری مالی علیرغم اینکه پول نداشتیم در هزینه جاری افزایش داشتیم؛ یعنی اضافه شدن بدهی روی بدهی و در این روال ناکارآمد مسیری جز خلق تورم باقی نماند.
جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا افراد مختلف در انتصابات آموزش و پرورش دخالت غیر تخصصی دارند گفت: هر مقامی که به اعمال فشار صاحبان قدرت سیاسی، مالی و رسانهای تمکین کند، هم در دولت باید پاسخگوی انتصاب خود باشد و هم به مردم پاسخ دهد و دولت بارها نسبت به این موضوع تاکید کرده است.
وی افزود: از جمله اشکالات نظام حکمرانی ما که باید برطرف شود نحوه تعامل قوای حاکمیتی به ویژه دولت و مجلس است به نحوی که هم نظارت سیاسی مجلس بر دولت اعمال شود و هم دخالت در امور اجرایی وجود نداشته باشد.
سخنگوی دولت گفت: هیچ مقامی نمیتواند نسبت به اعمال فشار مدعی باشد و مسئولیت هر انتصابی بر عهده مقام مافوق است و باید پاسخگو باشد، اما در رویه اشکالاتی وجود دارد که باید با نظارت، گزارشگری و اصلاحات، جلوی آن را گرفت.