به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، این حالا گزارهای پرتکرار و پربحث در میان اهالی رسانه و سینماگران است، مسالهای که البته به گواه آمار و ارقام و مستندات به درستی وضعیت دو سه سال اخیر در فروش سینماها را ترسیم میکند؛ کمدیها یکه تاز میدان گیشه هستند! این همان موضوعی است که پیشتر کارشناسان هشدارش را میدادند و بیم آن میرفت که سیطره وسیع تری را به دست آورد. همین هم شد، با نگاهی به وضعیت جدول فروش سینماها این نکته هویدا میشود که سینماگران هم در مسیر فیلمسازی فرمان چرخانده اند و به دلیل گیشه تضمین شده آثار کمدی، تمایل بیشتری به ساخت این جنس از فیلمها دارند. به موازات رقابت بی، چون و چرای این دست از آثار، اما جریان تازهای هم در سینمای ایران شکل گرفت؛ روندی که توانست معادلات را بر هم بزند و سویه دیگری به آمارها بدهد! نماینده این جریان، اما انیمیشنها بودند.
انیمیشنهای پرچمدار
جریان انیمیشنهای سینمایی از دهه ۹۰ شکلی تازه به خود گرفت، آغازگر این مسیر هم انیمیشن «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری بود، فیلمی که با فروشی بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ظرفیتهای این گونه سینمایی را برای مدیران آشکار کرد. در ادامه هم انیمیشنهایی همچون «بنیامین»، «فیلشاه»، «لوپتو»، «بچه زرنگ» و... در چرخه اکران توانستند حضور پر قدرتی داشته باشند تا بار دیگر این واقعیت را عیان کنند که ضمانت فروش تنها در گرو ساخت فیلمهای کمدی نیست.
از میان انیمیشنهایی که در این گزارش به آنها اشاره شد سه فیلم یعنی «شاهزاده روم»، «فیلشاه» و «بچه زرنگ» محصول گروه هنر پویاست، اما سازمان اوج هم در این میدان توانسته حضور حساب شدهای داشته باشد. انیمیشن «پسر دلفینی» که در سال ۱۴۰۱ توانست از برترینهای جدول فروش باشد و در اکران خارجی هم عایدی قابل توجهی را به دست آورد در همین سازمان متولد شد. «ببعی قهرمان» هم تازهترین محصول اوج است و قرار است پرچمدار ادامه این مسیر در گیشه باشد.
کوچ از سیما به سینما
یکی از ویژگیهای «ببعی قهرمان» ریشه تلویزیونی آن است، آنهایی که در خانه، کودکی دارند، ببعی را میشناسند. کارتونی سریالی که حدود یک دهه است از شبکه پویا پخش میشود و کاراکتری آشنا برای کودکان دهه نودی به شمار میآید. چهرهای که بهواسطه سلسله انیمیشن تلویزیونی مشهور شده و حالا به سینما رسیده است. این، اما روالی طی شده در سینمای جهان است، تجربهای موفق که انیمیشنهای پرطرفدار جهانی هم آن را آزموده اند، «باب اسفنجی» که هنوز هم از محبوبترین شخصیتها و انیمیشنهای کودکان ایرانی است هم همین مسیر را پیمود و بعد از ارایه چند فصل سریالی، نسخهای سینمایی از آن هم به مخاطبانش عرضه کرد. در ایران هم البته پیشتر این تجربه از سر گذرانده شده است، آثار موفقی همچون «شهر موشها» و «کلاه قرمزی» اتفاقا بعد ازآنکه در تلویزیون دیده شدند، راهی سینماها شدند و نسخهای سینمایی از آنها در اکران هم موفق بودند، حالا به نظر میرسد «ببعی قهرمان» هم میتواند تبدیل به برند تازه سینمایی شود.
ببعی پدیده شد
ببعی قهرمان» را حسین صفارزادگان و میثم حسینی در مقام کارگردان و محمدمهدی مشکوری در مقام تهیه کننده ساخته اند، این اثر درباره یک ببعی است که رویایی در سر دارد. او همیشه مجلات جغد قهرمان را که در مورد پرواز هستند؛ میخواند و حسرت پرواز را به دل دارد. این ببعی دوست دارد که هر طور شده رویای خود را محقق کند و بتواند مانند یک پرنده در آسمان پرواز کند. او قصد دارد بر تمامی سختیهای مسیر غلبه کند تا به خواست خود برسد.
«ببعی قهرمان» از ۴ مهرماه اکران خود را در سینماها آغاز کرده و در اولین هفته نمایشش توانسته به فروشی بالغ بر ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برسد. با نگاهی به جدول فروش و مقایسهای در وضعیت آنها میتوان دریافت این اثر در فروش هفتگی از فیلم کمدی «تگزاس ۳» که چهرههای مطرحی هچون پژمان جمشیدی، سام درخشانی و... را در دل خود دارد، کنار بزند یا فیلم سینمایی «مفت بر» را که با نقش آفرینی حامد بهداد این روزها روی پرده سینماهاست، پشت سر بگذارد و تبدیل به پرفروشترین فیلم هفته شود.
«ببعی قهرمان» در ادامه گرچه رقیب سرسختی به اسم «زودپز» دارد که پیش فروش بلیت هایش موج تازهای را در گیشه نشان میدهد، اما با پشتیبانی و تبلیغات مناسب بهخصوص از طرف مدارس میتواند تجربه «بچه زرگ» را که سال گذشته فروشی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان را رقم زد، در اکران امسال تکرار کند.