به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهارت کلمهای است که شاید این روزها زیاد به گوش خورده باشد. اما همین کلمه به ظاهر ساده در حال حاضر رمز ورود به بازار کار و جلوگیری از بیکاری است. اکنون در جامعه با سیلی از جمعیت فارغ التحصیل بیکار روبرو هستیم که طبق گزارشهای به دست آمده یکی از دلایل بیکاری آنها نداشتن مهارت لازم و مورد نیاز بازار کار است.
گزارشهای سازمان فنی و حرفهای حکایت از این دارد که ۴۰ درصد از مراجعه کنندگان برای کسب مهارت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند. متأسفانه آموزشهای عالی به قدری کفایت نمیکند که فرد بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی بتواند مشغول بازار شود. در کنار هزاران دلیل برای پیدا نکردن شغل فارغ التحصیلان، عدم مهارت کافی مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.
غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور با برشماری اهمیت مهارت در یافتن شغل گفت: دانشگاه معجزه نمیکند و جوانان نباید سالهای طلایی عمر خود را برای استخدام در دولت از دست بدهند. باید مهارت کسب کنند.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور را مکلف کرد در کنار آموزش، مهارتآفرینی و افزایش مهارت در دانشآموزان و دانشجویان را بهصورت ویژه در دستور کار قرار دهند.
محمود کریمی بیرانوند، معاون وزیر کار با اشاره به اینکه ایجاد سالانه یک میلیون شغل مسئله بیکاری را در کشور ریشه کن نمیکند گفت: ایجاد سالیانه یک میلیون شغل حتی اگر به صورت مکرر هم انجام شود بدون شک مسئله بیکاری را در کشور ریشه کن نخواهد کرد. طبق آمار مرکز آمار ایران هم اکنون ۲.۳ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد این تعداد جمعیت بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
وی افزود: این آمار نشان میدهد بخش قابل توجهی از جمعیت بیکار در کشور را جوانان به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند.
وی اضافه کرد: امسال برای ایجاد سالانه یک میلیون نفر شغل هدف گذاری شده است. تقسیم کار دستگاهی و استانی برای نخستین بار در کشور رخ داد و به صورت منظم و مرتب بر عملکرد دستگاهها نظارت شد.
کریمی اظهار داشت: حلقه مفقودهای که در بازار کار در سطح حاکمیت و برنامه ریزی کلان کشور همیشه وجود داشت عدم نظارت صحیح، مستمر و مکرر بر عملکرد استانها و دستگاهها بود که خوشبختانه در طول یک ساله اخیر این اتفاق افتاده یعنی همه استانها و دستگاهها نسبت به عملکرد خود در حوزه اشتغال پاسخگو بودند.
وی با اشاره به اینکه اشتغال یک مسئله تک بعدی نیست، عنوان کرد: اشتغال مسئلهای نیست که با تسهیلات دادن یا فقط با ارائه آموزش و کسب مهارت بتوان مشکل و معضل را بر طرف کرد. اشتغال یک مسئله همه جانبه و دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.