به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده در نشست خبری گفت: اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مجموع ۴ سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ که ۵۷ هزار خودرو اسقاط شده بود با رشد ۲۵ درصدی به ۷۸ هزار دستگاه رسید.
وی افزود: حدنصاب اسقاط خودروها ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو مربوط به سال ۱۳۹۳ است که تلاش میکنیم تا پایان سال ۱۴۰۳ به این رقم از اسقاط خودرو برسیم.
سالاریه درباره صرفه جویی سوخت ناشی از اسقاط خودروهای فرسوده گفت: در ۱۸ ماهی که از عمر ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده میگذرد یعنی از فروردین ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ به علت اسقاط خودروهای فرسوده بیش از ۲ میلیارد لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت کشور صورت گرفته است که اگر آمار اسقاط خودرو در ماههای مهر و آبان به این آمار ۱۸ ماهه اضافه شود میتوان گفت حدود ۳ میلیارد لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت کشور صورت گرفته است.وی ادامه داد: از نظر ارزی، ۲ و هشت دهم میلیارد دلار آورده از محل اسقاط خودروهای فرسوده صرفه جویی شده است.
وی با اشاره به شیوه جدید جایگزینی خودروهای فرسوده که از دو ماه پیش آغاز شده افزود: ۲۷ هزار متقاضی اسقاط خودروهای فرسوده در طرح جایگزینی ایران خودرو و سایپا شرکت کرده اند طوری که مبلغ گواهی اسقاط از خودروی مورد نظر کسر شده و بقیه مبلغ خودرو توسط متقاضی به حساب خودرساز واریز میشود که برای نخستین بار انجام شده است.
سالاریه ادامه داد: از ۲۷ هزار متقاضی اسقاط خودروهای فرسوده به میزان یک سوم آن یعنی ۹ هزار نفر فراخوان شده اند که پذیرش ۷ هزار و دویست نفر از آنها در مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور قطعی شده است.
وی افزود: ۲۳ هزار متقاضی از مجموع ۲۷ هزار متقاضی اسقاط خودرو، سهم ایران خودرو و ۴ هزار متقاضی سهم سایپا است و هماهنگیهای مربوط به مرحله دوم فراخوان برای اسقاط خودورهای فرسوده با خودروسازان انجام شده است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: در فرایند جدید اسقاط خودورهای فرسوده میزان ریزش متقاضیان اسقاط خودرو از ۹۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و برای ریزشهای موجود، متقاضیان جدید را جایگزین میکنیم.