علیرضا زارع مدیر طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار استانها خبرگزاری دانشجو گفت: طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل ۴ پروژه میشود که یکی از آنها پل خلیج فارس است، از سال ۱۳۹۰ شروع و تا سال ۱۳۹۵ حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ پروژه به صورت کامل متوقف و در دو سال اخیر با اهتمامی که دولت داشت مجدد راهاندازی شد.
زارع در پاسخ به این سوال که اعتبار پروژه چگونه تامین شده است، بیان کرد: کل هزینه پروژه پل خلیج فارس ۴۶۰ میلیون یورو است که حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون یورو آن در دورههای قبل از منابع داخلی هزینه شد، حدود ۴۰۰ میلیون یورو دیگر نیاز است تا پل خلیج فارس تکمیل شود.
وی افزود: طی برنامهریزیهای انجام شده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز هزینهها را سازمان منطقه آزاد قشم تقبل کرد و دولت هم ۲ هزار میلیارد از محل تخصیص نفت و ما بقی هزینه را در نظر داریم به صورت فایناس جذب کنیم و پروژه را به پایان برسانیم.
مدیر طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس اظهار کرد: محل کار پروژه در مرحله پایهها قرار دارد و در حال تکمیل پل تقرب هستیم، ساخت کیسونها در مرحله بعد برنامهریزی قراردارد، البته این اتفاق زمانی ممکن است که بتوانیم هزینههای مالی را جذب کنیم و هدفمندتر هزینهها را روی کیسون قرار دهیم و مرحله بعد آنها را غرق کنیم.
زارع گفت: پل خلیج فارس مجموعا ۳ هزار ۴۳۰ متر است که ۲ هزار ۵۰۰ متر روی دریا و مابقی روی خشکی جزیره قشم و سرزمین اصلی قرار دارد.
وی افزود: اگر برنامهریزیهای ما برای موضوع تامین مالی به آن صورتی که مدنظر است پیش رود، حدود ۳ و نیم سال دیگر زمان نیاز است تا پروژه به پایان برسد.
مدیر طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس اظهار کرد: دولت سیزدهم اهتمام جدی دارد تا این پروژه را به سرانجام برسد، اما، چون عددی که با آن سرکار داریم قابل ملاحظه است، روندی که باید به مجوزها برسیم و بتوانیم منابع مالی را اخذ کنیم قاعدتا زمانبر است، این موضوع صرفا مربوط به پروژه خلیج فارس نیست و اکثر پروژهها بزرگ کشور به واسطه تحریم دچار مشکل شدند و دولت در تلاش است این مشکل حل شود.
بیشتر بخوانید:
حاشیهنگاری خبرنگار «دانشجو» از تور عدالت اجتماعی در هرمزگان؛ بخش اول + فیلم
الزام ۹۲ شرکت بزرگ برای پرداخت مالیات در هرمزگان / برطرف شدن مشکلات شهرداری بندرعباس با ورود دستگاه قضایی + فیلم