به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست هماندیشی اساتید تدبر در قرآن پیرامون ستاد ملی راهبری تدبر در قرآن کریم، عصر روز پنجشنبه ۹ فروردین با حضور حجت الاسلام خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
حجت الاسلام قمی در این نشست گفت: در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات اسلامی در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است و دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی این کار را با قوت و اهتمام ویژه کار را پیش میبرد.
همچنین حجت الاسلام عابدینی از اساتید حوزه و دانشگاه یادآور شد که تدبر، با قلب نسبت پیدا میکند که با نظام عمل نسبت دارد. رابطهی تدبر، به سرعت به عمل کشیده شدن است. یعنی نگاهمان به تدبر این باشد که قرآن به صحنه زندگی کشیده شود و در متن و بطن زندگی و جامعه جریان داشته باشد.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام تقی زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری ۵ مرحله را برای قرآنی شدن جامعه شامل قرائت، حفظ، انس، تدبر و عمل به قرآن ملاک قرار دادند گفت: آن نکتهای که ایشان خیلی روی آن تاکید دارند، همگانی بودن فهم قرآن است.
حجت الاسلام پناهیان دیگر سخنران این نشست به وجود یک آسیب بسیار مهم سر راه قرآنی شدن کشور به ویژه در تدبر که انحصار دادن قرآن و فهمش به علما است اشاره کرد و گفت: طبق فرمایشات آیت الله جوادی آملی و علامه طباطبایی هذا بیان للناس را اگر سرلوحه قرار دهیم، برای فهم قرآن به هیچ دانشی احتیاج نیست و خود قرآن کمک میکند به فهم قرآن و اگر این امر به مردم منتقل شود، این آسیب برطرف میشود.
در ادامه حجت الاسلام خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقش تدبر در قرآن در زمانه ما، میتواند یک روش شناسی باشد برای حل مسائل حکمرانی کشور. ما مسالههای زمین مانده حکمرانی بسیاری داریم و میتوانیم برای حل این مسائل از قرآن استفاده کنیم.
حجت الاسلام قاسمیان، کارشناس برنامه محفل گفت: بسیاری از مردم مسائل دینی و اعتقادی خود را از منبرها و جلسات تبلیغی اخذ میکنند که ضرورت ویژه وجود دارد، بحث تدبر در قرآن کریم در حوزههای علمیه و در بین مبلغین جامعه بصورت جدی دنبال شود.
** اهتمام سازمان تبلیغات، پیش بردن مساله تدبر در قرآن در کشور است
حجت الاسلامعلی صبوحی، از اساتید تدبر در قرآن کریم در این نشست گفت: تدبر در قرآن همگانی هست. این جمله در مقابل اختصاصی بودن تدبر است نه در مقابل تخصصی بودنش. همه حق دارند تدبر کنند، ولی باید تخصص آن را نیز فراگیرند. البته این هم مراحلی دارد که در سطوح بالای علمی تا سطوح عموم مردم وسعت دارد.
در ادامه حجت الاسلام عابدینی از اساتید حوزه و دانشگاه طی سخنانی گفت: قرآن نازل شده تا به آن عمل شود. زندگی با مفاهیم قرآنی، قرآنی بودن نیست. مفاهیم قرآنی لازم است، اما متوقف نباید شویم. تدبر، با قلب نسبت پیدا میکند که با نظام عمل نسبت دارد. رابطهی تدبر، به سرعت به عمل کشیده شدن است. یعنی نگاهمان به تدبر این باشد که قرآن به صحنه زندگی کشیده شود.