به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری رویترز طی گزارشی در مورد تلاش ونزوئلا برای ادامه خرید نفتکش از ایران نوشت: ونزوئلا با یک کارخانه کشتی سازی ایرانی برای ساخت دو نفتکش قرارداد دارد، اما تاخیر در پرداخت و مشکلات صدور گواهینامههای لازم مشکلاتی ایجاد کرده است.
به نوشته این خبرگزاری انگلیس، شرکت دولتی نفت ونزوئلا (PDVSA) از سال گذشته، تلاش برای خرید و اجاره نفتکشها به منظور بازسازی ناوگان خود را مضاعف کرده است. فعالیتهای دریایی این کشور مدت مدیدی است که از کمبود سرمایه و تحریمهای امریکا رنج میبرد. این تحریمها دریافت خدمات بیمه و ردهبندیهای ضروری برای کشتیرانی در آبهای بین المللی را برای این کشور دشوار کرده است.
رویترز که مدعی است از روی یک سند داخلی شرکت ملی نفت ونزوئلا به این اطلاعات دست یافته است، نوشت که دو نفتکش افراماکس با نامهای «India Urquia» و «India Mara» ارزشی بالغ بر ۳۱.۶۶ میلیون یورو (۳۳.۷۷ میلیون دلار) خواهند داشت.
بر اساس این گزارش، این کشتیها در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در کاخانه کشتیسازی بوشهر ساخته خواهد شد. دو کشتی قبلی شرکت ملی نفت ونزوئلا با نامهای «آریتا» و «آنیتا» نیز در این کارخانه ساخته شده بود. این کشتیها هر کدام ظرفیت ۵۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت را دارا هستند.
رویترز به نقل از یکی از منابع آگاه، نوشته است، ساخت India Urquia به زودی آغاز خواهد شد.
این خبر رویترز در حالی امروز منتشر شده است که اغلب رسانهها از جمله خبرگزاری فارس، ماهها پیش در خبرها و گزارشی متعدد، از تحویل دومین افراماکس و حتی خرید ورق برای ساخت سومین افراماکس از سوی سازنده ایرانی خبر داده بود.
توافق ساخت دو فروند کشتی بعدی به دنبال تسویه بدهی معوق ونزوئلا به ایران با ارسال سوخت صورت گرفته است. بدهی معوق ونزوئلا یکی از دلایلی است که این قرارداد طبق برنامه ریزی اولیه پیش نرفته است.
بر اساس این گزارش، ونزوئلا در اواخر سال ۲۰۲۱ یک محموله ۶۴۴ هزار بشکهای نفت کوره به ایران به ارزش ۳۳.۹ میلیون یورو ارسال کرد.
طبق اعلام رویترز، این کشتیسازی ایرانی ۳۰.۳۴ میلیون یورو برای تسویه بدهی معوق برای ساخت نفتکش آریتا دریافت کرده است و ۱.۹۹ میلیون یورو دیگر در ماه آگوست برای هزینه معطل ماندن نفتکش پرداخت خواهد شد؛ قرار است کاراکاس برای ۴ نفتکش حدود ۱۵۷ میلیون یورو به ایران بپردازد.