به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ محمدرضا ظفرقندی وزیر وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی امروز در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز با حضور معاون آموزشی دانشگاههای سراسر کشور و حوزه آموزش وزارت بهداشت برگزار میشود. در این جلسه، چند محور اصلی مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.
وی افزود: نیازهای آموزشی کشور که نیازهای آموزشی کشور که به دلیل تغییرات علمی و نیازهای درمانی در حال رشد و تحول است، باید شناسایی شود. ما باید همگام با مرزهای علمی دنیا حرکت کنیم و نیازهای درمانی جدید را انجام دهیم که به آموزشهای بهروز نیاز دارند را مشخص کنند. سپس این نیازها در برنامههای درسی دانشگاهها گنجانده شود. مرکز اصلی این است که نیازهای آموزشی روز کشور برای حوزه سلامت و درمان و در دستور کار دانشگاهها قرار گیرد.
وزیر بهداشت در ادامه در رابطه با مسئولیتهای آموزشی دانشگاهها گفت: در این جلسه، نماینده هر دانشگاه در حوزه آموزش مشخص شد. برخی از دانشگاهها باید در مرزهای علمی دنیا برنامهریزی کنند، برخی دیگر وظایف و مسئولیتهای متفاوتی خواهند داشت. این موضوع در همین جلسه مطرح و تعیین تکلیف میشود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: چالشهای ظرفیت پذیرش دانشجو و دستیار باافزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در سه سال گذشته، زیرساختهای آموزشی به میزان کافی توسعه یافته است. رشتههای رشتههای بالینی، از جمله پزشکی و دندانپزشکی، به مراتب بیشتر از رشتههایی است که به کلاس درس نیاز دارند. برای مثال، در دندانپزشکی علاوه بر کلاس و خوابگاه احتیاج دارند کاملا متقاوت است.
وزیر بهداشت در رابطه با دوبرابر شدن افزایش ظرفیت پزشکی گفت: رشتههایی مانند پزشکی و دندانپزشکی، به دلیل نیاز به زیرساختهای خاص، کاملاً با رشتههایی که تنها به کلاس درس نیاز دارند متفاوت است. به عنوان مثال، در رشته دندانپزشکی علاوه بر خواب در کلاسهای آموزشی و آموزشی، نیاز به تجهیزات مانند یونیتهای دندانپزشکی وجود دارد. همچنین، برای افزایش تختهای بالینی آموزشی، هر تخت بالینی حدود ده میلیارد تومان هزینه دارد. بنابراین، نیاز است که این نیازها بهطور دقیق شناسایی و با آن قابلها افزایش باشد.
وی افزود: در این میان، تلاش ما بر این است که با افزایش توانها، کیفیت آموزش کاهش پیدا کند. به همین دلیل، راهکارهای مدیریتی و فنی در این جلسه بحث و بررسی قرار میگیرند و یکی از موضوعات مهم دیگر، افزایش سواد سلامت عمومی مردم است. ما بر این باوریم که ارتقای سواد سلامت در جامعه را میتوان نقش کلیدی در دید و تشخیص زودهنگام بیماریها ایفا کند. مسائلی مانند تمرکز، فشار خون و سرطانها اطلاعات بیشتر مردم هستند. افزایش سواد سلامت از طریق کمپینهای آموزشی، برنامههای آموزش مجازی، و رسانهها، از جمله صدا و سیما، باید به طور جدی پیگیری شود. هدف این است که با بالابردن سواد سلامت، بتوانیم بیماریها را سریعتر تشخیص دهیم و کنیم.
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به افزایش تخت های بالینی آموزشی، بیان کرد: هر تخت بالینی برای وزارت بهداشت ده میلیارد تومان هزینه دارد، تمام موارد باید شناسایی شوند و زیرساخت ها متناسب با آن افزایش یابد تا از افت کیفیت آموزش پزشکی جلوگیری کنیم.
ظفرقندی در ادامه با اشاره به برنامه های معاون آموزشی دانشگاه ها، گفت: آموزش عمومی مردم را در دستور کار داریم؛ چرا که معتقد هستیم سواد سلامت باید در میان مردم افزایش یابد و هر چه این موضوع را جدی بگیریم زودتر بیماری ها را شناسایی و درمان کافی خواهیم کرد؛ چرا که مردم نیازمند افزایش سواد سلامت در مقابل بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و سرطان هستند.
وی درباره بودجه مورد نیاز برای تناسب زیرساخت ها با افزایش ظرفیت پزشکی، گفت: با محاسبه تخت های بیمارستانی و تجهیزات مورد نیاز برای دو برابر شدن ظرفیت آموزش پزشکی و دانشجویی و دستیاری و جلوگیری از افت کیفیت نیازمند ۳۰ همت بودجه هستیم و با سازمان برنامه و بودجه در این راستا مکاتباتی را انجام داده ایم و از آنجایی که هم اکنون فصل جداول بودجه در مجلس است؛ بنابراین با نمایندگان مجلس در حال رایزنی هایی هستیم تا بودجه آموزش پزشکی کشور را متناسب با افزایش ظرفیت ها ارتقا دهیم.
وزیر بهداشت با اشاره به صندلی های خالی در رشته های تخصصی و فوق تخصصی اظهار کرد: به جز رشته های گوارش و غدد و داخلی، مابقی ظرفیت های فوق تخصصی مانند روماتولوژی و متدولوژی و داخلی کلیه به حد اشباح ظرفیت نرسیده است. همچنین، در رشته های جراحی به جز جراحی پلاستیک مابقی رشته های جراحی قلب و عروق و اطفال به حد نیاز کشور و ظرفیت اعلام شده نرسیده است که باید راهکارهای جدی را از جمله بورس کردن دانشجویانی که وارد رشته ها می شود یا به عنوان ورود مستقیم جذب می شود، در نظر بگیریم. همچنین، می توانیم تغییراتی در تعرفه های رشته ها ایجاد کنیم تا از لحاظ مالی قابل قبول باشد که در اینصورت نیازمند تمهیدات بودجه ای و مدیریتی است تا بتوانیم در حد نیاز دانشجو پذیرش کرده و فراخوان مجدد دهیم تا دانشجویان بیشتری جذب کنیم.
ظفرقندی در پایان، با اشاره به تعداد ظرفیت پزشکی برای سال ۱۴۰۴، گفت: هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.