کد خبر:۱۲۰۵۴۵۲
گزارش|

لیلی عاج از تئاتر تا سینما؛ روایتگر دردهای اجتماعی و انسانی

لیلی عاج در دیدار با رهبری با انتقاد از رواج آثار سطحی و بی‌کیفیت، بر اهمیت توجه به ادبیات بومی و درام‌نویسی عمیق تأکید کرد و از رهبر انقلاب خواست به جای انگشتر، نصیحتی هدیه دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، لیلی عاج با پیشینه هنری و تئاتر
،نویسندگی و کاگردانی فعالیت خود را در عرصه هنرهای نمایشی آغاز کرد و با آثاری تأثیرگذار در تئاتر به شهرت رسید.

او متولد سال ۱۳۵۷ است و نمایش‌هایی همچون کجایی ابراهیم که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، «خواب زمستانی»، «قند خون»،« بابا آدم» و «کمیته نان» را کارگردانی کرده است. آثار عاج اغلب دغدغه‌های اجتماعی و انسانی را با زبانی صریح و ملموس روایت می‌کنند.

معضلات اجتماعی در تئاتر‎

پرداختن به معضلات اجتماعی در تئاتر
لیلی عاج در نمایش «قند خون» به زندگی کارگران بیکار کارخانه قند ورامین پرداخت و در «کمیته نان»، زندگی و مصائب کولبران را به تصویر کشید. این آثار بازتابی از تعهد اجتماعی و نگاه تیزبین او به مشکلات قشرهای فرودست جامعه است.

همچنین در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، عاج برای نمایشنامه «سالی که دوبار پاییز شد» رتبه اول مسابقه نمایشنامه‌نویسی را کسب کرده و جایزه بهترین متن را دریافت کرد. ‎

 ورود به سینما با درخشش «سرهنگ ثریا»

لیلی عاج نخستین فیلم بلند سینمایی خود به نام «سرهنگ ثریا» را در سال ۱۴۰۱ کارگردانی و نویسندگی کرد. این فیلم در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و موفقیت‌های چشمگیری کسب کرد:

  • دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول
  •  سیمرغ بلورین گوهرشاد؛

جایزه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکریم فیلمسازان زن در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز «سرهنگ ثریا» در بخش بهترین کارگردانی فیلم‌های بلند نامزد شد و در نهایت، جایزه ویژه هیئت داوران به لیلی عاج اهدا شد.

 ‎سبک و نگاه هنری
لیلی عاج با رویکردی متعهد و دغدغه‌مند در آثار خود، چه در تئاتر و چه در سینما، به مسائل اجتماعی عمیق می‌پردازد و تلاش می‌کند صدای بی‌صدایان باشد. آثار او، چه در قالب نمایشنامه‌های متنی و چه فیلم‌نامه‌های سینمایی، به خوبی فرهنگ بومی و مشکلات معاصر جامعه را منعکس می‌کنند.

لیلی عاج از تئاتر تا سینما؛ روایتگر دردهای اجتماعی و انسانی

 ‎«همسایه حسین»؛ پروژه جدید سینمایی
 عاج

پس از موفقیت «سرهنگ ثریا»، فیلم جدید خود با عنوان «همسایه حسین» را در دست تولید دارد. او اعلام کرده است که کار پژوهش و نگارش نهایی این پروژه تا پایان تابستان ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود این اثر نیز مانند فیلم پیشین او بازتاب گسترده‌ای داشته باشد.

 ‎حضور در دیدار زنان و دختران با رهبر انقلاب


 لیلی عاج در یکی از دیدارهای فرهنگی زنان و دختران با رهبر انقلاب، از کیفیت پایین برخی ترجمه‌ها و آثار درام‌نویسی گلایه کرد و دلیل این روند را انتخاب آثاری آسان‌اجرا توسط برخی کارگردانان دانست. وی با ابراز نگرانی از این وضعیت، خواستار توجه به آثار بومی و کیفی شد.

در پایان این دیدار، او در سخنانی صمیمانه از رهبر انقلاب خواست که به جای انگشتر او نصیحتی هدیه دهند؛ جمله‌ای که نشان‌دهنده اهمیت عمیق ادبیات و کلمات در نگاه این هنرمند است.

‎در آخر

 لیلی عاج، چه در تئاتر و چه در سینما، چهره‌ای متعهد و خلاق است که با نگاهی واقع‌گرایانه به مسائل اجتماعی می‌پردازد. او با خلق آثاری همچون قند خون، کمیته نان و سرهنگ ثریا توانسته است جایگاه ویژه‌ای در هنر معاصر ایران به دست آورد و به عنوان هنرمندی دغدغه‌مند و جریان‌ساز در عرصه فرهنگ و هنر ایران مطرح شود.

لیلی عاج از تئاتر تا سینما؛ روایتگر دردهای اجتماعی و انسانی

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار