به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مستند روزگار احمد، زندگی شهید احمد کاظمی از ابتدای انقلاب را روایت میکند تا زمانی که در سال ۱۳۸۴ به شهادت میرسد. این مستند با افراد شاخص و دوستان نزدیک شهید مصاحبه کرده است و تصاویر دیدهنشدهای از ایشان را به نمایش میگذارد. اما نتوانسته به آن انسجام ببخشد. گفتارمتن و مصاحبهها به خوبی باهم هماهنگ نشده و صرفا گزارشی از زندگی این شهید است؛ بنابراین قسمتهایی از آن خستهکننده میشود و در بیان نخبگیهای شهید الکن عمل میکند.
سینمایی احمد، پیش از این مستند در سال ۱۴۰۲ ساخته شده بود و در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر حضور داشت. فیلم احمد تنها بخشی از زندگی شهید را در زلزله بم به تصویر کشیده بود و داستانکهایی را به آن افزوده و چالشهایی فلسفی را در آن مطرح کرده بود؛ بنابراین فیلم احمد بیوگرافیک محسوب نمیشد و از این جهت انتظاری که از مستند روزگار احمد میرفت این بود که با پژوهشی عمیقتر، تصویر این قهرمان را برای مخاطب کامل کند. هرچند مصاحبه با نزدیکان و تصاویر دیدهنشده از شهید، میتواند در شناخت مخاطب از ایشان موثر باشد، اما روایت نامنسجم، آن را به مستندی متوسط و ضعیف دربارهی یکی از مهمترین شهدای نخبهی کشور تبدیل کرده است.
تهیهکنندهی این اثر، ساسان فلاحفر است که با ارائه چند مستند در حوزهی مقاومت به جشنواره عمار به شهرت رسید. از مهمترین آثار فلاحفر میتوان به مستندهای مهاجر، شیخ شهید، مجموعه مستند روایت نصر، ستارهها، نبرد پالمیرا، نقاشی یک رویا، در چنگال تاریکی و جنگ دوربین من اشاره کرد.
محسن اردستانی رستمی هم کارگردان مستند روزگار احمد است. او کار مستندسازی را از سال ۹۲ در عراق و سوریه آغاز کرده و مستندهایی همچون «معلم» در مورد لشگر فاطمیون، «عاشقان ایستاده میمیرند» در مورد لشگر زینبیون، «لشگر زینبی» در مورد دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهدای مدافعان و مستند «تهران-بیروت» را در کارنامه دارد.
خبرنگار: زهره مقیسه