به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو،هشت کیلومتر آزادراه منجیل_رودبار همزمان با سفر محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به این استان به بهرهبرداری رسید.
آزادراه منجیل - رودبار باقیمانده آزادراه قزوین - رشت است که به دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونلها و پلهای زیاد یکی از پیچیدهترین آزادراههای کشور محسوب میشود؛ زیرا این آزادراه از کنار بافت شهری و بالای رودخانه عبور میکند و به همین دلیل جز دشوارترین آزادراهها به شمار میرود.
این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل میدهد و با توجه به کوهستانی و صعبالعبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود. آزادراه منجیل - رودبار پساز گذشت ۱۲ سال در دولت سیزدهم به ایستگاه افتتاح رسید و این آزادراه در آستانه ماه مبارک رمضان تحویل مردم و زیر بار ترافیکی خواهد رفت.
هشت دستگاه پل بزرگ بهطول یکهزار و ۵۷۶ متر در آزادراه منجیل-رودبار احداث شد و پل شماره یک این پروژه با استفاده از روش تابلیه و تیرهای پیشساخته احداث شده و با توجه به طول ۴۰ متری و وزن حدود ۱۰۰ تنی این تیرها ساخت، حمل و نصب هر یک از این تیرها مشخصات و دستورکار مخصوص به خود را دارد و از نمونههای قابل ذکر در ساخت آزادراه محسوب میشود.
برای ساخت پل شماره ۲ با ۲ دهانه ۸۵ و ۵۰ متری و پل شماره سه با یک دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهانه ۶۵ متری از روش طره آزاد با اجرای شاریو استفاده شده است که این اقدام با هدف سبکتر شدن سازه و کاهش بار ستونها در نوع خود یک مهندسی ارزش در ساخت به شمار میآید.
همچنین ساخت پل شماره ۶ آزادراه منجیل - رودبار را از نظر ابعاد و روش اجرایی بسیار خاص است، این پل به طول ۳۳۰ متر در شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته و به روش طره آزاد اجرا شده و با توجهبه ابعاد پل و وزش باد بسیار شدید در منجیل کار مهندسی بزرگ و ارزشمندی است که توسط دولت سیزدهم صورت پذیرفت.