گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - فاطمه قربانی رضوان؛ جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و مظلوم کشیهایی که این روزها در غزه اتفاق میافتد قلب هر انسانی را به درد میآورد. جنایاتی که ابعاد مختلفی پیدا کرده و صرفا به مسئله نظامی محدود نشده است. خبر کمک دو میلیون دلاری کمپانی دیزنی به این رژیم واکنشهای بسیاری را از سوی هنرمندان به خصوص فعالان عرصه انیمیشن داشته است. به همین دلیل با محمدحسین صادقی تهیه کننده انیمیشن «لوپتو» به گفتگو نشستیم.
محمد حسین صادقی در واکنش به خبر کمک دو میلیون دلاری کمپانی دیزنی به رژیم صهیونیستی گفت: سالیان زیادی است که راجع به تاثیر صهیونیست در رسانههای جهان و میزان نفوذ و قدرتی که در عرصه رسانه بین المللی دارند صحبت میشود. در مورد اتفاقی که اخیرا افتاد و حمایت مالی و مشخص و با ایجاد خبرهای کاملا جانبدارانه برای حمایت اسرائیل توسط کمپانی دیزنی این اتفاق به یکی از موضوعات خبری در رسانههای جهان بدل شد. برای ما که سالهاست در این حوزه فعالیت میکنیم امر پوشیدهای نیست. بالاخره صهیونیست جهانی در حال تلاش برای نفوذ بیش از پیش خود در افکار عمومی در سطح مخاطبین گسترده، صنایع فرهنگی و رسانههای جهان است. اما اعلام حمایت مالی کمپانی انیمیشن سازی دیزنی از رژیم کودک کش اسرائیل این موضوع را مانند یک خبر خیلی ناراحت کننده برای تمام فعالین رسانهای در دنیا تبدیل کرد.
وی افزود: مخصوصا برای ما فعالیت حوزه انیمیشن؛ برای ما فعالینی که برای مخاطب کودک و نوجوان کار میکنیم این موضوع دردناکتر و ناراحت کنندهتر است، چون تمام تلاش فعالان حوزه فرهنگی خصوصا کسانی که برای مخاطبین کودک و نوجوان فعالیت میکنند این است که لحظات شادی را برای این مخاطبان عزیز در سراسر دنیا ایجاد کنند. اما وقتی میبینیم که کمپانی دیزنی حمایت علنی خودش را از رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل اعلام میکند متوجه خواهیم شد که عرصهی رسانهای یک عرصهی کاملا مشخصی است که الان در جبههی تقسیم بندی شده مشخصی قرار گرفته است. اگر تا قبل از این ماجرا و قبل از اعلام این حمایت کمی در خفا این حمایتهای مالی یا رسانهای انجام میشد امروزه بعد از جنایات اتفاق افتاده در غزه خصوصا هدف قرار دادن بیمارستانها و مدارس، مساجد، کلیساها و قطب بندی رسانهای و تولیدات به این شکل مشخص است؛ و مرز بندی فعالین حوزه رسانه خصوصا تولیدات انیمیشن در این دو قطب باید مشخص باشد.
تهیه کننده انیمیشن لوپتو با اشاره به اینکه تولید انیمیشن در ایران شرایط خاص خود را دارد در ارتباط با موانع پیش روی فعالین این حوزه گفت: در کشور ما تولید آثار انیمیشن سختیهای خاص خودش را دارد. به طور کلی هر محصول فرهنگی که برای مخاطب هدف و به صورت گسترده منتشر شود سختیهای خود را دارد. بخش اول مباحث داخلی خود کشور ما است. بالاخره انیمیشن محصولی است که تولید آن با زحمت زیاد و تلاش فراوان توسط تیمهای بزرگ صورت میگیرد. در تولید انیمیشنهای سینمایی یک تیم بزرگ پنجاه تا صد نفره چیزی حدود سه سال کنار هم شبانه روز تلاش میکنند تا یک انیمیشن سینمایی را به مرحله تولید برسانند. معمولا تیمها و استودیوهای تولید انیمیشن درگیر مسائل مالی زیاد و سرمایه گذاری کمتری هستند. نسبت به میزان اثرگذاری که محصولات انیمیشن روی مخاطبان دارند و میزان توان تولید که در اینها وجود دارد به نظر میرسد که هنوز صنعت پویانمایی و انیمیشن جا برای رشد و پیشرفت زیادی دارد.
صادقی در ادامه به مشکلات تولید انیمیشن در شهرستانها پرداخت و افزود: کار کردن در شهرستانها سختیهای خاص خودش را به این کار اضافه میکند. عدم وجود امکانات و زیرساختهای مناسبی که مورد نیاز برای تولید آثار درجه یک است کار را سختتر میکند. امکانات سخت افزاری که گاها برای تولید انیمیشن نیاز است در خیلی از استانهای کشور در دسترس نیست و این مسئله باعث میشود که فرایند تولید کمی پیچیده تر، زمان برتر و سختتر شود.
تهیه کننده انیمیشن لوپتو ضمن اشاره به شیوه رقابت با آثار برتر جهانی و دشواریهای این مسیر گفت: ما مجبوریم در تولید آثار انیمیشن با درجه یکترین آثار جهانی رقابت کنیم. برای مثال ذائقه بصری مخاطب کودک و نوجوان در ایران یا هر کشوری که میخواهیم محصول را به او عرضه کنیم توسط کمپانیهای بزرگ مثل دیزنی شکل گرفته است. از طرفی ما در رساندن محتوا برای مخاطب جهانی کار سخت و دشواری داریم. عمده گلوگاهها و پخشهای سینمایی و سینما دارها و پلتفرمهای بزرگ آثار رسانهای در اختیار جریان رسانهای دشمن قرار دارد و رساندن پیام تولید کننده مسلمان ایرانی به مخاطب جهانی کار راحتی نیست. یعنی حضور در بازارها و حضور در عرصههای توزیع فیلم در جهان به سختی انجام میشود.
صادقی با اشاره به نقش رسانهها در شرایط امروز جهانی در پایان گفت: مهمترین کاری که رسانه در این زمینه میتواند انجام دهد، توجه دادن افکار عمومی به این موضوعات است. ما هفته گذشته روز جهانی انیمیشن را پشت سر گذاشتیم، اما به این نکات کمتر توجه شد که جریان اصلی تولید و توزیع آثار انیمیشن در جهان در اختیار تفکر و ایدئولوژی است که نتنها با تفکر اسلامی بلکه با بشریت دشمنی دارد؛ و از سویی دیگر توجه دادن مخاطبین و افکار عمومی است که تولید و حمایت از آثار داخلی چقدر میتواند در صنعت انیمیشن برای پیشبرد این موضوع مهم در حوزه رسانه تاثیرگذار باشد.