به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دبیرخانه هم اندیشی استادن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی همزمان با فرارسیدن روز تعیین سرنوشت توسط ملت در انتخابات ریاست جمهوری، بیانیهای منتشر کرد. متن بیانیه هم اندیشی استادان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خطاب به نامزهای محترم ریاست جمهوری به شرح زیر است:
استادان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی بعنوان «اتاق فکر نظام آموزشی فنی و مهندسی کشور» و با شعار «حکمرانی حکیمانه، ضامن حیات طیبه جامعه» با تبریک عید غدیر، عید ولایت و امامت، و با پاسداشت مقام شهدای خدمت، ضمن اعلام مشارکت متعهدانه در حماسه انتخابات و دعوت از همه ایرانیان برای همراهی در این امر سرنوشت ساز، ظرفیتهای این دانشگاه را برای شکلگیری «ایران قوی» در پنج محور به نامزدهای محترم تقدیم نموده و ضمن مطالبه یک برنامه روشن از ایشان، آمادگی خود را برای تحقق این موارد در هر دو زمینه «نظری و عملی» اعلام میدارد:
۱. دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی بعنوان یک نهاد حاکمیتی و مأموریت محور باید در فرایند حکمرانی و سیاستگزاری آموزش فنی و حرفهای بطور مؤثر ایفای نقش کند. لازمه آن حضور نمایندگان این دانشگاه در «شورای عالی آموزش و پرورش» و «شورای عالی آموزش عالی» است. چراکه تربیت متخصصان فنی، از مقطع «هنرستان تا دانشگاه» را شامل میشود و با هر دو وزارتخانه «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری» پیوند خورده است. پرسش این است که برنامه شما برای بهره مندی جدیتر از ظرفیتهای این دانشگاه در «نظام تصمیم¬گیری» این دو وزارتخانه چیست؟
۲. دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، ظرفیتهای بالقوه و بالفعل برای ارائه خدمات پژوهشی، فنی و مهندسی و آموزش مهندسی، علوم تربیتی و تربیت بدنی دارد. از جمله امکان ارائه خدمات دانش افزایی دبیران، دورههای آموزشی ضمن خدمت، دورههای آزاد برای متقاضیان متنوع در کشور و ... که علاوه بر خدمات آموزشی و فنی، موجب بهره وری اقتصادی و درآمدزایی برای دانشگاه و همچنین شکوفاشدن ظرفیتهای بالقوه دانشگاه در راستای آبادانی ایران عزیز خواهدشد (فواید سخت افزاری و نرم افزاری). پرسش این است که برنامه شما برای «اقتصاد آموزش» چیست؟ و چه طرحی برای بهره مندی از ظرفیتهای این دانشگاه برای ارائه خدمات جامع آموزش فنی-مهندسی در مقیاس ملی دارید؟
۳. دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، علاوه بر ارائه خدمات در دو جنبه «فنی و آموزش فنی» در مقیاس ملی، این ظرفیت را دارد که در مقیاس بین المللی -و برای شروع، در مقیاس منطقه ای- نیز ایفای نقش کند. بگونهای که فراتر از خدمات آموزشی و فنی، موجب بهره وری اقتصادی و درآمدزایی برای کشور و دانشگاه و همچنین موجب اثربخشی فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه و افزایش عمق راهبردی ایران عزیز خواهدشد (فواید مادی و معنوی). پرسش این است که برنامه شما برای بهره مندی از ظرفیتهای این دانشگاه در بهره گیری از ظرفیتهای این دانشگاه برای ارائه خدمات جامع آموزش فنی-مهندسی در دو مقیاس منطقهای و بین المللی چیست؟ بعبارتی آیا شما برنامه روشنی برای «دیپلماسی آموزش» دارید؟ و نقش این دانشگاه حاکمیتی را کجای این برنامه دیده اید؟
۴. دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی با بهره گیری از اساتید زبده و خبره در دانشکده تربیت بدنی، این ظرفیت را دارد تا در «ورزش قهرمانی و پهلوانی» در هر چهار مقیاس «ملی، کشورهای همسایه و همسو، منطقه غرب آسیا و بین المللی» ایفای نقش نموده و علاوه بر ارائه خدمات، نام و مرام والای ایران و ایرانی و نگرش ورزش پهلوانی را در سراسر جهان بگستراند. پرسش این است که برنامه شما برای «دیپلماسی ورزشی» چیست؟ و چگونه از ظرفیتهای این دانشگاه حاکمیتی در این راستا استفاده خواهید کرد؟
۵. دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، با بهره گیری از اساتید خبره در دانشکده علوم انسانی و معارف، این ظرفیت را دارد که در تدوین «سند تحول آموزش و پرورش» و بازنگری آن، با رویکرد «حکمرانی حکیمانه و عادلانه آموزش و پرورش» ایفای نقش کند. بطور خاص درباره «عدالت آموزشی» و بالاخص در «مدارس غیرانتفاعی» پرسش این است که برنمامه شما چیست؟ و چگونه از ظرفیتهای این دانشگاه در راستای اصلاح و ارتقاء «عدالت آموزشی» بهره خواهید جست؟
خلاصه محورهای مطالبات و پیشنهادات پنجگانه در نمودار زیر مشخص شده است:
دبیرخانه هم اندیشی استادن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
پنجم تیر ۱۴۰۳ مطابق با روز عید غدیر
والحمدلله اولا و آخرا