کد خبر:۱۲۳۱۵۷۱
در گفت و گو با دانشجو

اورنگ: سیمرغ های جشنواره فیلم فجر دلیل بر کیفیت فیلم ها نیستند! / بهترین زمان اکران فیلم ها عید فطر است

منتقد سینما، در گفت‌وگویی صریح، به نقد سریال‌های نوروزی، وضعیت طنز در تلویزیون و اکران‌های نوروزی سینما پرداخت. او با انتقاد از تکراری شدن سریال‌ها، سطحی شدن طنز تلویزیونی و کیفیت پایین فیلم‌های اکران شده، راهکارهایی برای بهبود وضعیت ارائه داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیدرضا اورنگ، کارشناس سینما و منتقد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در خصوص سریال‌های نوروزی مانند پایتخت که در فصل‌های متمادی ساخته می‌شود، به بررسی رویکرد‌های مثبت و منفی آن پرداخت.

در ابتدای بحث، اورنگ به سریال‌های نوروزی و به‌ویژه سریال‌هایی که در فصل‌های متمادی ساخته می‌شوند، اشاره کرد.

 او ضمن تأیید جنبه سرگرم‌کننده این سریال‌ها، به تکراری شدن مضامین، ضعف فیلمنامه و افت کیفیت آنها در فصل‌های بعدی اشاره کرد. به گفته وی، مخاطبان پس از پایان این سریال‌ها، درگیری ذهنی چندانی با آنها پیدا نمی‌کنند و تنها ممکن است برخی از دیالوگ‌ها و اصطلاحات در بین مردم رواج یابد.

 

اورنگ گفت: این سریال‌ها در فصل اول خود، جنبه سرگرمی دارند و مخاطبان را جذب می‌کنند. این سریال‌ها به وادی تکرار می‌افتند، فیلمنامه کامل ندارند و با پیشرفت فصل‌ها، کیفیت آنها کاهش می‌یابد.

 

 اگرچه مخاطبان از تماشای این سریال‌ها سرگرم می‌شوند، اما پس از پایان سریال، درگیری ذهنی چندانی با آن پیدا نمی‌کنند و تنها ممکن است برخی از دیالوگ‌ها و اصطلاحات در بین مردم رواج یابد.

وی افزود: موفقیت سریال‌هایی مانند پایتخت و نون خ، تا حدودی به دلیل عدم وجود رقابت در تلویزیون است. برای ارزیابی واقعی موفقیت یک سریال، باید رقابت همزمان با سایر شبکه‌ها یا پخش مسابقات فوتبال وجود داشته باشد. نباید از سرگرمی مردم سوءاستفاده کرد و با ساخت مداوم سریال‌های مشابه، به مخاطب آسیب رساند.

 

اورنگ: تلویزیون، قربانی طنز سطحی و سریال‌های تکراری است /سیمرغ های جشنواره فیلم فجر دلیل بر کیفیت سینمایی فیلم ها نیستند! / بهترین زمان اکران فیلم ها عید فطر است

طنز در تلویزیون؛ سطحی یا عمیق؟

این منتقد افزود: رویکردی در سینما وجود دارد که به سمت گیشه‌ای شدن و نگاه سطحی به طنز می‌رود. این رویکرد در تلویزیون نیز دیده می‌شود.تلویزیون اصول سینمایی را رعایت نمی‌کند و به جای طنز عمیق، از فحاشی، اصطلاحات جنسی، خشونت و رقص استفاده می‌کند.این نوع طنز، نتیجه‌ای برای مخاطب ندارد و خنده پایدار ایجاد نمی‌کند.

راهکارهای تقویت رویکرد تلویزیون

اورنگ در خصوص راهکار های تقویت رویکرد تلویزیون گفت: تلویزیون باید از افراد کارکشته و بازنشسته در زمینه ساخت سریال، به عنوان مشاور استفاده کند.به تهیه‌کنندگان تلویزیون باید نحوه ساخت سریال‌های طنز و کمدی آموزش داده شود. شوراهای تلویزیون باید از متخصصان تشکیل شوند تا از ساخت سریال‌های ضعیف جلوگیری شود.

وی افزود: باید نیروهای جوان را هدایت و آموزش داد و از افراد کاربلد و هنرمند استفاده کرد. مدیران تلویزیون باید با افراد کاربلد مشورت کنند تا کارها به روال صحیح پیش رود.باید از ابتدا آموزش و تلاش کرد تا تلویزیون مانند گذشته قوی شود.تلویزیون باید با جذب مخاطب، با او آشتی کند.

فیلم های اکران نوروزی

اورنگ، کارشناس سینما و منتقد در خصوص کاهش کیفیت فیلم های اکران شده در جشنواره فجر و به طبع اکران نوروزی فیلم ها و سیر تغییر فیلم های سینمایی به فیلم های ویدئویی صحبت کرد.

برای نوروز امسال فیلم‌های «بامبولک» به کارگردانی آرش معیریان، «پسر دلفینی ۲» ساخته محمد خیراندیش، «پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری، «رها» ساخته حسام فرهمند، کمدی «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی، «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام، کمدی «کوکتل مولوتوف» به کارگردانی حسین امیری دوماری و «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان ترکیب نهایی اکران نوروزی مشخص شده‌اند.

سیدرضا اورنگ ، کارشناس سینما و منتقد در گفت و گو با دانشجو در خصوص چالش اکران نوروزی فیلم ها گفت: با توجه به اینکه اکران نوروزی همزمان با ماه رمضان است، احتمال دیده شدن فیلم ها برای اکران در این زمان وجود ندارد. به نظر می‌رسد که اکران نوروزی با چالش‌هایی مواجه باشد و ممکن است موفقیت چندانی نداشته باشد و به عقیده بنده بهترین زمان اکران فیلم ها برای امسال در عید فطر رقم می خورد.

وی ادامه داد: اکران‌های نوروزی به نظر نمی‌رسد که بازخورد خوبی داشته باشند. این وضعیت به کیفیت ساختاری فیلم‌ها و زمان اکران آن‌ها بستگی دارد. کیفیت فیلم‌ها به طور کلی پایین است؛ زیرا کارگردانان نسل جدید نتوانسته‌اند بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را روی پرده نمایش دهند و دلیل کیفیت پایین این می تواند باشد که کارگردانان با بسیاری از بزرگان سینما  آشنا نیستند و ممکن است تنها در کتاب‌ها درباره آن‌ها خوانده باشند. به همین دلیل، هر فیلمی که در حال حاضر اکران می‌شود، معمولاً در سطح متوسط یا پایین قرار دارد.

اورنگ در خصوص تغییر ساختاری فیلم ها از ساختار سینمایی به ساختار فیلم های ویدیویی گفت: رئیس سازمان سینمایی بدون آگاهی کافی، فیلم‌های سینمایی را با فیلم‌های ویدیویی یکی می‌داند و مجوزها را به راحتی صادر می‌کند. این دیدگاه در جاهای دیگر نیز وجود دارد. به همین دلیل، وقتی فیلم‌های ویدیویی به پرده سینما می‌آیند، به نظر نمی‌رسد که با چهارچوب‌های فیلم‌های سینمایی همخوانی داشته باشند.

خبرنگار مهلا رنجبران

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار