به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، معصومه نجفی پازوکی، در کارگروههای سی و هفتمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران، به پوشش تحصیلی و فرصتهای یادگیری عادلانه اشاره کرد و روند بازماندگی از تحصیل در ۵ سال اخیر را روند یکسان دانست.
وی به هدف اصلی سامانه شهید محمودوند اشاره کرد و گفت: سامانهای با عنوان (شهید محمودوند) طراحی شد و در شناسایی، جذب و نگهداشت بازماندگان از تحصیل به ما کمک فراوانی کرد؛ به مقایسه میان لیست سیدا با لیست ثبت احوال پرداخت و دانشآموزانی که در سن آموزشی قرار دارند را شناسایی کرده و با مرور زمان افراد مختلف، به عنوان پیگیر دانشآموزان بازمانده از تحصیل مشخص شدند و علت بازماندگی افراد را جویا شده و به رفع برخی مشکلات پرداختند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش این سامانه را محیطی مناسب برای آشنایی با دلایل مختلف بازماندگان از تحصیل دانست و افزود: بر اساس دلایل افراد بازمانده از تحصیل، در حال تولید بستههای حمایتی برای جذب این افراد هستیم و لازم است تا این سامانه با دقت به فعالیت خود ادامه دهد.
وی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص برطرفسازی تفاوت میان دانشآموزان شهرهای بزرگ و شهرهای محروم، گفت: یکی از فرصتهای یادگیری عادلانه، دسترسی به آموزش افراد بازمانده از تحصیل است؛ در حوزه ابتدایی ۱۶۰ هزار دانشآموز به عنوان بازمانده از تحصیل معرفی شدند؛ پس لازم است که برای سایر دانشآموزان نیز نسبت به کیفیت آموزشی، دقت ویژه شود.
نجفی پازوکی، نرخ تکرار پایه در حوزه معاونت آموزش ابتدایی را پایه اول تمام مدارس به خصوص مدارس روستایی اعلام کرد و در ادامه افزود: مدارس روستایی، ۷۱ درصد از افرادی که شامل تکرار پایه شدند را تشکیل میدهند، پس اگر بخواهیم فرصت یادگیری عادلانه ایجاد کنیم، لازم است تا توجه ویژه به روستاها داشته باشیم.