
مهارتافزایی دبیران با فناوری هوش مصنوعی در دانشگاه ماموریتگرای شهید رجایی/ تنوع رشتهای و کیفیتبخشی آموزشی در دستور کار است
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همزمان با اعلام نتایج کنکور، تعداد زیادی از داوطلبان مسیر رسیدن به شغل و حرفه معلمی را انتخاب میکنند. به همین منظور گفتگویی داشتیم با علی پورکمالی انارکی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
پورکمالی در ابتدا گفت: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یک دانشگاه مأموریتگرا است که هدف اصلی آن تأمین نیروهای متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش برای هنرستانهای کشور میباشد. با این حال، این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه جامع نیز شناخته میشود و در رشتههای مختلف از جمله علوم پایه، علوم انسانی و تربیت بدنی دانشجو پذیرش میکند. اما عمده تمرکز این دانشگاه بر رشتههای فنی و مهندسی و تأمین نیرو برای هنرستانها است.
ساختار دانشگاه و رشتههای تحصیلی
پورکمالی توضیح داد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از ۹ دانشکده مختلف تشکیل شده است و با داشتن ۱۸۰ عضو هیئت علمی، از جمله استادان تمام، توان علمی بسیار خوبی دارد. این دانشگاه تنها یک محل مرکزیت در تهران دارد و مانند دانشگاه فرهنگیان، پردیسهای استانی ندارد.
رشتههای تحصیلی این دانشگاه عمدتاً در حوزههای مهندسی، علوم پایه، تربیت بدنی و علوم انسانی هستند. رشتههای مهندسی شامل مهندسی برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، معماری، و مبلمان صنایع مبلمان میباشد. علاوه بر این، در سالهای اخیر برخی رشتههای جدید مانند طراحی لباس، حسابداری، و معماری داخلی که از رشتههای پرمقاضی و کاربردی هستند نیز به برنامههای دانشگاه افزوده شدهاند.
ظرفیت پذیرش و شرایط ورود به دانشگاه
وی گفت: ظرفیت پذیرش دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از سال ۱۴۰۱ تاکنون با رشد چشمگیری مواجه شده است. در سال ۱۴۰۳ ظرفیت این دانشگاه به حدود ۹۳۰ نفر رسید و در سال ۱۴۰۴ این ظرفیت به بیش از ۱۷۰۰ نفر افزایش یافته است، که عمدتاً در رشتههای مهندسی و پرطرفدار متمرکز است.
شرایط ورود به این دانشگاه به شرح زیر است:
-
حداکثر سن برای داوطلبان ۲۴ سال
-
حداقل نمره مورد نیاز در آزمون اختصاصی و سراسری ۵۰۰۰
-
انتخاب رشته از میان رشتههای تحصیلی موجود در دفترچه پذیرش دانشگاه
فرایند پذیرش و ارزیابی شایستگی معلمی
پورکمالی توضیح داد: داوطلبانی که شرایط سنی و نمره آزمون را دارند، برای مصاحبه و ارزیابی شایستگی معلمی دعوت میشوند. این مصاحبهها در هفتههای ابتدایی و میانی تیرماه برگزار میشود و نتایج آنها در هفته اول یا دوم مرداد ماه اعلام خواهد شد. ارزیابی شایستگی معلمی شامل مواردی مانند انگیزه، فن بیان، استدلال منطقی و توانایی در کار گروهی است. این ارزیابی ۲۵ درصد از نمره کل را به خود اختصاص میدهد.
شرایط نهایی پذیرش و انتخاب رشته
وی افزود: در نهایت، داوطلبانی که قبولی خود را در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یا دانشگاه فرهنگیان قطعی کنند، باید از قبولی خود در این دانشگاهها انصراف دهند تا بتوانند در انتخاب رشته آزمون سراسری شرکت کنند. نتایج ارزیابیهای اولیه پیش از شروع انتخاب رشته اعلام میشود و داوطلبان حدود یک هفته فرصت دارند تا قبولی خود را در کد رشته محلهای این دانشگاهها قطعی کنند.
شایان ذکر است که داوطلبان باید اولویتهای خود را هنگام انتخاب رشته بر اساس علاقمهمندی تنظیم کرده و بر بومی بودن گزینش بر اساس هر استان دقت لازم به عمل آورند.
بررسی رشتهها و ظرفیتهای پذیرش دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال ۱۴۰۴
پورکمالی توضیح داد: با توجه به نیاز روزافزون کشور به نیروی متخصص در حوزههای فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بهویژه در سالهای اخیر، با رویکردی ویژه به تأمین نیروی انسانی برای هنرستانها پرداخته است. در این مقاله، به معرفی رشتههای متناسب با نیازهای مشاغل کشور و ظرفیت پذیرش داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۴ در این دانشگاه خواهیم پرداخت.
تمرکز بر رشتههای کاربردی متناسب با نیاز هنرستانها
پورکمالی گفت: رشتههای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عمدتاً متناسب با نیازهای هنرستانهای کشور طراحی شدهاند. هنرستانها بهعنوان مراکز آموزشی فنی و حرفهای، بهطور مرتب بهروز رسانی و بازنگری میشوند تا بتوانند مشاغل جدید و مهارتهای شغلی مورد نیاز جامعه را آموزش دهند. فارغالتحصیلان این هنرستانها، بهراحتی میتوانند با سرمایهگذاری کم، مشاغلی را ایجاد کنند و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.
بسته صلاحیت معلمی و آموزشهای شغلی در دانشگاه
وی ادامه داد: در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، علاوه بر برنامههای آموزشی معمول که در دانشگاههای دیگر ارائه میشود، یک بسته صلاحیت معلمی نیز به برنامههای آموزشی افزوده شده است. این بسته که پیش از این بهطور جداگانه تدریس میشد، از سال ۱۴۰۲ در دل برنامههای اصلی قرار گرفته است. به این ترتیب، دانشجویان علاوه بر مهارتهای حرفهای، مهارتهای آموزشی و معلمی نیز کسب خواهند کرد.
دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، بیش از ۶۰۰ ساعت آموزش عملی در زمینه مهارتهای شغلی دارند و علاوه بر این، ۴۰۰ ساعت آموزش در زمینه روشهای تدریس و مهارتهای پداگوژیک خواهند گذراند. این آموزشها، دانشجویان را برای تدریس مؤثر در هنرستانها و انتقال مهارتهای شغلی به هنرجویان آماده میکند.
رشتههای پرتقاضا و ظرفیت پذیرش در سال ۱۴۰۴
پورکمالی گفت: در سال ۱۴۰۴، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ظرفیت پذیرش قابل توجهی را برای رشتههای مختلف خود اعلام کرده است. برخی از رشتهها که تقاضای زیادی در هنرستانها دارند، شامل رشتههای کامپیوتر، برق، مکانیک، عمران و معماری است. بهویژه در رشته کامپیوتر، با توجه به تقاضای بسیار بالا در هنرستانها، ظرفیت پذیرش به بیش از ۱۶۰ نفر خواهد رسید. در رشتههای برق (الکترونیک و قدرت) نیز پذیرش ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر پیشبینی شده است.
از دیگر رشتههای پرطرفدار میتوان به رشتههای مکانیک (از جمله مکانیک ساخت و تولید، مکانیک خودرو و مکانیک سیالات) اشاره کرد که پذیرش آنها در حدود ۲۰۰ نفر خواهد بود. در رشتههای مهندسی عمران و معماری نیز پذیرش حدود ۶۰ نفر پیشبینی شده است.
رشتههای جدید و کاربردی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: در سال ۱۴۰۴، رشتههای جدیدی در این دانشگاه معرفی شدهاند که شامل رشتههای «مبلمان»، «آموزش کار و فناوری»، «طراحی لباس»، «حسابداری»، و «معماری داخلی» میشود. این رشتهها بهویژه در بازار کار ایران تقاضای زیادی دارند و فارغالتحصیلان آنها میتوانند در توسعه مشاغل مختلف در جامعه نقش ایفا کنند. بهعنوان مثال، در رشته «مبلمان» که جزو رشتههای کاربردی به شمار میآید، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال ۱۴۰۴ پذیرش ۴۰ نفر را در نظر گرفته است.
پذیرش بومی و اولویت استانها
در مورد پذیرش بومی، داوطلبان میتوانند بر اساس محل سکونت خود در مقطع متوسطه دوم، رشتههای خود را انتخاب کنند. اولویت پذیرش با داوطلبان بومی است و در صورتی که در استان مورد نظر تعداد متقاضیان به حد نصاب نرسد، پذیرش از سایر مناطق استان امکانپذیر خواهد بود. پذیرش از خارج از استان، بهطور کلی امکانپذیر نخواهد بود.
مزایای تحصیل در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی: پذیرش دانشجویان فرهنگی، بورس تحصیلی و معافیت سربازی
پورکمالی گفت: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با داشتن ۹ دانشکده و پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی، از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، یکی از معتبرترین مراکز آموزشی برای تربیت نیروهای متخصص در حوزههای مختلف است. این دانشگاه بهویژه با جذب دانشجویان از خانواده بزرگ فرهنگیان کشور، نقش کلیدی در تربیت معلمان متخصص و کارآمد برای آموزش و پرورش دارد. در این مقاله، به بررسی شرایط پذیرش و مزایای تحصیل در این دانشگاه خواهیم پرداخت.
پذیرش در مقاطع تحصیلی مختلف و ویژگیهای خاص دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، پذیرش دانشجو دارد. در این دانشگاه ۱۸ رشته کارشناسی، ۴۷ رشته کارشناسی ارشد و ۱۶ رشته دکترا ارائه میشود. نکته مهم این است که پذیرش در مقطع کارشناسی مختص دانشجویان معلم و فرهنگیان شاغل در وزارت آموزش و پرورش است و بهطور خاص، این دانشگاه به جذب دانشجویان از خانواده بزرگ فرهنگیان کشور پرداخته است.
مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی: بورس تحصیلی و حقوق
وی ادامه داد: یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مقطع کارشناسی، برخورداری دانشجویان از بورس تحصیلی است. به محض ثبتنام و آغاز تحصیل، گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان صادر میشود و پس از آن، ادارات کل آموزش و پرورش در استانها احکام کارگزینی برای آنها صادر میکنند. این احکام منجر به پرداخت حقوق بهصورت ماهانه برای مدت چهار سال خواهد شد.
فرایند پذیرش و زمانبندی تحصیل
وی افزود: پذیرش دانشجویان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معمولاً پیش از بهمن ماه انجام میشود و نتایج پذیرش در مرداد ماه توسط سازمان سنجش اعلام میگردد. ثبتنام در آبان و آذر صورت میگیرد و تحصیل از بهمن ماه آغاز میشود. به این ترتیب، دانشجویان از نیمسال دوم تحصیل خود حقوق ماهیانه دریافت خواهند کرد و تا چهار سال از حقوق بورس بهرهمند خواهند بود. در ازای این بورس، دانشجویان موظف به خدمت در وزارت آموزش و پرورش به مدت حداقل ۸ سال خواهند بود و در مناطق مختلف کشور به تدریس در هنرستانها و مدارس تعیینشده خواهند پرداخت.
معافیت از سربازی و شرایط خدمت در آموزش و پرورش
پورکمالی گفت: یکی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، معافیت از دوره سربازی است. دوران تحصیل و تدریس در هنرستان بهعنوان خدمت سربازی در نظر گرفته میشود. پس از پایان تحصیلات و تکمیل خدمت آموزشی، دانشجویان کارت پایان خدمت خود را دریافت خواهند کرد.
مهارتهای ویژه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
علاوه بر آموزشهای استاندارد مهندسی که در سایر دانشگاهها ارائه میشود، دانشجویان این دانشگاه مهارتهای خاصی در زمینه شغل و ارتباط با صنعت و بازار کار کشور بهدست میآورند. این مهارتها باعث میشود که فارغالتحصیلان این دانشگاه بهویژه در بازار کار، توانمندتر از سایر فارغالتحصیلان دانشگاهها باشند. البته این موفقیت بستگی به تلاش خود دانشجویان در یادگیری این مهارتها دارد؛ چرا که هر چه دانشجویان با جدیت بیشتری این مهارتها را بیاموزند، قطعاً در آینده شغلی خود موفقتر خواهند بود.
وی افزود: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با توجه به پذیرش بیش از ۹۰ درصد از دانشجویان از خارج از تهران، برنامهریزیهای ویژهای برای تأمین خوابگاه و دیگر خدمات رفاهی برای این دانشجویان دارد. در این مقاله به تشریح نحوه تأمین خوابگاه و هزینههای مربوطه برای دانشجویان معلم و سایر خدمات رفاهی این دانشگاه خواهیم پرداخت.
تأمین خوابگاه برای دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
وی گفت: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با توجه به اینکه بیشتر دانشجویان این دانشگاه از مناطق مختلف کشور به تهران میآیند، بهویژه از استانهای دورتر، خوابگاههایی را برای این دانشجویان فراهم کرده است. این خوابگاهها عمدتاً برای دانشجویانی که از مناطق بیش از ۷۰ کیلومتر دورتر از تهران به دانشگاه میآیند، در نظر گرفته شده است.
سیاست خوابگاهی دانشگاه و هزینهها
تمام دانشجویانی که از مناطق دورتر از هشتگرد کرج یا اطراف اسلامشهر و ورامین به دانشگاه میآیند، خوابگاه دریافت خواهند کرد. خوابگاهها در نقاط مختلف تهران توزیع میشوند و تخصیص آنها بر اساس سیاستهای معاونت دانشجویی دانشگاه انجام میشود. هزینه خوابگاه بهطور معقول و بر اساس مصوبه هیئت و مناسبات دانشگاهی دریافت میشود تا فشار مالی زیادی به دانشجویان وارد نشود.
هزینه غذا و کسر از حقوق ماهانه دانشجویان
وی توضیح داد: در خصوص خدمات شبانهروزی رفاهی، ۹ درصد از حقوق ماهانه دانشجویان معلمان بهعنوان هزینه غذا، خوابگاه و دیگر امور کسر خواهد شد. علاوه بر این، مبلغی اضافی بر اساس قیمتگذاری هر پرس غذا (ناهار یا شام) از دانشجو دریافت میشود. اگر دانشجو از غذا استفاده کند، هزینه آن از حقوق ماهیانهاش کسر خواهد شد، اما در صورتی که از غذا استفاده نکند، مبلغ اضافی کسر نخواهد شد.
شرایط پذیرش و انتخاب رشته در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای سال ۱۴۰۴: مراحل، معیارها و تغییرات جدید
پورکمالی گفت: پذیرش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و رشتههای فرهنگیان در آزمون سراسری، فرآیندی با دقت بالا و شرایط خاص است. برای سال ۱۴۰۴، داوطلبان باید از شرایط سنی، نمرات آزمون سراسری و شایستگی معلمی، و همچنین فرآیند مصاحبه و ارزیابی صلاحیت معلمی آگاهی کامل داشته باشند. در این مقاله، تمامی مراحل پذیرش، معیارهای لازم و تغییرات جدید در فرآیند پذیرش داوطلبان برای سال ۱۴۰۴ را بررسی خواهیم کرد.
شرایط سنی و نمرات لازم برای پذیرش
پورکمالی همچنین درباره شرایط سنی داوطلبین گفت: حداکثر سن برای داوطلبان متقاضی رشتههای فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۴ سال است. این موضوع تغییرات جدیدی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد که البته هنوز مصوب نشده است و تأثیری بر پذیرش داوطلبان برای سال ۱۴۰۴ نخواهد داشت.
داوطلبانی که نمره آزمون سراسریشان بالای ۵۰۰۰ و همچنین نمره دروس دفترچه شایستگی معلمی (معرف به مهارتهای معلمی) بالای ۵۰۰۰ باشد، مجاز به انتخاب رشته خواهند بود. برای انتخاب رشته، هر دو نمره باید بالای ۵۰۰۰ باشد، و داوطلبان باید رشتهای را انتخاب کنند که با علاقه، بوم، و استان خود همخوانی داشته باشد. بهویژه در این زمینه، توجه به علاقه بسیار مهم است زیرا تغییر رشته به هیچوجه امکانپذیر نیست.
فرآیند انتخاب رشته و ارزیابی صلاحیت معلمی
پورکمالی گفت: پس از انجام انتخاب رشته، داوطلبان که نمرات آزمون بالاتری دارند، ۳ برابر ظرفیت پذیرش در هر بوم یا استان برای مصاحبه و ارزیابی صلاحیتهای معلمی دعوت میشوند. بهطور کلی، مصاحبهها با ارزیابی شرایط شایستگی معلمی، از جمله مهارتهای ارتباطی، فن بیان، استدلال منطقی و توانایی در کار گروهی، انجام خواهد شد. پس از مصاحبه، نمرات سوابق تحصیلی (که تأثیر بیشتری از پایه دوازدهم دارند) با نمرات آزمون ترکیب میشود.
در نهایت، نمرات نهایی ترکیب شده از ۵۰ درصد سوابق تحصیلی، ۲۵ درصد آزمون سراسری و ۲۵ درصد آزمون کتبی و مصاحبه معلمی محاسبه میشود. بر اساس نتایج نهایی، از میان داوطلبانی که برای مصاحبه دعوت شدهاند، یکسوم پذیرفته خواهند شد و دو سوم باقیمانده به کد رشتهمحلهای بعدی ارجاع داده میشوند.
مراحل نهایی و زمانبندی پذیرش
وی گفت: پس از اعلام نتایج مصاحبه، داوطلبان یک هفته فرصت خواهند داشت تا انتخاب رشته اصلی خود را قطعی کنند یا در صورت نیاز، از پذیرش انصراف دهند. این مرحله حیاتی است زیرا تغییرات در پذیرش تنها در این مدت ممکن است.
تغییرات جدید در فرآیند مصاحبه و کاهش تردد داوطلبان
پورکمالی گفت: یکی از تغییرات مهم برای سال ۱۴۰۴، انتقال مصاحبهها از تهران به استانها است. به دلیل افزایش ظرفیت پذیرش که در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۷۰۰ نفر رسیده است و تعداد داوطلبانی که به ۵۱۰۰ نفر میرسد، دانشگاه تصمیم گرفته است که دیگر داوطلبان نیازی به حضور متمرکز در تهران نداشته باشند. بنابراین، از این پس، هر داوطلب در اداره کل محل خدمت خود در استان مربوطه، بر اساس زمانبندی اعلامی برای مصاحبه دعوت خواهد شد. این تصمیم برای کاهش تردد و تسهیل فرآیند انتخاب رشته اتخاذ شده است.
تنها داوطلبان بومی استان تهران، البرز و شهرستانهای اطراف تهران در تهران برای مصاحبه دعوت خواهند شد، در حالی که سایر داوطلبان در استان خودشان مصاحبه خواهند داد.
پورکمالی تاکید کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با هدف تربیت معلمان متخصص و کارآمد، علاوه بر دروس مهندسی استاندارد، به دانشجویان خود مجموعهای از مهارتهای خاص آموزشی و شغلی ارائه میدهد که این مزیت، فارغالتحصیلان را برای ورود به بازار کار و صنعت آماده میسازد. این دانشگاه با برنامههای ویژهای مانند کارورزی در هنرستانها، تلاش دارد تا دانشجویان خود را نه تنها در حوزه آموزشی، بلکه در زمینههای مهارتی و شغلی نیز به سطح بالایی برساند. در این مقاله، به بررسی این برنامهها و مزایای تحصیل در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خواهیم پرداخت.
آموزش مهارتهای عملی و عمومی برای دانشجویان معلم
وی گفت: دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی علاوه بر دروس مهندسی که در دیگر دانشگاهها ارائه میشود، مجموعهای از مهارتهای عمومی آموزشی و مهارتهای خاص رشته خود را نیز بهدست میآورند. این آموزشها شامل مهارتهای عملی است که به دانشجویان این امکان را میدهد که در محیط کسبوکار و صنعت نیز فعال شوند. بهطور خاص، در برنامههای درسی این دانشگاه، حدود ۱۰۰۰ ساعت آموزش عملی گنجانده شده است که بهویژه برای دانشجویان معلم طراحی شده و به آنها این توانایی را میدهد که در محیطهای شغلی و آموزشی توانمندیهای خود را بهکار گیرند.
دورههای کارورزی عملی در هنرستانها
یکی از مزایای بارز تحصیل در این دانشگاه، امکان گذراندن دورههای کارورزی عملی در هنرستانهای کشور است. دانشجویان معلم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در دو نیمسال پایانی (ترمهای هفت و هشت) با حضور یک روز در هفته در هنرستانها، مهارتهای خود را در محیط واقعی و تحت نظر استادان با تجربه ارتقاء میدهند. این برنامه بهگونهای طراحی شده که دانشجویان در پایان دوره، بهطور کامل به مهارتهای رشتهای و آموزشی مورد نیاز برای تدریس در هنرستانها مجهز خواهند شد.
آزمونهای پایانی و تضمین کیفیت آموزش
پورکمالی گفت: طبق برنامه هفتم پیشرفت کشور، در پایان دورههای آموزشی دانشجویان معلم، آزمونهای پایانی تئوری و مهارتی برگزار خواهد شد. این آزمونها بهمنظور ارزیابی میزان تسلط دانشجویان به مهارتهای مختلف طراحی شدهاند تا اطمینان حاصل شود که دانشجویان در هر دو حوزه آموزشی و رشتهای مهارتهای کافی را کسب کردهاند. این فرایند بهویژه برای فارغالتحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کمک میکند تا در زمینه تدریس و آموزش هنرجویان هنرستانها موفقتر عمل کنند.
تأثیر تحصیلات دانشگاهی بر رشد اقتصادی و توسعه کشور
فارغالتحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نهتنها بهعنوان معلمان مجرب در هنرستانها مشغول به کار خواهند شد، بلکه با داشتن مهارتهای شغلی و ارتباط با صنعت، قادر خواهند بود به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کنند. این فارغالتحصیلان بهویژه در بخشهایی مانند اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و بهبود شرایط اقتصادی نقش کلیدی ایفا خواهند کرد.