به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وبگاه سایتِکدِیلی در گزارشی آورده است:
پژوهشگران مؤسسه کِنِدی کریگِر آمریکا و دانشگاه ناتینگهامترِنت انگلیس یک بازی ویدئویی یکدقیقهای ساختهاند که به طور دقیق کودکان مبتلا به اوتیسم را از مبتلایان به اِیدیاِچدی (اختلال کمتوجهی- بیشفعالی) یا افراد نوروتیپیکال (افرادی با رشد یا عملکرد عصبی معمولی) متمایز میکند.
اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی تکوینی با وجود مشکلات جدی در تعاملات اجتماعی، و ارتباطات کلامی و غیرکلامی و وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود فرد است. واکنشهای غیرمعمول به محرک حسی و تأکید فرد بر حفظ ثبات و روالهایی خاص در زندگی نیز از نشانههای شایع این اختلال هستند.
ابزار جدید که «ارزیابی رایانهای تقلید حرکتی (CAMI)» نام دارد، از فناوری ردیابی حرکت برای ارزیابی مهارتهای تقلید حرکتی استفاده میکند.
در این پژوهش که شامل ۱۸۳ کودک ۷ تا ۱۳ ساله بود، به شرکتکنندگان آموزش داده شد که حرکات یک آواتار (تصویر یا نمای نمایشی از بازیکن) ویدیویی را به مدت یک دقیقه تقلید کنند. سپس ابزار یادشده، عملکرد تقلیدی آنها را تجزیهوتحلیل میکند. این ابزار با موفقیت ۸۰ درصد، کودکان مبتلا به اوتیسم را از کودکان نوروتیپیکال متمایز میکند؛ همچنین اوتیسم را از اِیدیاِچدی با دقت ۷۰ درصد متمایز کرد.
پژوهشگران معتقدند این یک چالش خاص است؛ زیرا اِیدیاِچدی و اوتیسم معمولاً با هم اتفاق میافتند و تشخیص آنها ممکن است حتی برای پزشکان متخصص نیز دشوار باشد.
دکتر بهار تونچگنچ (Bahar Tunçgenç)، سرپرست گروه پژوهشی اظهار کرد: اوتیسم معمولاً بهعنوان اختلال ارتباط اجتماعی در نظر گفته میشود؛ اما اکنون میدانیم مشکلات حسیحرکتی، مانند تقلید حرکتی، نقشی اساسی در شکلدهی مهارتهای اجتماعی و ارتباطی دارند. ابزار ارزیابی رایانهای تقلید حرکتی (CAMI) با استفاده از این چالشها، که از اِیدیاِچدی متمایز است، اوتیسم را شناسایی میکند.
وی افزود: خصوصیتی که این ابزار را هیجانانگیز میکند، سادگی آن است. بازیهای ویدیویی برای بچهها سرگرمکننده هستند و پزشکان را سریع به تشخیص میرسانند و نتایج واضحی ارائه میدهند.