گوگل از هوش مصنوعی برای تعلیق بیش از ۳۹ میلیون حساب تبلیغاتی مشکوک به کلاهبرداری استفاده کرد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گوگل روز چهارشنبه اعلام کرد ۳۹.۲ میلیون حساب تبلیغکننده را در سال ۲۰۲۴ در پلتفرم خود به حالت تعلیق درآورده است - بیش از سه برابر تعداد سال قبل - در آخرین سرکوب کلاهبرداری تبلیغاتی.
با استفاده از مدلهای زبان بزرگ (LLM) و استفاده از سیگنالهایی مانند جعل هویت کسبوکار و جزئیات پرداخت غیرقانونی، غول جستوجو اعلام کرد که میتواند «اکثریت قریب به اتفاق» حسابهای تبلیغاتی را قبل از ارائه آگهی به حالت تعلیق درآورد.
سال گذشته، گوگل بیش از ۵۰ ارتقاء LLM را راه اندازی کرد تا مکانیسمهای اجرای ایمنی خود را در تمام پلتفرمهای خود تقویت کند.
الکس رودریگز، مدیر کل ایمنی تبلیغات در گوگل، در یک میزگرد رسانه مجازی گفت: در حالی که این مدلهای هوش مصنوعی برای ما بسیار بسیار مهم هستند و یک سری پیشرفتهای چشمگیر را ارائه کردهاند، ما همچنان انسانها را در این فرآیند درگیر میکنیم.
مدیر اجرایی به خبرنگاران گفت که تیمی متشکل از ۱۰۰ کارشناس در سراسر گوگل گرد هم آمدهاند، از جمله اعضای تیم ایمنی تبلیغات، بخش اعتماد و ایمنی و محققانی از DeepMind. آنها کلاهبرداریهای تبلیغاتی دیپفیک شامل جعل هویت افراد عمومی را تجزیه و تحلیل کردند و اقدامات متقابلی را توسعه دادند.
این شرکت اقدامات متقابل فنی و بیش از ۳۰ آگهی و به روز رسانی خط مشی ناشر را در سال گذشته معرفی کرد. طبق ادعای این شرکت، این اقدامات به تعلیق بیش از ۷۰۰۰۰۰ حساب تبلیغاتی متخلف کمک کرد که منجر به کاهش ۹۰ درصدی در گزارشهای تبلیغات عمیق شد.
تنها در ایالات متحده، گوگل اعلام کرد که در سال گذشته ۳۹.۲ میلیون حساب تبلیغکننده را تعلیق و ۱.۸ میلیارد آگهی را حذف کرده است، با نقضهای کلیدی مرتبط با سوء استفاده از شبکه تبلیغاتی، سوء استفاده از علامت تجاری، ادعاهای مربوط به مراقبتهای بهداشتی، تبلیغات شخصیسازی شده و ارائه نادرست.
به گفته گوگل، هند، پرجمعیتترین کشور جهان و دومین بازار اینترنتی بزرگ جهان پس از چین از نظر کاربران، سال گذشته شاهد ۲.۹ میلیون تعلیق حساب بوده است که پس از ایالات متحده رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
از میان تمام تعلیقهای حساب تبلیغکننده، گوگل اعلام کرد که ۵ میلیون حساب را به دلیل تخلفات مرتبط با کلاهبرداری تعلیق کرده است.
به طور کلی، این شرکت تقریباً نیم میلیارد تبلیغات مربوط به کلاهبرداری را حذف کرد.
گوگل همچنین بیش از ۸۹۰۰ تبلیغکننده انتخاباتی جدید را در سال ۲۰۲۴ تأیید کرد که نیمی از جمعیت جهان پای صندوقهای رای رفتند و ۱۰.۷ میلیون آگهی انتخاباتی را حذف کرد. با این حال، رودریگز خاطرنشان کرد که حجم تبلیغات انتخاباتی در مقایسه با تعداد تبلیغات کلی گوگل نسبتاً کم بود و تأثیر قابل توجهی بر معیارهای ایمنی آن در سال جاری نخواهد داشت.
در مجموع، گوگل اعلام کرد که در سال گذشته ۵.۱ میلیارد تبلیغات را مسدود کرده و ۱.۳ میلیارد صفحه را حذف کرده است. در مقایسه، بیش از ۵.۵ میلیارد آگهی را مسدود کرد و در سال ۲۰۲۳ علیه ۲.۱ میلیارد صفحه ناشر اقدام کرد.
گوگل گفت که کاهش تعداد نشان دهنده بهبود در تلاشهای پیشگیری آن است. به گفته این شرکت، با بهبود تشخیص زودهنگام و تعلیق حسابهای مخرب، تبلیغات مضر کمتری تولید میشود یا به پلتفرم میرسد.
این شرکت همچنین در سال گذشته ۹.۱ میلیارد تبلیغات را محدود کرد.
مهمتر از همه، تعلیق در مقیاس بزرگ گاهی اوقات نگرانیهایی را در مورد اینکه چگونه یک شرکت قوانین خود را به درستی اعمال میکند، ایجاد میکند. گوگل گفت که یک فرآیند تجدیدنظر ارائه میدهد که شامل بررسیهای انسانی میشود تا اطمینان حاصل شود که "اقدام مناسب" انجام داده است.
رودریگز گفت: ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ اغلب اوقات، برخی از پیامهای ما در مورد جزئیات، در مورد منطق یا استدلال آنقدر واضح و شفاف نبودند، و گاهی اوقات تبلیغکننده را کمی گیجتر میکرد. ما در نهایت تعدادی از خطمشیهایمان را بهعنوان مرتبط با آن بهروزرسانی کردیم، مجموعهای از قابلیتهای شفافسازیمان از نظر پیامرسانی به تیم بهعنوان بخشی بزرگ برای کمک به تبلیغات و چرایی آن.