کد خبر:۱۱۶۴۱۲۴
فاتحی در دوره بسیج اساتید:

تحول در علوم انسانی باید روشمند، عالمانه و استادمحور باشد

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی بايد روشمند، عالمانه و استادمحور باشد و گفت: بايد گفتمان علمي‌اي توليد کنيم که هم بتوانيم از مزاياي علوم انساني غرب استفاده کنيم و هم خودمان نوآور باشيم. اين تحول يکي از نگراني‌هاي جدي رهبري است و بايد به آن توجه کنيم تا انقلاب اسلامي پايدار بماند و به اهداف خود برسد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابوالقاسم فاتحی، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش‌ها و فرصت ها؛ رویکرد‌ها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، اظهار کرد: تحول علوم انسانی با وجود گذشت حدود بیست سال از مطرح شدنش، هنوز با چالش‌های جدی مواجه است.

وی به نقش امام خمینی (ره) در گفتمان‌سازی انقلاب و اقدامات موثر ایشان در تربیت کنشگران اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و بیان کرد: این تلاش‌ها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد.

فاتحی همچنین به سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تحول در دانشگاه‌ها و اصلاح استادان شرق‌زده و غرب‌زده پرداخت و تاکید کرد: اگر علوم انسانی تحولی نداشته باشد، نه نظام‌سازی موفق می‌شود، نه دولت‌سازی و نه تمدن‌سازی.

ضرورت حفظ و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی بر اهمیت ورود هژمونی فکری انقلاب به دانشگاه‌ها و تحول اساسی در علوم انسانی تأکید کرد و افزود: اگر تحولی در علوم انسانی نداشته باشیم، نه تنها در نظام‌سازی موفق نخواهیم بود، بلکه در تحقق امنیت غذایی و اجتماعی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

فاتحی تصریح کرد: تحول در علوم انسانی باید به مثابه یک اندیشه و دستگاه فکری که از نظریه تا عمل را دربرمی‌گیرد، در نظر گرفته شود. برای حفظ و پایداری انقلاب و رسیدن به تمدن نوین، لازم است گفتمانی در دانشگاه‌ها تولید شود که توانایی پشتیبانی از اهداف انقلاب اسلامی را داشته باشد.

وی بر ضرورت تولید گفتمان علمی تأکید کرد و گفت: تحول در علوم انسانی باید گفتمان علمی‌ای تولید کند که بتواند انقلاب اسلامی را برای دهه‌های آینده تضمین کند. بسیاری از رفتار‌های مثبت دانشجویان و اساتید ما محصول باور‌ها و ارزش‌های انقلابی است، اما برای نسل‌های آینده باید گفتمان‌سازی جدی‌تری صورت گیرد.

فاتحی به تغییر گروه‌های مرجع در جامعه اشاره کرد و گفت: در گذشته گروه‌های مرجع بیشتر از میان مذهبیون و اساتید دانشگاهی بودند، اما امروز این گروه‌ها تغییر کرده و شامل ستاره‌های سینما و ورزشکاران نیز می‌شوند. بنابراین، باید گفتمان‌سازی مناسبی داشته باشیم تا انقلاب اسلامی پایدار بماند.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی باید روشمند، عالمانه و استادمحور باشد و گفت: باید گفتمان علمی‌ای تولید کنیم که هم بتوانیم از مزایای علوم انسانی غرب استفاده کنیم و هم خودمان نوآور باشیم. این تحول یکی از نگرانی‌های جدی رهبری است و باید به آن توجه کنیم تا انقلاب اسلامی پایدار بماند و به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به اهمیت تحول، گفت: مدل‌های علمی فعلی در علوم انسانی، باید به تولید گفتمانی تبدیل شوند که موتور محرکه انقلاب اسلامی باشد و نه اینکه چوب لای چرخ آن بگذارند.

فاتحی به ضرورت ایجاد تغییرات بنیادین در گفتمان‌های موجود اشاره کرد و افزود: گفتمان‌هایی که امروز در دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی وجود دارند، باید به نحوی تحول یابند که همسو با اهداف انقلاب اسلامی و نظام ارزش‌ها و هنجار‌های آن باشند. این تغییرات باید به گونه‌ای باشد که گفتمان انقلاب اسلامی را تقویت کند و آن را به چالش نکشد.

وی همچنین به تأثیرات منفی برخی از علوم انسانی اجتماعی در شکل‌گیری ادبیات جدید و تأثیر آن بر نسل جوان اشاره کرد و گفت: دانشجویان که وارد این رشته‌ها می‌شوند، با ادبیات و تفکرات خاصی مواجه می‌شوند که ممکن است در نهایت با آرمان‌های انقلاب اسلامی در تضاد باشد.

چالش‌های گفتمان‌سازی

فاتحی تأکید کرد که تحول در گفتمان‌های علمی و اجتماعی کار آسانی نیست و نیازمند تلاش و همت مضاعف است. او به تلاش‌های پژوهشکده تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه علامه سه تا چهار سال وقت گذاشتیم و نتایج اولیه ما نشان می‌دهد که موفقیت نسبی بوده است، اما هنوز نیاز به تلاش بیشتر داریم تا بتوانیم گفتمان‌های جدیدی را که در راستای انقلاب اسلامی هستند، معرفی و تقویت کنیم.

آینده علوم انسانی و گفتمان انقلاب اسلامی

فاتحی به نقش کلیدی گفتمان در تعیین مسیر آینده جامعه اشاره کرد و افزود: هر گفتمان باید بتواند به طور مؤثر در جامعه نفوذ کند و بر ساختار‌های اجتماعی تأثیر بگذارد. گفتمان‌هایی که قادر به تأثیرگذاری در جامعه هستند، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند و بتوانند به شکل مؤثری در میدان گفتگو و تغییرات اجتماعی حاضر شوند.

وی همچنین به ضرورت توجه به مرز‌های اجتماعی و سیاسی در گفتمان‌سازی پرداخت و گفت: ما باید مراقب باشیم که در فرآیند گفتمان‌سازی، مرز‌های اجتماعی و فرهنگی را رعایت کنیم و از ایجاد تنش‌ها و مشکلات جدید بپرهیزیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار