به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-میرجعفری، سریال بچه زرنگ یکشنبه شب سوم اردیبهشت ماه در قسمت دهم به پایان خود رسید. این سریال که به عنوان یک فیلم مستندنما یا همان مستند داستانی در دو فصل و مجموعا 18 قسمت از شبکه دوم سیما پخش شد در شهر مشهد تولید شد و قصه اصلی آن مربوط به رشادتهای شهدای مدافعین حرمی بود که با نام افغانستانی در جبهه مقاومت اسلامی حضور یافتند، در ادامه بخش عمدهای از سریال هم به قهرمانان فاطمیون افغانستان میپردازد.
درتولید فیلم داستانی برای شهدای مدافع حرم ضعف داشتیم
عباس هادیان نویسنده این سریال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه از هجده قسمت چهارده قسمت توسط من نوشته شده گفت: چهار قسمت دیگر نیز توسط خانم طاهره ولیپور نگارش شد.
وی در مورد شریط تولیدات داستانی در زمینه مقاومت اسلامی توضیح داد: در مورد بچه زرنگ همیشه این سوال را داشتم که از سال 1390 که مستقیما وارد بحث جنگ با داعش از طرف جبهه مقاومت شدیم تا قبل از بچه زرنگ یک سریال داستانی نداشتیم هرچند کارهای مستند زیادی تولید شده اما در این بخش به نظر با کمبود مواجه بودیم. با وجود اینکه موضوع اهمیت داشت اما در جامعه هنری خصوصا در بخش سریال داستانی با وجود اهمیت بحث جبهه مقاومت واکنش مطلوبی از سوی هنرمندان نداشتیم، هرچند در مقطعی به علت مصالحی حضور غیر ملموس داشتیم اما زمانی هم که حضور ما در جبهه مقاومت و با دخالت مستقیم نظامی بود و علنی هم شدهمین وضع حاکم بود.
آغاز پروژه بچه زرنگ با حضور مدیران جدید صداسیما
وی در مورد شرایط تولید این سریال هم ادامه داد:
با حضور تیم جدید در صدا و سیما این فرصت برای ما فراهم شد که موضوع را با آقای بامروت نژاد مدیر شبکه دوم سیما به تبع آشنایی که با ایشان در جشنواره فیلم عمار داشتیم مطرح کنیم که قصد تولید سریالی با موضوع شهدای مدافعین حرم داریم بچه زرنگ هم با این پیش زمینه به ابتدای شکل گیری رسید.
هادیان افزود: تا اینکه یک روز آقای بامروت نژاد درخواست تولید یک مینی سریال با موضوع شهدای مدافع حرم در هفته دفاع مقدس را داد که خیلی سریع هم فرایند تولید سریال را طی کند و به خروجی برسد، از سوی دیگر کتابی به نام فراریها را داشتیم که قصه چند تن از شهدای مدافع حرم بود که با هویت افغان در جبهههای جنگ علیه داعش حضور داشتند و خیلی دوست داشتم از دل ماجراهای آن کتاب یک مستند نما تولید کنم. مستند نما هم ویژگیاش اصالت با واقعیت است و با یک چینش منظمی کنار هم بچینی و به یک روایت برسی و حق تخیل زیاد در قصه ندارید.
نویسنده سریال بچه زرنگ در سوالی از خبرنگار خبرگزاری دانشجو در بحث فرم این سریال هم به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت:از طرف دیگر کار برای شهدا مستندنما را خیلی مطلوب میدانیم، هم به دلیل تقدس کار آنها و هم به خاطر اینکه کمترین دخل و تصرف را در قصهها داشته باشیم، از سوی دیگر تجربه خوبی مثل روزهای زمستان و ایستاده در غبار داشتیم که با مخاطب هم ارتباط برقرار کرده بود و ما در پایین ترین سطح تلویزیونی خواستیم روند جدیدی آغاز کنیم و امیدواریم در ادامه کسانی که هنرمندتر هستند نیز این جریان را ادامه بدهند و شاهد آثار خوبی در جهت مقاومت اسلامی باشیم.
عباس هادیان در ادامه و در مورد پرداختن بچه زرنگ به فاطمیون افغانستان به شکل ویژه هم گفت:
در ابتدای امر بحث فاطمیون و تمرکز بر آنان نبود، بلکه در ابتدا قرار بود به مدافعین حرمی بپردازیم که برای حضور در جبهه مقاومت خود را افغان جا میزدند، همین ناخودآگاه ما را به سمت فاطمیون برد و متوجه شدیم خود اینها یک دریا هستند. شهدای افغانستانی درخششی دارند که شاید نتوانیم حماسه خلق شده توسط این ها را درک کنیم و باید زمان قضاوت کند.
ظرفیت قصه شهدای فاطموین خیلی بالا بود، در فصل دوم قصه 5 شهید شاخص فاطمیون را نوشتیم و در مصاحبه با خانواده آنها به روایتهای اولیه رسیدیم و در فصل دوم نیز به شهدای فاطمیون بیشتر پرداختیم، تنها نگرانی که از نشان دادن سریال با موضوع فاطمیون داشتیم تحولات ایز افغانستان بود که اگر خانواده عزیزان در افغانستان هستند با چالش رو به رو شوند که خداروشکر این اتفاق نیفتاد.
این نویسنده که کار خود را در جشنواره فیلم عمار آغاز کرده به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت:
به دلیل اینکه بچه زرنگ یک کار پارتیزانی بود و با محدودیتهای بودجه و مالی هم رو به رو بودیم و در کارهایی که بازیگر مطرح دارد نیاز به پولهای کلان هم هست و از ابتدا قصد کمک گرفتن از بازیگران مطرح را نداشتیم، باید این حقیقت هم بپردازیم که مواجهه اهالی سینما به جبهه مقاومت خیلی خوب نیست و حتی پیشنهاداتی بوده که بازیگران رد کردند، اما در مورد فیلم بچه زرنگ از ابتدا قصد ما استفاده از بازیگران نامدار نبود و اتفاقا چون بنای ما ساخت فیلم بر اساس مستند نما یا داستانی بود استفاده از نابازیگر نقطه قوت اثر به شمار می رود.
ما تجربیاتی مانند ایستاده در غبار را داشتیم و هادی حجازی فر نشان داد که استعدادهایی در همین گونه آثار کشف می شوند و حتی مطرح نبودن وی باعث شد که ما او را در نقش حاج احمد متوسلیان باور کنیم.
در انتخاب بازیگر هدفمان حضور سلبریتی ها نبود، اینکه سراغ خانواده شهدا هم رفتیم، بحث شباهت بود که اولویت داشت، اگر بازیگر تئاتری هم پیدا میکردیم که می توانست برای ما کار کند و شباهتی هم داشت هم برای ما مزیت محسوب میشد، البته خیلی وقتها هم این داستان استفاده از اعضای خانواده شهدا برای بازی در فیلم بچه زرنگ تصادفی اتفاق می افتاد، مثلا آقای مهدی عطایی شباهت زیادی برای شهید مرتضی عطایی داشت و ذوقی هم برای این کار داشت که از تهیه کننده خواستیم که ریسک کند و این کار را کرد و جواب داد. در بعضی قسمت ها هم از خود خانواده شهدا استفاده می کردیم اولش به این فکر نمی کردیم اما بعدا دیدیم راه باز شد و تبدیل به جریانی در سریال شد.
در پایان هادیان درباره ادامه سریال بچه زرنگ هم به دانشجو گفت: بچه زرنگ قابلیت این را دارد که حداقل در سطح استانی و شهری ادامه پیدا کند، ما در مشهد و اینکه اغلب شهدای فاطموین هم در مشهد بودند و شهید صدرزاده که اهل تهران بود که برای پیوستن به مدافعین حرم به مشهد رفت که خودش را به عنوان نیروی فاطمیون جا بزند، از داستانش استفاده کردیم.
امیدواریم در مورد شهدای زینبیون و پاکستانی هم تولیداتی داشته باشیم
دنبال این هستیم که ادامه سریال بچه زرنگ را در سایر شهرستانها ادامه دهیم، صحبتی هم با مسئولین فرهنگی برخی شهرها از جمله تبریز داشتیم که کار مقدماتی انجام دهیم تا فصلی را در آن شهر و پیشنهاداتی هم از استان البرز، شهر کرمان و حتی تهران داشتیم که در مورد شهدای مدافعین حرم آن شهرها فصلهای بعدی بچه زرنگ را ادامه دهیم.
در پایان از همه گروه و عوامل تولید سریال جا دارد تشکر کنیم، امیدواریم در مورد شهدای زینبیون و پاکستانی هم تولیداتی داشته باشیم.