گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز، ۲۷ آذرماه، در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: در یک سال اخیر ۳۳ درصد رشد ترانزیت اتفاق افتاد و این رشد درحالی بود که تحریمها و منابع ما کاهش پیدا نکرد.
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم سهم ایران را در راه ابریشم جدید بازگردانیم باید سرعت بیشتری داشته و عملکرد جهادگونه داشته باشیم.
بذرپاش ادامه داد: اگر قصد داریم به نقش کریدوری خودمان در منطقه برسیم باید پیگیریهای اساسی تری انجام دهیم و عقبماندگیها را جبران کنیم. راههای مواصلاتی و تکمیل آن در دستور کار است. با همه محدودیت ها، پروژه همدان - سنندج که اصلیترین پروژه مواصلاتی شرقی - غربی کشور بود و کردستان را از بن بست ریلی خارج میکرد تکمیل شد.
وی اضافه کرد: بستان آباد به تبریز در زنجیره شرقی - غربی از دیگر پروژهها در حوزه محورهای مواصلاتی است و قدردان همه همکاران سابقی هستیم که طی سالهای گذشته در این پروژه فعالیت کردند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بیش از ۴۵ سال است که بحث راه شلمچه - بصره که میتواند ما را به اروپا و مدیترانه متصل کند، مورد توجه است اما پیشرفتی در آن حاصل نمیشود؛ از ابتدای امسال عزمی اتفاق افتاد و توافقات اصلی آن انجام شد و پروژه آن در حال اجراست. البته بروکراسیهای ما و کشور مقابل نیز باید حل شود تا پروژه به جلو برود.
وی افزود: توافق رشت-آستارا که کریدور شمال به مرکز کشور بود، سالها بود که باید انجام میشد و حالا در دستور کار و اجرا قرار گرفته است.
بذرپاش اضافه کرد: بیسابقهترین قراردادهای صدور خدمات فنی مهندسی منعقد شده است. در کشور ارمنستان در راستای تکمیل کریدور شمال - جنوب، احداث جاده توسط شرکتهای ایرانی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صورت میگیرد. در کشور ترکمنستان هم توافق احداث جاده به طول حدود ۲۴۰ کیلومتر در راستای اتصال محورهای های مواصلاتی شمال - جنوب و جنوب - شمال نیز به ارزش بیش از ۵۵۰ میلیون دلار توسط شرکتهای ایرانی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص توافقات ما با سایر کشورها گفت: توافق دیگر ما با کشور آذربایجان در احداث کریدور ارس بود، اتفاقی که بیش از ۱۵ سال است که میخواهد رقم بخورد و الان در مراحل اجرایی به سر میبرد. این توافقات هرکدام برای کشور افتخارآمیز است و باعث تکمیل زنجیرههای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی کشور میشود و میتواند تولید ثروت کند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی بزرگترین قطعه آزادراه کشور که اصفهان به شیراز بود، در حال رقم خوردن است. ظرف چند ماه آینده نیز کاسپین بهره برداری میشود که اتصال دریا به دریا از بندر شهید رجایی به کاسپین با ریل را محقق میسازد. بنابراین، آزادراه فوق نقش جدی در حوزه کریدور شمال - جنوب دریایی ما دارد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه میانه به اردبیل نیز ظرف ماههای آینده به بهرهبرداری میرسد.
بذرپاش در ادامه گفت: ترانزیت متولی مشخصی در نهادهای ما نداشت، در برنامه هفتم توسعه تصریح شد که مسئولیت برعهده وزارت راه و شهرسازی است. در کنار اتمام پروژههای باقی مانده از گذشته، تدوین قوانین مورد نیاز برای نقش آفرینی متفاوت تر، مذاکرات بین المللی و منطقهای برای بازگرداندن نقش ایران برای ترانزیت و ... درحال رخ دادن است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان اضافه کرد: یک حوزه مغفول، حوزه نرم افزار است. در کنار حوزههای زیرساختی، برنامههای متعددی برای بهره برداری بهتر از زیرساختها درحال طراحی هست. البته درحال حاضر بیش از ۸۵ شرکت دانش بنیان در کنار شرکتهای بزرگ در حوزه راه و شهرسازی حضور دارند.