به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسن سالاریه، سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران در تشریح آخرین وضعیت برگزاری مسابقه چالشی ماهواره مکعبی «کیوبست» گفت: این رویداد که نه تنها به عنوان یک رقابت علمی، بلکه به عنوان یک پلتفرم برای ارتقای دانش و تجربه در زمینه فناوری فضایی نیز شناخته میشود، در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی دانشگاهها و پژوهشگران همراه بود.
وی افزود: در این مسابقه، ۵۲ تیم از ۱۵ استان و ۲۷ دانشگاه کشور شرکت کردند که این تنوع جغرافیایی و دانشگاهی نشاندهنده علاقه و انگیزه بالای جوانان در زمینه توسعه فناوریهای فضایی است.
سالاریه با اشاره به اینکه تیمها در مراحل اولیه، دورههای آموزشی طراحی مفهومی را گذراندند و پس از ارائه اسناد خود، مورد ارزیابی قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت بالای کار تیمها، ۱۸ تیم به مرحله طراحی جزیی راه یافتند و در این مرحله، اساتید برجسته و متخصص در زمینههای مختلف، دورههای آموزشی تخصصی را برای تیمها برگزار کردند تا آنها را در طراحی دقیقتر و بهبود کیفیت کار یاری دهند.
معاون وزیر ارتباطات با اعلام اینکه در نهایت، از میان این تیمها، ۴ تیم موفق به کسب صلاحیت برای ورود به مرحله ساخت مدل مهندسی ماهواره مکعبی U ۳ شدند، تاکید کرد که ورود چهار تیم به این مرحله نشاندهنده پیشرفت قابل توجه در توانمندیهای فنی و علمی شرکتکنندگان است و آنها اکنون در آستانه تولید سازههای فضایی خود قرار دارند.
سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران، صنعت فضایی را به عنوان یکی از محورهای کلیدی در توسعه فناوری و نوآوری توصیف کرد و گفت: برگزاری چنین مسابقاتی میتواند به تشویق دانشجویان و پژوهشگران برای ورود به این حوزه کمک شایانی کند. همچنین مسابقه ماهواره مکعبی «کیوبست» بخشی از تلاشهای بزرگتری است که برای ایجاد اکوسیستم نوآوری و تحقیق در زمینه فناوری فضایی طراحی شده است.
به گفته وی، این مسابقه فرصتی برای تقویت روحیه کار تیمی، خلاقیت و نوآوری در بین جوانان است و ترویج و ظرفیتسازی برای توسعه صنعت فضایی در میان جامعه علمی و دانشگاهی کشور، یکی از اهداف اصلی این مسابقه به شمار خواهد رفت.
سالاریه تاکید کرد که پژوهشگاه فضایی ایران همچنین با همکاری دانشگاههای معتبر، به دنبال ایجاد دورههای آموزشی و کارگاههای عملی برای دانشجویان است تا آنها مهارتهای لازم را کسب کرده و در پروژههای فضایی مشارکت فعال داشته باشند.