به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در پاییز سال جاری شاهد اکران فیلمهای فراوان با ژانرهای متفاوت به ترتیب زیر بودیم:
مهر
پنجم مهر: هتل و بچه زرنگ
دوازدهم مهر: گیجگاه
نوزدهم مهر: اختالرضا (ع)
آبان
سوم آبان: جنگل پرتقال و آهو
دهم آبان: سرهنگ ثریا
هفدهم آبان: عامهپسند و حدود ۸ صبح
آذر
هشتم آذر: سلفی با رستم و چرا گریه نمیکنی
پانزدهم آذر: ویلای ساحلی، ورود و خروج ممنوع و ضد
بیستودوم آذر: خورشید آن ماه
بیستونهم آذر: پالایشگاه
با وجود این تنوع، بخش عمده رقابت در گیشهها به روال همیشه اکرانهای سینمایی، مختص به فیلمهای طنز بود، اما در کنار این استقبال، نباید استقبال بینظیر از انیمیشن بچه زرنگ را نیز نادیده گرفت؛ این استقبال به میزانی بود که این انیمیشن با وجود رقابت با فیلمهای پرمخاطبی، چون هتل و فسیل، رتبه دوم فروش پاییز را از آن خود کرد.
عملکرد انفرادی یازده فیلم برتر در پاییز ۱۴۰۲
هتل با ۴ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۱۶ مخاطب با ۶۴۹۵۷ سانس اکران درآمدی معادل ۱۹۵۰ میلیارد و ۳۰۱ میلیون و ۱۳ هزار و ۳۱۰ ریال در کارنامه ثبت کرد و صدرنشین جدول فروش سینماهای پاییز شد، برای بچهزرنگ هم یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۸۷ نفر برای ۳۱۷۷۹ سانس اکران به سینما رفتند و درآمدی معادل ۴۹۷ میلیارد و ۳۲۳ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۹۵۰ ریال را به نام این فیلم ثبت کردند، سومین جایگاه نیز با ۸۹۶ هزار و ۳۰۹ مخاطب برای ۲۱۶۷۶ سانس اکران و درآمدی معادل ۳۷۹ میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۲۰۰ ریال نیز به نام فسیل ثبت شد.
ویلای ساحلی نیز ۳۸۴ هزار و ۳۶۷ نفر مخاطب را به خود جلب کرد تا در ۶۲۰۹ سانس اکران شده درآمدی معادل ۱۶۹ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۳۴۵ هزار ریال را در کارنامه ثبت کرده باشد و گیجگاه هم با ۳۴۸ هزار و ۲۰۵ بلیت فروخته شده برای ۱۴۳۴۲ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۴۷ میلیارد و ۵۶۵ میلیون و ۹۲۰ هزار ریال در جایگاه پنجم را از آن خورد کرد.
شهرهرت نیز با فروش ۳۲۳ هزار و ۴۶۷ بلیت برای ۱۲۳۷۳ سانس اکران و با درآمد ۱۴۲ میلیارد و ۸۳ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۲۵ ریالی در جایگاه ششم قرار گرفت و پس از آن نارگیل ۲ با ۳۳۶ هزار و ۱۶۷ بلیت فروخته شده برای ۱۲۰۲۰ سانس اکران و درآمد ۱۲۵ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۳۸۵ هزار ریالی به رتبه هفتم بسنده کرد.
جوجهتیغی هم در این دوره توانست نظر ۲۲۰ هزار ۳۷۵ مخاطب برای ۶۳۶۵ سانس اکران و درآمد ۹۷ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۷۳۵ هزار ریالی به جایگاه هشتم رسید و ورود و خروج ممنوع هم با فروش ۱۳۱ هزار و ۳۴۷ بلیت برای ۲۶۲۱ سانس اکران بود درآمدی معادل ۵۷ میلیارد و ۴۰۷ میلیون و ۱۹۰ هزار ریال را تجربه کرد تا به جایگاه نهم این جدول بسنده کرده باشد.
اما دهمین جایگاه به فیلم عامه پسند با ۱۱۵ هزار و ۹۲۱ مخاطب برای ۴۴۷۸ سانس اکران و درآمدی معادل ۵۵ میلیارد و ۶۷۹ میلیون و ۷۰ هزار ریال رسید تا حدود ۸ صبح نیز با ۱۰۷ هزار و ۳۹۴ بلیت فروخته شده برای ۴۴۴۱ سانس اکران و درآمد ۵۰ میلیارد و ۵۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به جایگاه یازدهم برسد و پس از آن محصول مشترک ایران ترکیه یعنی فیلم هولیا با ۱۰۳ هزار و ۴۱۱ مخاطب برای ۵۵۴۸ سانس اکران و درآمد ۴۵ میلیارد و ۲۰۵ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۰۰ ریالی در رتبه دوازدهم قرار گرفت.
مروری بر نمای کلی فروش سینماها در پاییز ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱
توجه به سلیقه مخاطبان در چینش اکرانهای سینمایی یکی از مهمترین عوامل رونق گرفتن گیشهها است، زیرا با چینش درست آثار سینمایی در اکران و از سویی با در نظر گرفتن تمام سلیقهها، زمانی که در طول مدت زمان اکران هر مخاطب با هر سلیقهای فیلمی برای تماشا داشته باشد، مخاطب سینما افزایش خواهد داشت چراکه سینما تفریحی نیست که بهطور مرتب در برنامه روزانه و هفتگی افراد و خانوادهها وجود داشته باشد و بر همین اساس در نقاط طلایی میتوان آنها را با این این هنر آشتی داد و بر همین اساس پاییز ۱۴۰۲ یکی از نقاط طلایی سینمای ایران در مدت اخیر در موضوع تنوع ژانرهای اکران بود و گیشهها با ۳،۸۵۰،۱۳۵،۴۷۳،۴۸۵ ریالی پرفروشترین و پرمخاطبترین روزها را گذراندند.
روز چهارشنبه بیستودوم آذر بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا نوروز سال آینده تعداد سینماهای کشور به ۹۰۰ عدد میرسد و پیشبینی میشود تا پایان سال مخاطبان سینما به ۳۰ میلیون نفر و فروش فیلمها نیز به هزار میلیارد تومان برسد؛ بر این اساس و طبق آمار اگر در فصل زمستان نیز گیشههایی به رونق پاییز داشته باشیم، دسترسی به این آمار دور از انتظار نیست چرا که تا به الآن و در در ۹ ماه نخست سال جاری (بنا بر آمار اعلامی از سوی سمفا) فروش کل سینما ۸،۴۶۶،۳۹۷،۹۰۳،۳۸۸ ریال بوده است.