به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به همت مرکز امید حوزه هنری کودک و نوجوان، فرید نوایی آهنگساز و طراح موسیقی که به عنوان مدرس در کارگاه تخصصی «موزیکالیته در تئاتر کودک و نوجوان» حضور داشت، در حاشیه برگزاری این رویداد درباره علت انتخاب این سرفصل برای آموزش به شرکت کنندگان گفت: وقتی پیشنهاد برگزاری این ورک شاپها مطرح شد به یک مبحث مخاطب پسند و موثر در تئاتر کودک و نوجوان فکر کردم و موزیکالیته که کاربرد احساس در موسیقی است و به این جهت که در نمایش کودک و نوجوان کاربرد دراماتیک دارد، برایم اهمیت داشت. ما در تئاتر و سینما موسیقی یکنواخت نداریم و موسیقی افکتگونه و با احساس وارد مفاهیم نمایشی میشود و تفاوت آن با سونوریته این است که سونوریته اجراهایی خشک و رسمی و جدیتر است.
وی افزود: بنابراین این بهترین مفهوم برای معرفی موسیقی در تئاتر کودک و نوجوان است. منظورمان برای این انتخاب ضعف یا قوت این معیار در موسیقیهای نمایش نبود. بلکه وقتی احساس در یک اثر نمایشی وارد میشود، موزیکالیته اتفاق میافتد و به نوعی با همه آثار نمایشی عجین و ممزوج است.
نوایی عنوان کرد: در این کارگاهها اگرچه نمیتوان آموزشهای کامل و جامعی ارائه داد، اما میتوان برای این که یک کارگردان ارتباط خوبی با عوامل اصلی نمایش به ویژه با طراح موسیقی و آهنگساز بگیرد، فرآیندی را از ساخت یک موسیقی و موزیکالیته نمایش توصیف کردم. مهمترین چیز در تحقق موزیکالیته این است که سازبندیها و قطعات موسیقی در همخوانی با یکدیگر باشند. این کارگاهها میتواند از این جهت کاربردی باشد و کارگردان را به سمت موسیقیهایی ببرد که به فضای نمایش او بخورد و ریتمهای به هم ریخته و دور از هم و سازبندیهای متفاوت از هم در نمایش کودک نداشته باشد و بتواند با کمترین ابزار یک نمایش کودک را اجرا کند. چراکه موسیقی یکی از مهمترین عناصر نمایشهای کودک و نوجوان است.
بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران شهریور تا آبان ۱۴۰۳ در بخشهای ایثار، نهال، تئاتر خیابانی؛ لبخند، تئاتر کودک و نوجوان و نمایشنامه نویسی در حال برگزاری است.