به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، طبق بررسیهای صورت گرفته، انتصاب و انتخاب برخی افراد غیر متخصص حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی و نیز افراد بی تجربه و یا کم تجربه در بعضی ادارت و ارگانهای دولتی و غیر دولتی در استان کرمان به عنوان "مسئول روابط عمومی" بعضا به یکی از مشکلات جدی حوزه خطیر و حائز اهمیت روابط عمومیها در استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور مطرح شده است.
این امر موجب دور شدن روابط عمومیهای نهادها و ادارات مذکور در سطح استان کرمان از رسالت و مسئولیت اصلی خود و بروز مشکل در حوزه اطلاع رسانی خدمات دولت به مردم و ایجاد مشکل برای رسانههای گروهی در برقراری تعامل و ارتباط موثر و همچنین انعکاس اخبار و گزارشها و نیز موضوع جهاد تبیین برای افکار عمومی جامعه شده است.
عباس تقی زاده، نایب رئیس انجمن روابط عمومی استان کرمان و کارشناس علوم ارتباطات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در این خصوص گفت: انتخاب رئیس و مدیر روابط عمومیها با توجه به اهمیت و کارکرد این مسئولیت از حساسیت بالایی برخوردار است ولی متاسفانه در انتصابها، گاهی به تمام جوانب این موضوع توجه و پرداخته نمیشود.
او افزود: یکی از وظایف روابط عمومیها داشتن برنامه ارتباطی برای سازمانی است که در آن کار میکنند، که معمولا نادیده گرفته میشود و شاهد نوعی روزمرگی در برخی روابط عمومیها هستیم.
روابط عمومی نقش تزئینی پیدا نکند
عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان در ادامه اظهار داشت:علاوه بر شرایط احراز پست روابط عمومی باید به اعتماد متقابل بین روابط عمومی و مدیر یا مدیران یک مجموعه هم اشاره کرد اگر اعتماد کافی در بین نباشد، روابط عمومی نقش تزئینی پیدا میکند و ممکن است سایر بخشها یا حتی سایر افراد جای آن را بگیرند و رئیس سازمان و مجموعه سراغ کسی برود که به او اعتماد دارد و در این شرایط با تضاد درون سیستم و تنش مواجه میشویم که گریبانگیر برخی روابط عمومی هاست.
مسئول روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان اظهار داشت:روابط عمومی زیر نظر بالاترین مقام در هر سازمانی فعالیت میکند و این اصل صریح اداری و قانونی در برخی سازمانها مغفول مانده است و میتواند به هرج و مرج ارتباطی و اختلافات درون سازمانی از یک سو و ضعیف شدن تعاملات بیرونی بینجامد که در هر حال صدای واحدی از این قبیل سازمانها مخابره نمیشود.
لزوم رعایت دستور العملها
تقی زاده افزود: برای انتحاب و انتصاب مسئولان روابط عمومی، دستورالعملهایی وجود دارد که حتی مصوب هیات وزیران هستند. او گفت: داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، سابقه و رزومه کاری و داشتن تواناییها و صلاحیتهای حرفهای و شغلی از شروط انتصاب است.
نایب رئیس انجمن روابط عمومی استان کرمان در ادامه تاکید کرد: قرار نیست روابط عمومی جای رسانه بنشیند و روسای سازمانها به همان سایت و کانالها و صفحات سازمانی بسنده کنند.
روابط عمومی تسهیلگر ارتباطات درون و برون سازمانی است
تقی زاده خاطر نشان کرد: روابط عمومی تسهیلگر ارتباطات درون و برون سازمانی است و مدیران باید تعاملات داخل سازمان و رسانهای را گسترش دهند.
وی بیان کرد: در حوزه کاری روابط عمومیها، شناخت ناکافی برخی مدیران سازمانها اعم از اجرایی، علمی، سیاسی مسئله ساز میشود، زیرا مدیرانی هستند که شاید در ماه یک بار سراغ مسئول روابط عمومی شان را نگیرند و در حلقه بسته خودشان و همان اتاق اداری شان روزگار میگذرانند.
تقی زاده افزود: اینگونه مدیران، روابط عمومی را هم برای گرفتن عکس و انتشار خبر جلسات میخواهند در حالیکه جایگاه مسئول روابط عمومی، مشورتی است و لازم است از حمایتهای لازم برای ایفای این نقش برخوردار شوند.
برگزاری دورههای آموزشی
تقی زاده گفت:انجمن روابط عمومی استان کرمان تلاش کرده است با برگزای دورههای آموزشی به توانمندسازی نیروها و اعضا بپردازد.
او اظهار داشت: از طرفی شورای هماهنگی روابط عمومی استان به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل روابط عمومی استانداری نیز نقش و رسالت خیلی مهمی بر عهده دارد.
تقی زاده نایب رئیس انجمن روابط عمومی استان کرمان در پایان گفت: به مدیران بخشهای دولتی و غیردولتی استان پیشنهاد میشود در انتصاب مسئولان روابط عمومی، نظر مشورتی شورای هماهنگی و انجمن روابط عمومی را کسب کنند.