به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نشست خبری دومین دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (حامیم) گفت: فضای دانشگاهها به شدت بر فضای عمومی جامعه تاثیرگذار است و میتوانند تحول، تغییر و اتفاقات مثبت منفی زیادی را در جامعه رقم بزنند. بنابراین به هر میزانی که بتوانیم در فضای نخبگانی و محیط علمی دانشگاهها به صورت دقیقتر و سنجیدهتر عمل کنیم، به همان میزان نیز در فضای عمومی جامعه نقش مثبتتری را ایفا کردهایم.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها گفت: اهمیت محیط دانشگاه در فضای عمومی جامعه به دلیل پیشگام بودن و محرک بودن این محیط است. به همین جهت محیط دانشگاهها میتواند آغازگر تغییرات و تحولات اساسی در جامعه باشد؛ بنابراین ضروری است توجه ویژهای در برنامه ریزی و سیاست گذاری فضای نخبگانی جامعه ایفا کنیم و برای رشد و تعالی آن حساس و دغدغهمند باشیم.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: طرح «حامیم» امسال سه مرحلهای انجام خواهد شد. اولین مرحله مرحله دانشگاهی است که کار آن تمام شده است؛ ۴۵ هزار نفر در مرحله دانشگاهی حضور داشتند. عمدتا مرحله دانشگاهی «گفتگو محور» پیش رفته است.
وی افزود: به طور کلی اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه نیز اصلاح می شود و در مسیر واقعی خود حرکت میکند و جامعه هم در این مسیر قرار میگیرد، به همین جهت تمامی کسانی که در محیط دانشگاهی زیست میکنند، نقش مهمی در اصلاح این فضا دارند. نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها نیز مستثنی از این نقش نیست و باید به رسالت خود در حوزه های فرهنگی اجتماعی و تربیتی دانشگاهها عمل کند.
حجت الاسلام فاطمی پور عنوان کرد: در راستای عمل به موارد فوق این نهاد در تابستان امسال نیز همانند سال گذشته برنامه ریزی هایی را در دانشگاه ها انجام داده است، زیرا پس از شیوع کرونا و به تبع آن مجازی شدن آموزش در دانشگاهها، آسیب هایی را در حوزه فرهنگی دانشگاه ها شکل گرفت که البته ما با آغاز آموزش های حضوری مطالعات مفصلی را در دانشگاهها انجام دادیم تا بفهمیم چه آسیب هایی متوجه این فضا بوده است و باید در چه وضعیتی قرار بگیریم تا بتوانیم متناسب با این مطالعات الزامات و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنیم.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها گفت: در واقع فضای دانشگاهها امروز بیش از همیشه نیازمند به فعالیتهای حضوری است. ما باید با برنامه ریزی و فرهنگ سازی عادتهای ایجاد شده طی دو سال دوره کرونا در فضای مجازی را در دانشگاهها تغییر دهیم. به همین جهت باید برنامه هایی تدارک ببینیم که علاوه بر جذاب بودن تنوع نیز داشته باشد و این برنامه ها بتواند آسیب های ایجاد شده در حوزه فرهنگی و تربیتی را جبران کند.
وی افزود: ما سال گذشته در نهاد نمایندگی رهبری به این جمع بندی رسیدیم که برنامه ای را طراحی کنیم تا کمک کند فعالین فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دانشگاهها دور هم جمع شده و دغدغه ها و نیازها و نظرات خود را به اشتراک بگذارند تا بر اساس آن سال تحصیلی را با الزامات و برنامه ریزی های فرهنگی مشخصی شروع کنیم و بدون برنامه سال تحصیلی آغاز نشود.
معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها گفت: برنامه ای که نهاد نمایندگی رهبری برای تابستان امسال در دانشگاهها برای رفع دغدغه های فوق طراحی کرده متفاوت است؛ اما یکی از برنامه ها این است که تعداد فعالین دانشجویی دانشگاهها دور هم جمع شوند و اشتراکات خود در حوزه های فعالیت های دانشجویی را روی هم بگذارند و ظرفیتی مشخصی برای استان ها بر اساس تعداد دانشجو در نظر گرفته شده است که حداقل یک هفته قبل از شروع سال تحصیلی در هر استانی این فعالین دور هم باشند و برنامه های خود را به اشتراک بگذارند. مقدمات این برنامه ها نیز آغاز شده است.
وی افزود: همه دانشگاهیان تاثیرگذار هستند و حضورشان در فضای دانشگاه در آینده کشور موثر است. در این راستا، آموزش و تقویت این افراد اهمیت به سزایی دارد.
فاطمی پور گفت: از ابتدای مهرماه آموزشهای دانشگاهی به صورت رسمی حضوری شدند. نهاد حدود ۸ هزار نفر از استادان را در دورههای دانشافزایی و توانمندسازی و دانشجویان را در طرح حامیم مشارکت داد. حدود ۵۰ دوره در سطح کشور برگزار شد و حدود ۱۱ هزار نفر در این طرح شرکت کردند. دورهها یک تا دو هفته بوده و برخی از دورهها در عتبات عالیات برگزار شدند.
معاون فرهنگی نهاد رهبری تاکید کرد: سال گذشته شناسایی و ارتباطگیری با فعالان فرهنگی برای ما چالش به حساب میآمد. امسال تلاش کردهایم که این نقیصه برطرف شود. در این راستا، مکاتباتی با دانشگاهها داشتهایم. سه عنوان رسمی دانشگاهی و حدود ۱۰ عنوان دوره در این طرح برای دانشجویان ارائه شد.
وی افزود: برنامههای حامیم امسال دو بخش دارند که در آن افراد در گروههای کوچک تقسیمبندی میشوند و تحت نظر مربی دوره را میگذرانند و دانشجویان میتوانند در حدود ۱۰ کلاس آموزشی شرکت کنند. طرح امسال سه مرحلهای خواهد بود. مرحله اول، دانشگاهی است که مخاطب آن حدود ۴۵ هزار نفر است. در این دوره، نظام مسائل دانشگاه بررسی شد. جزئیات برگزاری این دوره در اختیار خود دانشگاهها بود. در این مرحله، دانشجویان جدیدالورود معرفی شده و در اردوی وفاق شرکت کردند.
فاطمی پور گفت: دانشگاهها در این دوره به صورت تعاملی کار میکنند تا بتوانند برنامههای خود را هزینه کمتر برگزار کنند. پس از اتمام دورههای دانشگاهی و استانی، منتخبی از شرکتکنندگان در این دورهها معرفی خواهند شد. حدود ۳ هزار نفر میتوانند در دورههای تکمیلی شرکت کنند. ما در این سه مرحله قصد داریم انگیزه دانشجویان را تقویت کرده و همافزایی ایجاد کنیم. همچنین هدف ما پاسخگویی به شبهات و سوالاتی است که در ذهن جوانان وجود دارد.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در پایان گفت: ما نیاز به همافق شدن هستیم. این همافق شدن اگر با نگاه رهبری هماهنگ شود، بسیار موثر خواهد بود. مجموعه طراحیهایی که صورت پذیرفته این هدف را دنبال میکند. هدف کلان ما هم محقق کردن ایده رهبری در بیانیه گام دوم است. در این مسیر از همکاری وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد بهره خواهیم برد.