به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی به نقل از کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور؛ در سال تحصیلی گذشته رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه رویدادی با عنوان جاسمین برگزار نمود که نمایشگاه آن از ۱۷ الی ۲۰ مهرماه در سالن نمایشگاهی این نمایندگی در شهر پاریس برقرار بوده است.
در این زمینه صحبتی کوتاه داشته ایم با دکتر نیلوفر شادمهری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاریس که در ادامه میخوانید:
رویداد جاسمین بررسی اصول پوششی و یونیفرمهای مدرسه در فرانسه بود که دور اول آن طی سال تحصیلی گذشته برگزار شد. به دلیل تعداد بسیار زیاد مدارسی که در فرانسه دارای یونیفرم و اصول پوشش هستند، در دور اول ما تنها به بررسی مدارس غیرانتفاعی شهر پاریس پرداختیم. از اساتید رشته طراحی و طراحی لباس و همچنین طراحان حرفهای لباس که دارای جوایز ملی بودند در تیم داوری استفاده شد و یونیفرمها بر اساس معیارهای ترکیب بندی فرمی و رنگی، میزان پاسخگویی به نیازهای یک دانش آموز، میزان تطابق با هویت بصری مدرسه و تطابق با حدود پوششی که توسط خود مدرسه تعیین شده بود رتبه بندی شدند. همچنین دو مورد از متون مربوط به توصیفات اصول پوششی که بسیار گویا و ارزشمند بودند نیز انتخاب شد. نهایتا بهترینهای طراحی یونیفرمهای مدارس پاریس در کنار تعدادی از نمونه یونیفرمهای مدارس ایران برای آشنایی مخاطبان فرانسوی با اشتراکات فرهنگ پوشاک در این دو کشور در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.
من در مورد ترکیب بندی از منظر زیبایی شناختی صحبت نمیکنم. در سلیقه بصری و هنری تفاوتهای جالب و قابل توجهی در یونیفرمهای دو کشور وجود دارد، اما زمانیکه در متنهای "اصول پوششی" مدارس فرانسوی میخوانم که نوشته "لباس مدرسه باید مناسب مکانی برای آموزش و کار باشد"، وقتی در این چهارچوبها میبینم بیان شده که "لباس شما اولین نشانه ایست که نمایانگر منظور شما از حضور شما در اجتماع است"، نقطه اشتراک را در درک مردم هر دو کشور از چهارچوبهای لباس اجتماعی متوجه میشوم.
خیر برداشت نیست. دقیقا و عینا همین عبارات آمده است. در صفحات مجازی رایزنی ایران در فرانسه ما این متنها را به زودی قرار میدهیم. بیان بسیار زیبا، شفاف و منطقی موجود در این متنها بسیار ارزشمند است.
مهمترینش مساله ترکیبات رنگی و بعد از آن احساسی است که توسط ظاهر و کاربری یونیفرم به کاربرش انتقال پیدا میکند.
درک زیبایی از سلیقه نشات میگیرد و سلیقه شما در طول سالیان و بر اساس پیشینه فرهنگی شکل میگیرد. پس من از منظر خودم زیبایی را تعریف میکنم و آنها از منظر خودشان. اجازه بدهید اینطور بگویم که ترکیباتی که در یونیفرمهای فرانسوی استفاده میشود از دانش آموز ظاهری بسیار جدیتر میسازد. شما تقریبا المانهای کودکانه بر روی یونیفرمها نمیبینید و رنگها غالبا تیره هستند در کنار سفید. در واقع یونیفرمها مانند لباسهای رسمی بزرگسالان هستند که با ابعاد کودکانه دوخته میشوند در حالیکه یونیفرمهای ایرانی علاوه بر اینکه انواع و اقسام بسیار متنوع تری دارند از ویژگیهای کودکانه نیز استفاده برده اند.
برایشان بسیار جالب بود. ما هیچوقت قیاسی بین پوشاک مشترکمان انجام نداده ایم. نمایش لباسهای محلی ایران بسیار خوب است، اما کاری که این نمایشگاه انجام میدهد نشان دادن پوشش دو کشور برای یک نوع مخاطب با یک بازه سنی برابر و در شرایط کاری برابر است. روبوشهای مخصوص محیط آموزشی برای کودکان و نوجوانان. این امر بسیاری از نقاط اشتراک ما را نشان میدهد. اینکه برایشان توضیح میدهیم که ما هم مثل شما (فرانسوی ها) معتقدیم پوشش اجتماعی باید تناسبی با اهداف محیط و کارکردهای مکان داشته باشد و بعد از این تناسب با سن کاربر و تناسب با پیشینههای فرهنگی. رنگ آمیزی روپوشهای ایرانی هم بسیار برایشان جالب است از این نظر که رنگ بندی یونیفرمهای فرانسوی اغلب تیره و جدیست.
ما تمایل داریم بازه این بررسی و رتبه گذاری را به تمام مدارس فرانسه و تمام مدارس ایرانی گسترش دهیم. توجه به یونیفرم چندین ماه است که در فرانسه مطرح است و برنامهها و مناظرات جدی در این خصوص در جریان است. من تصور میکنم برگزاری جلساتی بین طراحان ایرانی لباس و طراحان فرانسوی و شنیدن ملزومات طراحی یونیفرم و چهارچوبها و دلایل آن در کنار انتقال تجربیات میتواند بسیار ثمربخش و ارزشمند باشد. امیدوارم بتوانیم در قالب یک فراخوان بهترین یونیفرمهای مدارس ایرانی را دریافت کنیم. این رویداد قبل از هر چیز به ما یادآوری میکند که آنچه میپوشیم در بردارنده آراستگی و زیبایی و متانت است وبر روی مصرف کننده تاثیر مستقیم دارد به همین دلیل باید به طراحی آن توجه کرد.
اگر منظور رسیدن به یونیفرم مشترک است خیر. یونیفرم بر اساس پیشینه فرهنگی دو کشور باید طراحی شود و وقتی عرف پوشش در دو کشور تغییر میکند منطقا نمیتوان به یونیفرم واحد رسید، اما طراحان فرانسوی نکات ارزشمندی را در طراحی لباس رعایت میکنند و طراحان ما هم مفاهیم ارزشمندی را در طراحی مد نظر قرار میدهند که تبادل این اطلاعات حتما به نفع طراحان هر دو کشور است و میتواند درک مشترکی از واقعیات هر دو کشور ایجاد کند.