به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، فیلم موسی کلیم الله؛ به وقت طلوع، یک نسخه سینمایی از پیش درآمد پروژه بزرگ «موسی کلیم الله» است که قضا و قدر آن را به ابراهیم حاتمی کیا سپرد و او هم به تکلیف با تمام توان در حال انجام آن است.
فیلمی که پس از درگذشت فرجالله سلحشور و حضور جمال شورجه بهعنوان کارگردان این سریال، این کارگردان و سیداحمد میرعلایی، تهیهکننده تلاش کردند برای این سریال سرمایهگذار بهدست بیاورند. اما بالاخره آن کسی که توانست پروژه بزرگ را با خود همراه کند تهیه کننده معروف و پرسابقه در فیلمها با سرمایه گذاری های کلان یعنی سید محمود رضوی بود.
سید محمود رضوی در کارنامه خود فیلم دربارهٔ الی، خیابان های آرام، دهلیز، دلبری، معراجی ها و دارکوب را در کارنامه خود دارد که فقط بخشی از سینمایی هایی است که تهیه کنندگی کرده است.
از سوی دیگر ابراهیم حاتمی کیا کارگردانی که کمتر کارنامه ساخت فیلمهای تاریخی داشته و از سوی دیگرانتظارات زیادی از وی است که مسئولیت پروژه موسی کلیم الله (ع) را پذیرفته که می تواند برای او سرنوشت هنری متفاوتی را رقم بزند.
آنچه از فیلم موسی (ع) در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر می بینیم یک پیش پرده با نام «به وقت طلوع» است که با وجود نقدهایی که به آن با توجه به انتظاراتی که وجود دارد مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است. داستان متفاوتی که فیلم موسی (ع) در این نسخه سینمایی دارد گرچه می تواند برای مخاطب ایرانی آن آشنا باشد اما می تواند در جهان بیرون یا برای مخاطبان صرف فیلمهای تاریخی بسیار متفاوت و جذاب باشد.
اثر پیش رو قصه قرانی موسی (ع) را دراماتیک نموده و سراسر فیلم برای کسانی که قصه های قرآنی حضرت موسی(ع) را آشنا هستند قابل توجه است. ظرافت طرح داستان با عنصر درام ایجاد گره های درست داستانی و البته با بازی بازیگران نام آشنای آن ویژگی اصلی مزیت این اثر در فصل «به وقت طلوع» است.
مریلا زارعی (در نقش مادر حضرت موسی)، علیرضا کمالی (در نقش پدر حضرت موسی)، بهنام تشکر (در نقش فرعون)، بهاره کیان افشار (در نقش آسیه)، با حضور فرهاد آئیش؛ همچنین شکیب شجره، مریم سرمدی، طوفان مهردادیان، مسعود رحیمپور، کامبیز امینی، بهار نوحیان و بازیگران کودک گندم شیخی و دلسا محمدی از بازیگران این بخش از فیلم هستند.
اما چالش اصلی عوامل تولید این فیلم تولید مجازی این فیلم به کمک هوش مصنوعی و استودیویی بودن آن است. جایی که در بسیاری از اخبار بزرگترین استودیوی تولید مجازی (Virtual Production) آسیا و سومین مدل این استودیو در جهان در ایران و برای این پروژه نام برده شده است که البته جزئیات اینکه آیا این استودیو هم اینک با عمق هوش مصنوعی و به روز قبال بهره برداری هست یا خیر؟ خیلی در دسترس نیست و باید از سید محمود رضوی شنید.
نگاه اولیه به فیلم موسی کلیم الله به وقت طلوع اگرچه نشانه هایی از استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و Virtual Production دارد اما مقیاس فیلم حداقل در این بخش فاصله معناداری با فیلم های بزرگ تاریخی که امروز روی پرده های نقره ای سینمای جهان میرود دارد.
آنچه دراین نسخه فیلم مشخص است هنوز شکل ایده آل استودیوی مجهز به تولید مجازی یک فیلم در این سطح به صورت کامل در اختیار تولید کنندگان نیست یا در خوش بینانه ترین حالت این نسخه از فیلم در سیر تکامل همه ملزومات تولید چنین اثری با تولید بزرگ وجود دارد.
فیلم موسی کلیم الله از مرحوم سلحشور وام دار است و می توان این موضوع را در جنس فیلم و سیر روایت شده آن دید و نسخه به روز رسانی شده از سریال «یوسف پیامبر» فرجالله سلحشور است. نگاه فیلم به زنان در نسخه به وقت طلوع نیز یک درنگ کم نظیر است که البته می توان از ویژگی های مثبت این فیلم تاریخی دانست و انتظار داشت مخاطبین را در سلیقه های مختلف به خود جذب کند.
در پایان باید بگوییم: موسی کلیم الله به وقت طلوع نمایی از آغاز یک چالش بزرگ در صنعت تولید سریال و سینمای ایران میدهد که فرصت بزرگ آن روایت ناب و بکر از حضرت موسی (ع) با نگاه قرآنی و خالص است و می تواند چشمان بسیاری را در جهان به خود خیره کند اما نباید فراموش کنیم با چالش بزرگی رو به رو خواهد بود و آن هم استفاده عمیق و درست از تولید مجازی، هوش مصنوعی و استودیویی که می تواند کل این صنعت را در ایران و در بخش مهمی از سینمای کشور متحول کند. همین مسئله وظیفه سید محمود رضوی و حاتمی کیا را سنگین تر خواهد کرد.