به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نصیر برادران روز شنبه افزود: از حدود یک ماه قبل موضوع لغو فرایند تبدیل یدک و ترانشیپمنت کالا در ۲ مرز یاد شده به شرکتهای حمل و نقل اعلام شده و رویه حمل یکسره کالای ترانزیتی توسط ناوگان خارجی که بیشتر شامل ناوگان ترکیه میباشد در حال انجام است.
وی ادامه داد: با گذشت چند روز از اجباری شدن حمل یکسره کالای ترانزیتی به وسیله ناوگان خارجی، تاکنون گزارش مشکل از بابت تردد ناوگان خارجی و ترکیهای در ۲ مرز یاد شده دریافت نشده است.
رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: پیش از این به شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی نیز اعلام شده حمل کالای ترانزیتی به ترکمنستان از ابتدای آبان ماه امسال تنها به شیوه حمل یکسره ممکن است و از تاریخ یاد شده تبادل یدک و ترانشیپمنت کالای ترانزیتی در مرزهای لطف آباد و سرخس انجام نخواهد شد.
برادران افزود: البته همچنان رویه ترانشیپمنت کالا و یا تبادل یدک برای کالاهای صادراتی در مرزهای یاد شده صورت میگیرد و حمل کالای صادراتی مشمول حمل یکسره کالا نیست.
وی با اشاره به این که قبل از شیوع کرونا شیوه تردد ناوگان ایرانی به ترکمنستان به صورت حمل یکسره بود اضافه کرد: بعد از همه گیری کرونا با بسته شدن مرز، ترکمنستان رویه تبادل یدک را به عنوان تنها راه ارتباطی در بازگشایی مرز در دستور کار قرار داد، متاسفانه اکنون با وجود رفع محدودیتهای کرونا، رایج شدن این شیوه در ۲ مرز سرخس و لطف آباد سبب بروز مشکلات و آسیبهایی در حوزه حمل و نقل بین المللی شده است که در بلند مدت میتواند جبران ناپذیر شود.
رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: وارد آمدن خسارت به محمولههای تجاری، کانتینرها، یدکها و عدم عودت به موقع آنها و متعاقب آن افزایش شکایات و چالشهای روزافزون با همتایان ترکمنستانی، ازدحام یدکها و محمولههای تجاری و ایجاد آشفتگی در محوطههای گمرکی و مرزی، تشریفات اداری مضاعف، احتمال بروز فساد به سبب تعدد مراحل کنترل اسناد و به طور کلی منطبق نبودن رویه تبادل یدک با رویههای نظاممند تجاری از مهمترین مشکلات رویه تبادل یدک در مرزهای سرخس و لطف آباد است.
برادران کاهش شمار نهایی ناوگان خروجی از مرز و افزایش زمان رسیدن محموله به مقصد را از تبعات رویه تبادل یدک دانست و تأکید کرد: عمده مزایای اقتصادی حمل یکسره بسته به شرایط از جمله مسیرهای تجاری خاص، مقررات گمرکی و زیرساخت گذرگاههای مرزی در افق میان مدت و حتی بلند مدت حاصل میشود.
وی ادامه داد: دست اندرکاران حوزه حمل و نقل بین المللی باید علاوه بر توجه به منافع کوتاه مدت، کارایی بالقوه توسط حمل یکسره و بدون توقف را دنبال کنند تا در بلند مدت تأثیر اقتصادی آن در توسعه پایدار ترانزیت کشور نمایان شود.
رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی همچنین بر ضرورت استفاده بهتر از منابع و حمایت از ناوگان ملی تأکید کرد و گفت: حمل یکسره سبب تسهیل تردد ناوگان ایرانی در امر ترانزیت میشود و به رشد بلندمدت تجارت کشور کمک میکند.
برادران افزود: در آخرین نشست کمیته مشترک حمل و نقل بین المللی جادهای با ترکمنستان که در اسفند سال گذشته به میزبانی مشهد برگزار شد طرفین بر ضرورت افزایش سهم حمل و نقل یکسره در جایگزینی با تعویض تریلر و ترانشیپمنت تأکید کردند و در تفاهمنامه منعقد شده این موضوع لحاظ شده است و لذا طرفین مکلف به پیگیری اجرایی شدن موضوع هستند.
وی اضافه کرد: مشکلاتی در بخش صدور ویزا و همچنین هزینههای غیر رسمی برای تردد یکسره ناوگان ترانزیتی ایرانی وجود دارد که پیگیری و رفع آنها از اولویتهای بخش حاکمیتی است.
خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
گذرگاههای مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران با ترکمنستان و دوغارون با افغانستان هم اکنون فعال هستند.